י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

השלכות חוק האשראי החדש על רישום במאגרי אשראי

עד כניסתו של חוק האשראי החדש לתוקף הבנקים שמרו את רוב המידע לעצמם • רק רישומים משמעותיים נרשמו במאגרי אשראי כדוגמת BDI • למשל חשבון שהוגבל, פושטי רגל וכו' • שאר הרישומים על כמות האשראי שהלקוח קיבל או שיק שחזר וכו' נשארו במאגרי הבנק

השלכות חוק האשראי החדש על רישום במאגרי אשראי
עורך דין קוגלסקי צילום: יח"צ

הבנקים יודעים עלינו הכל. על ההכנסות וההוצאות שלנו על החסכונות והלוואות שלנו ואפילו על הרגלי הצריכה שלנו.

עד כניסתו של חוק האשראי החדש לתוקף הבנקים שמרו את רוב המידע לעצמם. רק רישומים משמעותיים נרשמו במאגרי אשראי כדוגמת BDI. למשל חשבון שהוגבל. פושטי רגל וכו'. שאר הרישומים על כמות האשראי שהלקוח קיבל או שיק שחזר וכו' נשארו במאגרי הבנק.

למעשה, יכול היה להיות מצב שבו ללקוח יש חשבונות בבנקים שונים כאשר בבנק אחד הוא לקוח VIP ובבנק השני הוא לקוח בעייתי. המצב הזה גרם לכך שהבנק יכול היה להעניק אשראי ללקוח לפי מידת הסיכון שיש לבנק ממנו.

החוק החדש הכריח את הבנקים לשתף את כל המידע עד הפרט הקטן ביותר עם מאגרי האשראי ובכך גרם שכל בנק או נותן אשראי יכול לדעת על הלקוח הכל למשל כמה הלוואות יש ללקוח וכמה שיקים חזרו לו וכו'.

מצד אחד המידע חשוף והלקוחות הטובים שעד עתה יכלו לקבל אשראי מחברות אשראי בריבית גבוהה יהנו מריבית נמוכה יותר אבל מצד שני, לקוחות עם הלוואות גדולות והחזרות של חיובים עלולים להיפגע ולא לקבל אשראי מהבנקים ומחברות האשראי.

כיום, עקב מעבר המידע בין נותני האשראי ישנה אפשרות שחסימת לקוח מקבלת כרטיס אשראי או הלוואה תחסום אותו גם בבנקים אחרים וגם בחברות האשראי. דבר כזה עלול לגרום למצבים קשים מאוד עבור לקוחות שכרטיס אשראי הוא חלק בלתי נפרד מחייהם.

סירבו לתת לי כרטיס אשראי מה ניתן לעשות?

בנק ישראל מאפשר לקבל בחינם דו"ח ריכוז נתונים פעם אחת בשנה. ניתן לבצע הזמנה כזו באופן מקוון. לאחר קבלת הדו"ח צריך לבדוק האם הנתונים המופיעים בו נכונים. במידה וישנו נתון שגוי, ניתן לפנות לבנק ישראל בדרישה לתיקון הנתון.

במידה והנתונים המופיעים בדוח נכונים צריך לבדוק מה גרם לנתונים הללו והאם חסימה מקבלת כרטיס או החזרת השיק היו מוצדקים. ישנם לא מעט מקרים בהם הבנק מעדיף לחסום לקוח מקבלת כרטיס.

צריך לדעת, הבנקים לא מחויבים לספק אשראי ללקוחותיהם אבל היות וחסימה מקבלת כרטיס עקב שימוש לרעה משליכה על הלקוח גם בבנקים אחרים ובחברות אשראי אחרות צריך לנקוט בפעולה זו במשנה זהירות.

הבנקים הם תאגידי ענק אבל לא חפים מטעויות. הלקוח הקטן מרגיש לפעמים שהוא נלחם בתחנות רוח. חשוב לדעת שבמקרים רבים ההחלטות מתקבלות בדרג הפקידותי ונעשות באופן אמוציונלי ולא באופן מושכל. על כן, בטרם משלימים עם המצב ומקבלים את רוע הגזירה כדאי לבדוק האם החלטת הבנק נכונה ומוצדקת. לשם כך כדאי להתייעץ עם עו"ד המכיר את המערכת הבנקאית עם נסיון עשיר בטיפול במקרים מהסוג הזה.

אין באמור כדי להוות ייעוץ משפטי וכל מקרה עליו להיות נדון בנפרד.

ניתן לפנות לעו"ד שמואל קוגלסקי בכל שאלה .

בטלפון מספר – 050-4282272   

כרטיס אשראי לקוחות בנקים בישראל חוק האשראי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד