י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

זהירות! היו סקפטיים: טיפים לזוגיות טובה

כולנו מחפשים טיפים לשיפור החיים. דווקא בזוגיות תהיו סקפטיים, תשאלו, תחקרו ותיזהרו - אחר כך תתייחסו לטיפ • היועצת נחמה זוריבין מסבירה מהו הטיפ החשוב ביותר לזוגיות טובה

זהירות! היו סקפטיים: טיפים לזוגיות טובה
תוכים צילום: באדיבות המצלם

בתור יועצת נישואין, אני נפגשת לא פעם בבקשה: "אם את כבר פה, אפשר לקבל אולי איזה טיפ לשיפור הזוגיות?"
ואני מגישה את הטיפ שלי בשמחה: "אף פעם אל תקשיבו לטיפים הקשורים לזוגיות, להורות או לחינוך ילדים!" או בצורה יותר מעודנת: "היזהרו מטיפים ואל תתייחסו אליהם כאל תורה למשה מסיני".
הרמתם גבה? זה בסדר, זו התגובה הנורמטיבית...

תנו לי להסביר:
מה הייתם חושבים לו הייתי ממליצה מעל במה מכובדת זו את הדבר הבא: "מי שסובל מכאבי גרון, שיבלע מוקסיפן פורטה 500 מ"ג פעמיים ביום במשך שבוע". ונניח שאני בר סמכא, ונניח שניתן להשיג מוקסיפן ללא מרשם... מה הייתם אומרים עלי?
חסרת אחריות! - נכון?
ולמה? כי צריך לבדוק את הסיבה לכאב: אם זה חיידק או וירוס, אם האנטיביוטיקה הזו מתאימה. וכן, חובה לבדוק את משקל וגיל החולה ועוד נתונים חשובים. אם זה לא ייבדק התרופה עלולה לגרום לנזק ואף לסכן חיים.

אתם מכירים את הטיפ של הסבתות לזוגיות טובה?
"אם את רוצה שבעלך יהיה גבר מאושר, תוודאי שכשהוא מגיע הביתה בערב מהעבודה יש בבית ריח של... משהו טעים מתבשל ומוכן לאכילה".

אישה צעירה אחת לקחת את הטיפ הזה מאוד ברצינות. מהצהריים התחילה לבדוק בספרי הבישול מתכונים שמתאימים לחיך המעודן של הוד מעלתו, הלכה לסופר לקנות את המוצרים, באה הביתה, הפשילה שרוולים והחלה במלאכת הבישול. שעות השקיעה במטבח. כשהתקרב זמן הגעתו היא ערכה שולחן, שמה צלחות וסכו"ם, כד של מים קרים, ואפילו עציץ פרחים קטן. היא היתה משוכנעת שהערב בעלה יהיה נחמד ורגוע.
כשהוא הגיע , פניו זעפו כתמול שלשום. לא היה שינוי בהתנהגותו.
החמודה התאכזבה קשות אבל לא התייאשה. ניסתה את הטיפ החשוב למחרת שוב ועוד יום או יומיים. כשזה ממש לא עבד היא הגיעה למסקנה חד משמעית: "בעלי הוא אדם בעייתי, אין לי סיכוי להיות מאושרת. אין לזוגיות שלנו סיכוי...." היא לא תלך לרבנות, זה לא צעד כל כך פשוט, אבל היא תמשיך לסבול בשקט. והסבל יצטבר.
מה קרה פה בעצם?
הטיפ, נלקח ברצינות, כתורה למשה, בלי לבדוק את ההתאמה. בדיוק כמו התרופה.


במקרה הנ"ל, אותו גבר הוא בעל מקסים ונורמטיבי. אבל אותו לא מעניין ריח של אוכל, לא צריך ארוחת גורמה, מצידו אפשר להסתדר מצוין עם פרוסת לחם מרוחה בחמאת בוטנים. מה שחשוב לו זה הבית. בשביל להיות מאושר - הוא צריך לחזור לבית מסודר ונקי. זהו.


האישה שכחה לבדוק אם הטיפ שהיא שמעה מתאים לצרכים ולרצונות שלו. היא התייחסה אליו בכובד ראש וגרמה לעצמה לנזק.
תתפלאו, לפעמים הנזקים האלה עלולים להיות בלתי הפיכים.


כך גם לגבי טיפים בחינוך ילדים. לא כל הילדים שווים, לא לכולם מתאימה אותה התייחסות, הנתונים הסביבתיים והאישיים כל כך חשובים שלא ניתן לתת המלצה כוללת שתתאים לכולם.
אז אנשי מקצוע וגם סבתות מנוסות, מוזמנים לתת טיפים, אבל האחריות לבדוק אם הטיפ יועיל או יזיק - נופלת על הכתפיים של השומע.


תהיו סקפטיים, תבדקו, תשאלו שאלות, ואז... תתייחסו לטיפ בהתאם.

יעוץ זוגי טיפול זוגי טיפים זוגיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד