י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

התחלתם למכור באיביי ואמאזון? כך תימנעו מעבירות מס

פתיחת אפיקי ההכנסה הנוספים דרך האינטרנט מבטיחה לישראלים רבים הכנסה יפה וקבועה בתמורה למאמץ בהתחלה ואחר כך פחות עבודה • מה שישראלים לא יודעים הוא שיש ענייני מסים שעליהם להסדיר כדי להבטיח שלא יגיעו לכדי עבירות מס בישראל

התחלתם למכור באיביי ואמאזון? כך תימנעו מעבירות מס
חנויות און ליין צילום: pixsabay

יש דרכים רבות למצוא פרנסה ואין ספק שככל שמרוויחים יותר כך גם משלמים יותר מיסים, מה שנחשב מצוין למדינה וגם למי שעוסק בכך. היום יש בישראל כמה מעמדות לכל מי שעוסק באופן עצמאי במסחר או בעבודות מהבית. אתם יכולים להיות חברה בע"מ או עוסק פטור או עוסק מורשה. כאשר יש מקצועות מסוימים שאי אפשר להירשם בהם כעוסק פטור, כלומר מתשלום מס ערך מוסף. עוסק פטור הוא גם מוגבל בהכנסות, בערך עד 100,000 ₪ בלבד, ולכן תכננו היטב את מדיניות ההכנסות והמיסים שלכם.

מי שאינו יודע בדיוק מהו ההבדל ביניהם ואינו יודע שלמסחר באינטרנט עליו להירשם כחוק כעצמאי מסכן את עצמו ואת מעמדו בשל כך. חובה להירשם ברשויות המס גם כאשר לא יוצאים מהבית ולכן פנו לקבל ייעוץ של עורך דין מיסים לוודא מה עליכם לעשות בכל ענף ובכל עסק שתרצו לפתוח באינטרנט, בין אם כבעלי מקצוע עצמאים  ובין כבעלי חנות אינטרנטית. בכל מקרה, יש לדעת בדיוק למי משלמים מיסים וכמה.

מהן חנויות באיביי ובאמזון?

פלטפורמות פופולריות כמו איביי ואמזון רכשו אהדה בל העולם ואנשים פונים אליהן כדי לרכוש מהן עוד ועוד. רוב הסחורות אינן מגיעות כלל למוכרים שלהן אלא הן נמכרות ישירות ממחסני היצרנים שלהן. היצרנים נעזרים בשיטת השותפים שמצרפים את המוצרים שלהם לחנויות הווירטואליות שלהם ובכך מגבירים את החשיפה שלהם ואת נתוני המכירות.

האנשים האלה נהנים מפעילות של אין ספור מוכרים שעושים את עבודת השיווק והמכירה והטיפול בלקוחות וכל מה שעליהם לעשות זה רק לשלוח סחורה מהמחסן שלהם ישירות ללקוחות. הסחורות אינן מגיעות אפילו לביתם של המוכרים ברחבי העולם. מסחר זה באינטרנט נקרא בשם דרופשיפינג.

אבל יש גם חנויות בפלטפורמות אלה שהן כולן שלכן ואתם מייצרים ומוכרים מהן. יש להבדיל ביניהן ובין היבטי המסים שלהן. יש חנויות של סוחרים ואנשים שמייצרים מוצרים שאותם הם מחזיקים במחסנים שהם שוכרים ואחר כך שולחים אותם מהמחסן או מהבית למי שמזמין אותם בארץ ובעולם.

במקרה כזה, מכיוון שהמחסן והייצור אצלכם ואתם התחנה הראשונה של המוצרים האלה, יש לשלם מיסים שקשורים לכך, כולל מע"מ ומס הכנסה, וכמובן שגם ביטוח לאומי. לעומת זאת, תוכלו להתעדכן בהוצאות ובהטבות שתוכלו לקבל על בלאי ופחת ושאר סעיפים שהמחוקק נתן דעתו עליהם כדי לנכות אותם מההכנסות שלכם ולא תצטרכו חשב אותם לצורכי מס.

כדי להבין מה בדיוק עליכם לשלם וכיצד להירשם ומה לעשות עם רשות המיסים במקרה של חנות איביי או אמזון שאתם פתחתם למענכם וכדי למכור מוצרים שלכם בלבד, גשו לקבל ייעוץ אצל עורך דין מיסים שמתמצא גם בחוקי המסחר האלקטרוני. במקרה כזה יסבירו לכם בדיוק על מה לדווח, מה לשלם ובאיזה סכומים. זה לוקח בערך שנה שנתיים עד שמבינים וקולטים בדיוק את כל הדקויות של תשלומי המיסים במקרים כאלה.

אחת הבעיות של אנשים שפתחו חנויות בפלטפורמות אינטרנטיות כאלה היא הבלבול של הבעלות על החנות וכיצד הם נתפסים על ידי רשויות המס. הנה לדוגמה הוצאות שמוכרות לצורכי מס כדי להוכיח לכם שאתם עסק לכל דבר שמייצר הכנסה ואפשר לדווח על הוצאות שנגרמות לכם בגללו:

עלויות רכישת מוצר, הוצאות בנק ועמלות המרה משום שרוב ההכנסות שלכם יהיו במטבע חוץ וכך עליכם לדווח עליהן, עלויות משלוחים שהן למעשה הוצאה כבדה מאוד, עמלות המכירה שתשלמו לאמזון ולאיביי ועוד הוצאות כמו תקשורת, אינטרנט, טלפונים, הוצאות על הבית עצמו כמו שכר דירה וחשבונות כמו חשמל וארנונה ועוד.

מע"מ והקטגוריות שמחויבות בו

אחת הבעיות שעושים עצמאים ובעלי חנויות היא חוסר הידיעה מי צריך לשלם מע"מ על מסחר אלקטרוני. במקרה כזה יש להבין שרשויות המס נפרדות ומה שקשור למס הכנסה אינו קשור למע"מ ולהפך. מי שמשלם מע"מ על הסחורות שהוא מוכר הוא כזה שמוכר סחורה שהוא מייבא ארצה. אם הסחורה מגיעה לארץ אליו ורק אז הוא מוכר אותה עליו לשלם עליה מע"מ. מי שאינו משלם מע"מ הוא מי שאינו מייבא את הסחורה והיא לא עוברת דרך ישראל אלא היא נמכרת בשיטת דרופשיפינג.

כלומר, הוא מוכר את הסחורה שמאוחסנת במחסני היצרן שלה בארה"ב או בכל מדינה אחרת, ומשם היא נשלחת לפי הוראתו למדינה וללקוח שקנה אותה. אם היא מגיעה לארץ והיא פטורה ממכס עדיין תחויבו לשלם עליה מע"מ, לידיעתכם. אם אינכם מודעים לכל היבטי חוקי המס מומלץ לפנות לקבל ייעוץ של עורך דין מיסים כדי לא להסתבך בהפללה. ההשלכות של הפללה בעבירות מס קשות מאוד ומשפיעות על עתידכם. אל תוותרו על ידע כי זה יכול לחסוך לכם אי נעימות רבה.

חנות באיביי חנות באמאזון תשלומי מע"מ תשלומי מסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד