י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
השגחה עליונה

אחר 8 חודשים: הנפטרת הובאה לקבר ישראל

סאגה מטלטלת עברה נפטרת גלמודה יהודיה בארה"ב, שרק אחרי 8 חודשים הובאה למנוחה נכונה בקבר ישראל ביום שישי האחרון, זאת לאחר שגופתה שכבה בבית חולים וכבר נידונה לשריפה, אך בזכות גוי אחד שמצפונו לא נתן לו, היא זכתה להיקבר כראוי | 'בחדרי' עם השתלשלות האירועים עד לקבורה ביום שישי האחרון, מתוך הפרסום של אשירה ווייס ב'ליובאוויטש.קום'

אחר 8 חודשים: הנפטרת הובאה לקבר ישראל
מעדר צילום: unsplash

שמונה חודשים אחרי שנפטרה הגלמודה, היא הובאה לקבר ישראל; בנובמבר 2018, בגיל 62, נפטרה ננסי שפירא כתוצאה מהתקף לב במרכז הרפואי 'מטרוווסט' שבפרמינגהם - מסצ'וסטס בארה"ב. כאשר אף אחד לא בא כדי לדרוש את גופתה לקבורה. בית החולים פנה לפיטר סטפן, בעל שירותי קבורה לא יהודי, שבתום סאגה מתמשכת דאג להביאה לקבר ישראל.

על פי הדיווח של אשירה ווייס באתר ליובאוויטש.קום, פיטר סיפר, "כאשר יש להם מישהו שאין לו אף אחד שבא לדרוש את הגופה, הם מתקשרים אלי כי הם יודעים שאני אקח אותם". הוא אמר כי הוא מתעסק עם בערך שישים גופות נטושות בשנה. כשנשאל מדוע הוא עושה זאת כאשר רבים אחרים לא, הוא ענה: "אין בזה כסף, אבל אנחנו לא מדברים על שקית תפוחי אדמה, צריך להיות כאן מצפון".

עד לשנה שעברה, על פי חוקי מדינת מסצ'וסטס, נדרשה חתימה משאר קרובי משפחה כדי לאשר שריפה, חוק שפיטר עמל עליו ועבר ביולי 2018 מה שאפשר למועצת הבריאות של העירייה לאשר שריפת גופה לאחר שלושים יום, אם לא הגיעו קרובי משפחה לדרוש את הגופה.

"אבל היהודים אינם נשרפים" אומר פיטר. "ובשם כמו שפירא הייתי די בטוח שהיא יהודיה". הוא קיווה כי קרוב משפחה יגיע, אבל "לא הצלחתי למצוא קרוב".

לפני שבועיים, ב-27 ביוני, הוא הלך למועצת המנהלים של פרמינגהם, וקיבל אישור לשרוף את השרידים של המנוחה ננסי שפירא.

אך לפיטר לא היה מצפון לעשות משהו שיכול היה להיות נגד הדת שלה, ולכן כאשר עיתונאי מקומי בא לדבר איתו על החלטת מועצת הבריאות, הוא גייס את עזרתו להוציא את הסיפור, "קיוויתי שהפרסום יביא למציאת קרובי משפחה" הוא אמר.

הרב יעקב לזארוס מבית חב"ד של פרמינגהם במשך ארבעים שנה, ומי שערך הלוויות רבות במהלך אותה תקופה, נחשף לסיפור, אודות לאחד מתלמידיו שהראה לו אותו ב"מטרווסט דיילי ניוז". הרב החליט להתערב ולראות איך מונעים את שריפת גופת היהודיה, "שריפה אסורה בהחלט על פי ההלכה היהודית, רציתי להציל יהודייה משריפה", סיפר הרב לליובאוויטש.קום.

הרב יצר קשר עם פיטר, שהבטיח להשתמש בכל הקשרים שלו לקבל מידע על הנפטרת, לאחר שעות של מחקר, כולל פגישה עם מנהל בית החולים ועובדת סוציאלית שטיפלה בענייניה של ננסי, נודע לרב לזארוס כי לננסי יש בת. אבל כמטופלת בבריאות הנפש, המידע עליה היה מוגן תחת חוקי הפרטיות.

בינתיים, פיטר גילה כי שמה של אמא של ננסי היא סנדרה שפירו לבית ברנסקי, הוא התקשר לכתב ב"דיילי ניוז", שדיווח לראשונה על הסיפור וביקש ממנו לפרסם כתבה נוספת עם מידע חדש, כך שאולי יוכלו לקבוע כי האם סנדרה הינה יהודייה.

ביום חמישי האחרון, אישה בשם פטי התקשרה לרב יעקב לזארוס, "היא היתה חוקרת בחברת ביטוח, אז היא ידעה איך למצוא אנשים, פטי ראתה את הכתבה והתרגשה ממנה. היא רצתה לדעת איך תוכל לעזור. חקירותיה הביאו אותה לגלות את פרד שפירו, אביה של ננסי, ועל אף שהוא נפטר לפני שנים, פטי מצאה מידע ליצירת קשר עם אשתו השנייה".

הרב לזארוס התקשר אליה וסיפר לה את הסיפור וביקש ממנה לחפש מסמכים שיעידו שננסי יהודיה, לא היה מסמך כזה, אבל היא אמרה לו כי משפחת שפירא נקברה בבית העלמין החדש מונטיפיורי בלונג איילנד.

חיפוש מהיר בגוגל הביא אותו לאתר בית הקברות שבו הוא ראה את שמה של סנדרה שפירא, עם אישור כי פרד בעלה שילם על קבורתה של סנדרה שפירא לבית ברנסקי. הוכחת קבורה יהודית אישרה כי סנדרה, ובכך גם בתה ננסי היו יהודים.

לפרמינגהם אין חברה קדישא משלהם, אז הם פנו להנרי פירשטיין, רכז חברה קדישא של אזור בוסטון, הוא דאג לחלקת קבורה יהודית.

הנרי מצא בית קברות באורט, מחוץ לבוסטון, שבעליו היה מוכן לתרום קבר לננסי, פיטר תרם את ארון הקבורה ושילם גם על תכריכי קבורה יהודיים שהביא מבוסטון.

ההלוויה נקבעה ליום שישי בבוקר והגיעו מנין אנשים במיוחד לקבורה, "כולם רצו לקחת חלק במצווה", סיפר הרב לזארוס.

במעמד הקבורה ביקש הרב החב"דניק סליחה מהנפטרת על שלא הובאה לקבורה מוקדם יותר, פיטר חש הקלה בעת הקבורה כשמצפונו נקי בכך שהסאגה באה אל סיומה, אבל הוא לא הופתע. "יש אנשים בקהילה היהודית שעוזרים לשני, וכשמצב כזה קורה, הם עושים הכל כדי לעזור".

קבר ישראל ננסי שפירא יעקב לזארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד