י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חשש מהשפעה זרה

ועדת הבחירות חשפה בטעות רשימת מזכירי קלפיות

טעות אנוש עלולה לגרום לשיבושים בבחירות הצפויות לכנסת • הודעה שנשלחה באמצעות האימייל למזכירי קלפיות, חשפה את זהותם ודרכי ההתקשרות עמם • החשש: סחיטת מזכירים פוטנציאליים, קשר בעייתי עמם, דליית פרטים, פישינג ועוד • ועדת הבחירות המרכזית ל'בחדרי': "ההנחיות חודדו"

ועדת הבחירות חשפה בטעות רשימת מזכירי קלפיות
קלפיות צילום: פלאש 90

הודעת מייל שהופץ על ידי ועדת הבחירות המרכזית, חושף כ-250 כתובות אימייל של מזכירי קלפיות בחירות בתהליכי גיוס - הגורם האחראי להתנהלות יום הבחירות וספירת הקולות. בעקבות פניית 'בחדרי חרדים', ועדת הבחירות המרכזית חידדה את ההנחיות.

הבחירות מתקרבות והרשויות מגייסות עובדים לקלפיות. ועדת הבחירות בתל אביב פונה בימים אלו למזכירים אשר עבדו בעבר בקלפיות, במטרה לגייסם למערכת הבחירות הקרובה, הצפויה להתקיים ב-17 לספטמבר. הועדה בחרה לפנות למזכירים הוותיקים שנטלו חלק בבחירות האחרונות והזמינה אותם לקצר את תהליך הגיוס ולהירשם ישירות לראיון מקוצר לתפקיד.

המייל נשלח באופן פומבי, לכ-250 מזכירים, כשכולם חשופים לכתובות המזכירים הנוספים, אליהם נשלחה ההודעה באמצעות האימייל. המזכירים אליהם נשלח המייל טרם גויסו, אך הם בעדיפות עליונה, ועדת הבחירות פונה אליהם באופן יזום. במידה ואחד הנמענים עדיין לא החליט אם לעבוד בקלפי ביום הבחירות, גורם בעל אינטרסים יכול לפנות אליו ולשכנע אותו לעבוד ולהטות את התוצאות לטובתו. לא ניתן לדעת אם ועדות נוספות מערים אחרות בארץ, לא פנו או נזהרו שלא לפנות באותו אופן גם הן למזכירים הפוטנציאלים.

חשוב לציין, כי מזכיר קלפי אחראי על ההתנהלות תקינה בקלפי במהלך כל יום הבחירות - כולל ארגון הקלפי, זיהוי המצביעים, מתן מעטפות הצבעה ועד השלב הסופי של ספירת הקולות עצמם והגעה בסוף היום לוועדת הבחירות המרכזית עם כל החומרים הרגישים.

בבחירות האחרונות נוכחנו לראות עד כמה כל קול היה משמעותי, והתברר שהשפעה על התנהלות יום הבחירות, יכולה להשפיע באופן ישיר על התוצאות. בעבר, ממשלות זרות ניסו להשפיע על הבחירות בישראל או במדינות אחרות בעולם והללו ישמחו לשלם כסף רב עבור רשימת העובדים הפוטנציאלית.

לאן אפשר להגיע עם הרשימה הזו?

בראש ובראשונה, השפעה על התנהלות הבחירות ותוצאותיהן – יצירת קשר עם מזכיר קלפי ומתן הצעה מפתה לשיתוף פעולה עם גורם אחר, זיוף הצבעות, זיהוי לא נכון של בוחרים והשפעה על ספירת הקולות. כמו כן ישנו חשש כי גורמים אינטרסנטיים יצרו קשר עם המזכירים העתידיים על מנת לסחוט אותם, אם על ידי גורם בישראל או אפילו נציגים של מדינות זרות.

במקביל, קיים חשש מדליית פרטים רגישים ואפשרות לנזק - מסירת הרשימה לגורם עוין שיכול לשלוח פישינג למזכיר האופציונלי. באמצעות הפישינג יאסוף מידע אישי ממכשירו של המזכיר ויסחט אותו באמצעותו. חשוב להדגיש כי המיילים שמסתובבים, הם של מזכירים ששירתו בתפקיד בעבר ופונים אליהם באופן ממוקד כדי שישובו לתפקיד, כך שניתן לומר שכל אחד מהם יכול לקבל את התפקיד, אם רק יהיה מעוניין בכך.

אמיר כרמי, מנהל טכנולוגיות בחברת אבטחת המידע ESET בישראל מציין כי "מדובר במחדל אבטחת מידע באופן ברור. ניתן לצפות כי גורמים ממשלתיים או רשויות מקומיות יקפידו על אבטחת מידע בסיסית. במקרה זה, חשוב היה לשלוח את המייל בעותק מוסתר כשהנמענים אינם יכולים לראות למי נשלח המייל בנוסף אליהם. קיים סיכון שרשימה זו תגיע לצד שלישי שינסה להפיק ממנה תועלות אישיות. דליפת הרשימה הזו למפלגות בישראל או לממשלים זרים שירצו להשפיע על הבחירות היא מסוכנת, הם יכולים לנסות לשלוח פישינג למזכירים ובכך לדלות מידע פנימי על הבחירות שיועבר דרך המייל של המזכירים או אפילו לנסות לפרוץ לחשבונות נוספים ולגנוב מידע משם שיכול לשמש עבור סחיטה".

גיורא פורדס, דובר ועדת הבחירות המרכזית השיב לפניית 'בחדרי חרדים' ואמר כי כל ההתקשרות עם המועמדים למזכירי ועדות הקלפי נעשית באמצעות מערכת ממוחשבת, אשר שומרת על פרטיותם של המשתמשים. "הנחיות אבטחת המידע של הוועדה קובעות כי כל תקשורת בתפוצה רחבה, שאינה באמצעות המערכת המאובטחת, תעשה בהעתק סמוי (BCC), על מנת שלא יחשפו כתובות הדוא"ל של הנמענים".

יחד עם זאת, במקרה דנן, כך מודים בוועדת הבחירות המרכזית, "אכן נוכח טעות אנוש, פנו ל-250 מועמדים פוטנציאליים, שלא באמצעות העתק סמוי. ולכן ל-250 מועמדים אלו (מתוך עשרות אלפי מועמדים), נחשפו כתובות הדוא"ל (בלבד, וללא שם או פרטים אחרים), של המועמדים הפוטנציאליים האחרים".

בוועדה מדגישים כי המועמדים למזכירי ועדות קלפי מונחים לקבל הודעות מנציגים רשמיים של ועדת הבחירות בלבד, ואין לקבל מידע הנוגע לבחירות מגורמים שאינם רשמיים. בעקבות הפנייה, הודיעו בוועדת הבחירות כי "ההנחיות חודדו" בעקבות הפנייה.

ועדת הבחירות המרכזית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד