י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
זה מה שמתחולל מאחורי הקלעים

סוער ב'דגל' הירושלמית: ההתערבות, הקרבות והאיום בהתפטרות

למרות ש'דגל' ניצחה בירושלים גם 6-3 במועצה וגם בראשות העיר, בתוך הסניף התחוללה בחודשים האחרונים סערה של ממש בחדרים הסגורים, אך היא באה אל קיצה עם הודעת חבר וועדת הרבנים על פרישתו מהעיסוק הפוליטי - כשברקע נערמו נגדו עשרות תלונות • כל הפרטים

סוער ב'דגל' הירושלמית: ההתערבות, הקרבות והאיום בהתפטרות
גפני, הרב סולובייציק ומקלב צילום: נועם ריבקין-פנטון/דוד כהן, פלאש 90

מזה חודשיים מתנהל קרב שקט בתוך 'דגל התורה הירושלמית', שזולג אט אט גם לעבר הדרג הפוליטי הארצי, וזאת סביב התנהלותו של חבר וועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים הגר"ב סולובייציק, כשברקע התקפה מצידו של יו"ר התנועה משה גפני, שמוביל יוזמה להדחתו מכל עיסוק פוליטי.

הסאגה החלה עוד בקרב על ראשות העיר ירושלים, בטרם התקבלה החלטת 'דגל התורה' לתמוך במועמד לראשות העיר, כשהדיונים החלו בחדרים הסגורים, הוביל רב התנועה לתמיכה במועמד החרדי יוסי דייטש, למרות שכבר אז הבהירו ב'דגל התורה', כי הסיכויים שלו להיבחר הם קלושים וכי התוצאה ידועה ש'דגל התורה' תמכה במשה ליאון שניצח את הבחירות.

מאז ועד לתקופה האחרונה נערמו תלונות רבות בכל עניין התנהלותו של חבר וועדה הרבנים הגר"ב סולובייציק ובראשם טענה כי הוא מסרב לשתף את שאר חברי הוועדה הגר"י אפרתי והגר"ד כהן בכלל נושאי התנועה בעיר ירושלים ובכך שהוא מקבל החלטות לבדו וכן תלונות חוזרות ונשנות על התערבות בכל ענייני העירייה ובראשם מכרזים שעולים לסדר היום.

במהלך התקופה התנהל קרב פנימי בתוך הסיעה, סביב תפקיד מחזיק תיק התרבות התורנית העירונית, כשלבסוף התפקיד הגיע לידיו של חבר המועצה דודי בלומנשטוק, אלא שהרב סולובייציק החליט כי ההחלטות של חבר המועצה יעברו קודם כל את אישורו על ידי איש מטעמו, שמונה לעקוב את התקציבים והאישורים, דבר שלא קורה בפועל.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשבועות האחרונים הקרב טיפס מדרגה, כאשר עיריית ירושלים עתידה לצאת בשבועות הקרובים למכרזים קריטיים על תפקידי ראשי אגפים, ובהם אגף החינוך שבידי סיעת ש"ס ואגף התרבות התורנית שבידי 'דגל התורה', ולטענת גורמים המעורבים בסוגייה ששוחחו עם 'בחדרי', "הרב סולובייציק פועל לקדם את אנשיו, למרות שחלקם הם בניגוד לעמדת דגל התורה הארצית".

הקרבות שהיו עד כה רק מאחורי הקלעים, הפכו למעט יותר גלויים בשבועיים החולפים, כאשר הביקורת נגד הרב סולובייציק נשמעת לאורך כל השנה האחרונה בחדרים סגורים של ראשי סיעת 'דגל התורה' בכנסת ובעירייה, כשהשיא הגיע בשבוע שעבר כשיו"ר 'דגל התורה' חבר הכנסת גפני הגיע לסיור מיוחד בסניף הירושלמי.

במהלך הישיבה עם עסקני התנועה, הועלו תלונות בפני היו"ר גפני, כך נודע ל'בחדרי חרדים', על כך שלא נבנים מוסדות חינוך, אין בנייה בשכונות המעורבות קריית יובל וגילה, כאשר הנציגים המקומיים הפנו אצבע מאשימה למחזיק תיק החינוך בעיר אבין קינן שלטענתם הוא מקבל גיבוי מלא מראש הישיבה הגר"ב סולובייציק וחבר וועדת הרבנים, מה שהוביל להתקפה של גפני על קינן.

בכינוס אמר גפני לנוכחים, "נציג חילוני שמונה בקדנציה הקודמת לא אמור לתת לנו כעת הוראות, מנהל מנח"י בעיריית ירושלים צריך להיות איש מהציבור החרדי. השלטון התחלף ולא צריך להיות בכלל וויכוח על העניין הזה", כאשר בעקבות הדברים הודיע הרב סולובייציק על כוונתו לפרוש מהעיסוק הציבורי בעיר ולטפל בעיניו הפרטיים, בהם ניהול הישיבה בראשה הוא עומד.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מה שעומד מאחורי בקשתו של הרב סולובייציק לפרוש מתפקידו, היא הביקורת שהשמיע חבר הכנסת גפני על קינן, וכן מינויו של שבתאי מרקוביץ נאמנם של גפני ומקלב לתפקיד יו"ר הסניף המקומי באופן קבוע למרות התנגדותו של הרב סולובייציק.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי הביקורת כלפי הרב סולובייציק, לא נשמעה רק במסדרונות הכנסת והעירייה, אלא גם בחדרים של שותפיו לוועדת הרבנים, כך למשל ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן השמיע ביקרות על התנהלותו של שותפו, בכך שאמר למקורביו כי "אני מבין את הבעיה, אי אפשר כל דבר לעשות נגד התנועה הארצית", שלדבריו מצטרפים היחסים העכורים בין הרב סולובייציק לחבר הוועדה הרב יוסף אפרתי.

כאמור, בכירי 'דגל התורה' לא חוסכים בביקורת כלפי הרב שהודיע על פרישה, וטוענים כי ההתערבות של הרב סולובייציק במסדרונות העירייה פוגעת בכוח הפוליטי של חברי המועצה שהם משווים את פעילותו של חבר וועדת הרבנים הירושלמים, אל מול התנהלותם של חברי וועדת הרבנים בחיפה, בית שמש ובערים נוספות, שאינם מתערבים בכל עניין ונושא בעיר אלא רק בדברים המשמעותיים.

דגל התורה הרב ברוך סולובייצ'יק הרב דוד כהן דודי בלומנשטוק שבתאי מרקוביץ אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד