י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
אינקוויזיציה חסרת רחמים

הלינץ׳ המזעזע על רפי פרץ: כך עובדת השיטה

מופע מסוכן: קובעי הטעם והגבולות מפעילים אינקוויזיציה חסרת רחמים על כל מי שמעז לחשוב קצת אחרת מהם ולסטות מהדרך אותה קבעו • בתפקיד הקרבן התורן - שר החינוך הרב רפי פרץ • כך עובדת השיטה • טור דעה מאת יוסי אסולין

הלינץ׳ המזעזע על רפי פרץ: כך עובדת השיטה
שר החינוך, רפי פרץ צילום: פלאש 90

כך עובדת השיטה: מי שרק יעז לומר עמדה שאינה עומדת בקנה אחד עם העמדה השולטת בברנז׳ה, שלא לומר דעה החולקת ממש (שומו שמיים) - אחת דינו ללינץ׳ תקשורתי ולשיימינג רב עוצמה, משל היה אחרון הפושעים.

קודם היה זה השר אמיר אוחנה ש״מעד בלשונו״ והביע עמדה ביקורתית (ומוצדקת למדי) על בית המשפט העליון - מיד ירו כל התותחים של מקהלת הנאורים והליברלים בעיני עצמם; בסדרת מאמרים הפכו ״קובעי הטעם״ ב״עיתון לאנשים חושבים״ (עוד אליטה בעיני עצמה) את אוחנה לפרא אדם, טיפש, שיכול מקסימום להיות ירקן סוג ד׳ בשוק. כאומרים: אתה מוכרח ליישר קו; ולא - תחטוף. וזאת רק בשל העמדה הלגיטימית שהביע כנגד בג״צ.

ואז הגיע שר החינוך החדש רפי פרץ - שכנראה עדיין לא מבין באיזה עולם אנחנו חיים ולא למד מהירי הארטילרי שהופנה לכיוון אוחנה ולפנים לכיוון השר סמוטריץ' בפרשת מדינת ההלכה - ו״העז״ להביע את עמדתו באשר לצביון המשפחה היהודית. הרב פרץ כלל לא אמר שישית את עמדתו על כלל הציבור, אבל לעיתונאית התורנית שניסתה להפיל אותו בפח זה היה מספיק.

היא סיפקה את החומר לקול תשואות הברנז׳ה - שמעתה ואילך תחגוג למשך שבוע ימים ותפשוט את עורו של פרץ - למען יראו וייראו. בכיר במערכת החינוך איים במרד ובחרם על השר הממונה עליו, אחרים, דוגמת ברק, קראו להתפטרות מידית של פרץ והיו גם קריאות שלא לשלוח את הילדים לבית הספר. הכל כמובן בהכוונת ובהנחיית קובעי הטעם.

"לפטר את פרץ". ברק אמש בהפגנה נגד שר החינוך. צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שלא יהיו לכם אשליות לרגע: לא מדובר כאן בהתנגדות רעיונית בלבד, ואל תביאו דוגמאות מכך שנתניהו עצמו ביקר בחריפות את דבריו של פרץ. הדעת מוכנה לסבול חילוקי דעות, גם אם מהותיות. זה ממש לא הסיפור. במקרה הזה מדובר בפרשנות מרחיקת לכת וכלל לא מיתממת של דברי פרץ - שהמניע העומד מאחוריה הוא אחד: העובדה שפרץ לא מוכן ליישר קו עם "הדעה השולטת״; וגרוע מכך, מייצג את עמדת התורה באשר לצביון המשפחתי היהודי.

המטרה מאוד פשוטה: לסתום לנו את הפה - כחרדים, כדתיים, כימניים וככל השתייכות אחרת שאינה מתאימה לרוח הברנז׳אית ולרוח התקופה. סופו של מסע ההסתה לגרום לאנשים לפחד להביע את עמדתם האמתית, ובכך לייצר מצג שווא שכביכול העמדה היחידה הנכונה והלגיטימית בגבולות השיח היא עמדת קובעי הטעם עצמם. ממש דיקטטורה של דעות.

מה שבאמת מדהים זה שמי שעומדים מאחורי הלינץ׳ התקשורתי המאורגן, המכוון והאנטי-דמוקרטי בעליל נגד פרץ, אלו בדיוק אותם נאורים שבמקרים אחרים יילחמו כאריות על חשיבות חופש הביטוי, הסובלנות והפלורליזם.

למרבה הצער, זה גם מצליח להם: הלינץ׳ התקשורתי עובד ברוב מכריע של המקרים וכך נוצר בדיוק המצב שאותו רצו להשיג - רק מתי מעט בפוליטיקה מעזים להביע עמדה אחרת מזו השולטת בברנז׳ה. דווקא מחוץ לפוליטיקה נוכל למצוא בנקל אנשים אמיצים יותר, שמעזים לומר את עמדתם האמתית. אתם מבינים לבד למה.

כן, ניחשתם נכון, זה קשור בדיוק לזה שפרץ הוא נכס חדש בפוליטיקה; ולפניו סמוטריץ' ולפני-פניו אוחנה וכן הלאה וכן הלאה. נקווה ששלושת השרים הללו וכן שאר שרי וח"כי הימין לא יחששו מלומר את דעתם הכנה בעתיד. אל מול גל ההשמצות והטחת הרפש חסרת הרחמים, הם אכן צריכים הרבה אומץ.

יוסי אסולין רפי פרץ קובעי הטעם לינץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד