י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

רוצים לגלוש באינטרנט במהירות של 100 מגה-בייט בשנייה? חפשו בביוב

מכרז הסיבים של חברת החשמל הגיע למבוי סתום עקב חוסר כדאיות כלכלית, ובממשלה מחפשים חלופה שתאפשר תקשורת אולטרה מהירה של כ-100 מגה-ביט בשנייה

רוצים לגלוש באינטרנט במהירות של 100 מגה-בייט בשנייה? חפשו בביוב

האם רשת הסיבים האופטיים בישראל לתקשורת אולטרה מהירה תתבסס על צינורות הביוב? בימים אלה נבחנת בממשלה חלופה כזאת, שמבוססת על ניסיון בינלאומי בתחום.

מיזם "המוביל הדיגיטלי" שמקדם משרד התקשורת כבר כשלוש שנים, ושכחלק ממנו אמורים להיפרש סיבים אופטיים על בסיס רשת החשמל, הגיע למבוי סתום. כל ארבע הקבוצות שמתמודדות במכרז: ViaEuropa, BATM, רפק ואלביט, טוענת כי אין בו כרגע כדאיות כלכלית.

המיזם נועד לאפשר תקשורת מהירה בהרבה מזו הקיימת כיום. המטרה היא לאפשר העברת אינפורמציה במהירות של 100 מגה-ביט בשנייה - לעומת מהירות ממוצעת של 5 מגה-ביט בחיבורי האינטרנט הקיימים כיום.

בממשלה קידמו באחרונה כמה רעיונות במטרה להפוך את הפרויקט לרווחי. בין היתר ניתנו הקלות פרישה למיזם, ונבחנה גם אפשרות של מתן הלוואה או ערבות ממשלתית ליזם.

לכן, פנו נציגי הממשלה לחברת החשמל בשתי בקשות: לצמצם את תעריף העבודה שתדרוש חברת החשמל מהיזם הפרטי (פרישת סיבים אופטיים על כבלי החשמל יכול להתבצע רק על ידי עובדי חברת החשמל) ולהקטין את השיעור שתחזיק החברה במיזם. דובר על כך שהחברה תצמצם את חלקה במיזם ל-40% - לעומת 49% שנקבעו במכרז המקורי - כדי לחזק את מעמדו של היזם הפרטי בדירקטוריון ולשיפור את הכנסותיו העתידיות.

בחברת החשמל סירבו לשינוי המוצע בשיעורי הבעלות, והדברים הגיעו לכדי פיצוץ בין אנשי ועדת הבחירה של חברת החשמל לנציגי משרד האוצר. לכן, באוצר החלו לבחון ברצינות חלופות למיזם. יש להסביר כי לחברת החשמל יש כיום 2,700 קילומטר סיב, אך למיזם כולו נדרשים כ-36 אלף קילומטר של סיב, כך שהתשתית הקיימת של החברה אינה משמעותית.

החלופה המרכזית שנבחנת כעת היא פרישת הסיבים דרך תשתית הביוב. בעולם זה מכונה Focus (ראשי תיבות של Fibre Optical Cable Underground Sewer). מיזמים כאלה פועלים במקומות רבים בעולם, בהם טייוואן, בריטניה והולנד. פרישה בביוב אינה מסובכת בהרבה יותר מהפרישה על כבלי החשמל - שתיהן נעשות באמצעות רובוטים.

בישראל ישנם 57 תאגידי מים מונציפליים. הרעיון כעת דומה למודל הקיים: להקים מעל תאגידי המים חברה אחת, שתהיה שותפת מיעוט במיזם, אך השליטה בו תהיה בידי יזם פרטי, שהוא זה שישקיע את הכסף ויממן את פרישת הסיבים.

הרווחים מהמיזם יתחלקו בהתאם לשיעורי הבעלות בו. אם תיבחר חלופה זו, חברת החשמל תישאר ללא פעילות בשוק התקשורת, כך שבמידה רבה התוכנית החדשה היא גם אמצעי לחץ על חברת החשמל להתגמש.
אינטרנט מהיר חברת החשמל ביוב גלישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד