ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
בשל צבע עורם? • פרסום ראשון

עתירה: תלמודי תורה ספרדים מפלים אתיופים

הסיוע המשפטי בעתירה מנהלית נגד ארבעה תלמודי תורה ספרדים על רקע טענה לאפליה מצד מוסדות חינוך חרדיים המפלים ילדים ממוצא אתיופי ומסרבים לקבלם ללימודים בשל מוצאם • כל הפרטים

עתירה: תלמודי תורה ספרדים מפלים אתיופים
בני העדה בתפילה בכותל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש היום (שני) לבית המשפט המחוזי בירושלים עתירה מנהלית ובקשה לצו ביניים נגד משרד החינוך, עיריית ירושלים וארבעה תלמודי תורה ספרדים, בטענה לאפליה ברישום תלמידים מהעדה האתיופית המקיימים אורח חיים חרדי.

העתירה הוגשה בשם שתי אימהות לילדים מהקהילה החרדית האתיופית בירושלים, שביקשו לרשום את ילדיהן לתלמודי תורה חרדיים הסמוכים למקום מגוריהם אך נתקלו בסירוב, זאת מבלי שבקשותיהן נבחנו לגופם של הילדים ומבלי שנציגי מוסדות החינוך כלל נפגשו עם הילדים.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי תלמודי התורה המדוברים הם "סוכת דוד", "יקירי ירושלים", "אור שרגא יזדי" ו"ירים משה".

העתירה הוגשה על ידי עוה"ד יפעת שרפלר, אלרן שפירא בר-אור ודן לגרמן בשם הסיוע המשפטי, נגד ארבעת מוסדות החינוך אליהם ניסו העותרות לרשום את ילדיהן, ובנוסף כנגד משרד החינוך ועיריית ירושלים, שחרף הסמכויות הנרחבות שעומדות לרשותן על מנת לפקח על התנהלותם של המשיבים, לשון העתירה, לא מנעו ממוסדות החינוך לנקוט התנהלות פסולה ששורשיה בשיקולים מפלים, וכי הניסיונות שנעשו על-ידיהם למציאת פתרון לנושא היו לא מספקים ורפים.

מתוך העתירה: "סירוב המשיבים לקבל את ילדיהן של העותרות למסגרת החינוכית נעשה על רקע מוצאם – השתייכות לעדה האתיופית.. הסירוב מהווה אפליה פסולה, ההחלטה לדחות את מועמדות בניהן של העותרות, יהודים ממוצא אתיופי, (ניתנה) בניגוד לדין ולהנחיות ברורות של משרד החינוך.. המשיבים לא סיפקו ולו שביב של הסבר להחלטתם זו, שריח רע של אפליה על בסיס גזע נודף ממנה".

בהמשך נכתב בעתירה כי "מצב זה הוא בלתי מתקבל על הדעת, עננת האפליה המרחפת מעל החלטותיהם של המשיבים דורשת התערבות מידית של משיבים 1-2 (עיריית ירושלים ומשרד החינוך), אך בפועל, אלה נמנעו מהפעלת סמכויותיהם לשם הבטחת מימוש עיקרון השוויון בקבלה למוסד חינוכי, ולא הסירו את החשש מקיומם של שיקולים מפלים במדיניות הקבלה למוסדות אלו".

לדברי העותרות, כאמור, הבסיס האמתי לדחיית הילדים הוא הפליה על רקע גזעי-עדתי. נכון להיום, מצוין בעתירה, ילדי העותרות אינם רשומים למוסד חינוך לשנת תש"פ, ולהם ולמשפחותיהם נגרמו השפלה ופגיעה בכבודם כבני אדם שווי זכויות. בעתירה התבקש בית המשפט לשים קץ להפליה, ולהורות על רישום ילדיהן של העותרות לאחד מהמוסדות שמפעילים המשיבים. במקביל לעתירה הגישו עורכי הדין בקשה למתן צו ביניים, שיורה לתלמודי התורה נגדם הוגשה העתירה לקלוט את הילדים, מאחר ושנת הלימודים במגזר החרדי נפתחת באמצע אוגוסט ונכון להיום הילדים אינם רשומים למוסד.

עו"ד מירב שיבק, ממונה ארצית על התחום האזרחי בסיוע המשפטי: "לצערנו, זו לא הפעם הראשונה שבה הסיוע המשפטי נתקל בפניות בגין הפליה בכלל, ובגין הפליה נגד יוצאי אתיופיה בפרט, ולא רק בעת הזו. הסיוע המשפטי ימשיך לייצג בהליכים משפטיים שנועדו להילחם בתופעות פסולות של גזענות ואפליה בחברה הישראלית, ואנו קוראים לכל מי שנתקל בהפליה על רקע גזעני לא להסס ולפנות אלינו כדי למגר את התופעות הללו".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים' כי "אכן יש, לצערנו, כמה משפחות יוצאי אתיופיה שלא התקבלו לתלמודי תורה בהם ביקשו ללמוד. מדובר במוסדות פטור בהם סמכות השיבוץ לא נמצאת בידי העירייה". בעירייה ציינו כי "ראש מנהל החינוך, מנהל החינוך החרדי והפקידים הרלוונטיים במינהל, נפגשו עם המשפחות ופנו למוסדות על מנת לשכנעם לקבל את התלמידים. בחלק מהמקרים ניסיונות אלה הצליחו. נמשיך לתמוך ולסייע למשפחות ככל שניתן".

אפליית אתיופים אפליית תלמידים משרד המשפטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד