י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שערוריית הגניזה: המשאיות עם ה'שמות' ננטשו ברחובות ניו-יורק

ניו יורק סוערת: נוכל שכר 20 משאיות שאספו גניזה בשכונות החרדיות, תמורת תשלום, בכדי לקוברה כנהוג • אלא שהגניזה ננטשה במשאיות ופוזרה בבזיון רב ברחובות

אחת המשאיות בערב פסח. צילום: קובי הר צבי
אחת המשאיות בערב פסח. צילום: קובי הר צבי

על 'תעשיית הגניזה' כבר שמעתם? כך מגלגלים נוכלים כסף רב על חשבון רצונם של יהודים תמימים לתת את הכבוד האחרון המחויב על פי ההלכה לחפצי קדושה.

משאית נטושה שחנתה מאז חג הפסח ברחוב ה-62 בבורו פארק, נפרצה אתמול, והתגלתה כמשאית של גניזה - אחת מ-20 משאיות שעשו 'ביזנס' בערב פסח בשכונות החרדיות של ברוקלין, ולאחר מכן נטשו את הגניזה ונעלמו.

מדובר באחת מתוך 20 משאיות שנשכרו בחברת השכרה על-ידי אדם שהחליט להתעשר מאיסוף גניזה. בערב החג חנו ברחוב ה-62 בין שדרת ניו איטריק לבין השדרה ה-15 משאיות שהתמלאו בדברי גניזה שונים.

משאית גניזה נוספת שננטשה כשהיא מלאה בשמו'ס, אותרה כעבור יממה בשכונת וויליאמסבורג. המשאית נמצאה חונה ליד פלאשינג אווניו, במקום אסור לחניה. צלם של העיתון 'די וואך' עבר במקום וגילה את המשאית החשודה.

מוישי הרשוביץ, מתנדב בארגון 'מתעסקים', שטיפלו במשאיות הנטושות, מספר: "אחד מהשכנים התלונן במשטרה על משאית נטושה חשודה עם לוחית זיהוי מחוץ לניו יורק שנפרצה בלילה, ובתוכה דברים מוזרים: שקיות וספרים. השכן אמר כי המשאית חונה כבר ליד ביתו מאז ערב פסח, ועל החלון הקידמי הוצמדו כבר עשרות דוחו"ת חניה. קבלנו הודעה מהמשטרה, הגענו למקום ועינינו חשכו. התברר כי מדובר בעוד משאית גניזה שהיתה מלאה בשקיות גניזה ובדברי גניזה שהיו פזורים במשאית וברצפה מסביב בבזיון".

ב'ועד למשמרת השמו'ס' שהוקם לפני שנה, אמרו, כי מדי שנה בערב פסח שוכרים שרלטנים משאיות, ומעמידים אותן במרכזים החרדיים. השרלטנים גובים 70 דולר עבור שקית גניזה, ולאחר הפסח הם משליכים את הדברים בבזיון במגרשי חניה נטושים מחוץ לעיר.

"כאן בניו יורק קיים חוק שאוסר לקבור ניירות, לכן קם הוועד שהוא בפיקוח הרבנים, ורכש בעיר אולבני שטח גדול לקבורה והקים שם את בית העלמין לגניזה. היוזמה באה לאחר שבעיר לייקווד נאלצו להוציא מקבורה משטח גדול שבו נטמנה הגניזה. לצערנו הרב, כל שנה אנחנו מתמודדים עם התופעה הזו, ורק ענישה חוקית תוכל לפתור את הבעיה. בינתיים נדרשו לעניין גם דב הייקינד חבר מועצת מדינת ניו יורק והמשטרה, וביחד אנו מנסים להתחקות אחר האיש ששכר את המשאיות".
גניזה נטושה משאיות תשמישי קדושה ספרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד