ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

המשטרה עוקבת אחרי האזרחים דרך הנייד - חברות הסלולר עושות הון

המשטרה בארה"ב עושה שימוש נרחב וחסר פיקוח במעקב וציתות לטלפונים ניידים; חברות הסלולר המסייעות נהנות מהכנסות גבוהות וגם מחסינות מתביעות

  • י' ניסן התשע"ב
המשטרה עוקבת אחרי האזרחים דרך הנייד - חברות הסלולר עושות הון
ליפא שטאובר

ציתות לטלפונים סלולאריים, פעם נחלתם הבלעדית של סוכנים פדרליים, הפך לכלי פופולארי עבור שוטרים מקומיים בכל רחבי ארה"ב, עם מאות יחידות שונות במשטרה העושות בו שימוש אגרסיבי, ללא פיקוח ראוי של בתי המשפט.

הכלי הזה הפך לעסק מכניס ביותר עבור חברות הסלולר, כאשר מרבית הספקיות משווקות ליחידות המשטרה קטלוג מיוחד של "תשלומים על שירותי מעקב", הכולל את איתור מיקום החשוד, איתור שיחות טלפון והודעות טקסט ושירותים נוספים. יש יחידות שמזמינות עשרות שירותים שונים בחודש, הן עבור חקירות שוטפות והן עבור אירועי חירום. ספקיות הסלולר גובות מיחידות המשטרה מאות דולרים עבור איתור שיחה ועד 2200 דולר לציתות מלא וממושך לחשוד.

עם טלפונים ניידים בכל מקום, האפשרות למעקב אחר שיחות טלפון היא נשק רב עוצמה במקרי חירום כמו חטיפות ילדים, שיחות התאבדות וחקירות במקרים של סמים ורציחות. איש משטרה תיאר את מכשירי הסלולר כ"ביוגרפיה וירטואלית של פעולות היומיום שלנו".

אולם תומכי זכויות האזרח טוענים כי השימוש הרחב של מעקב סלולרי מעלה שאלות משפטיות וחוקתיות, במיוחד כאשר המשטרה פועלת ללא צו בית משפט. בעוד מחלקות רבות במשטרה מחויבות בצו לשימוש במעקב טלפוני במקרים שאינם חירום, אחרות נוטלות על עצמן את שיקול הדעת - כך מגלה דו"ח בן 5,500 עמודים של תיעוד פנימי שנאסף על ידי איגוד זכויות האזרח האמריקאי (A.C.L.U) מ-205 יחידות משטרה ברחבי ארה"ב.

יחידות משטרה רבות מנסות לשמור על חשאיות בכל הנוגע למעקב סלולרי, על פי ממצאי הדו"ח, בגלל אפשרות לתגובה חריפה מצד הציבור. למרות שאין עדות לכך שהמשטרה צותתה לשיחות ללא צווים, מספר עורכי דין שייצגו נאשמים הצליחו להביא הוכחות לממצאים של המשטרה שהושגו באמצעות ציתות ללא צו משפטי.

המאבק על חוקיותם של המעקבים הסלולריים הביא את הקונגרס להרחיב ב-2008 את סמכויות הממשל לציתות ומעקב. כחלק מהחוק החדש, התעקש ממשל בוש שחברות הסלולר המסייעות לתכנית האכיפה יהיו חסינות מתביעות.

מאז, השימוש הנרחב במעקבים סלולריים חילחל מטה אל היחידות הקטנות ביותר, כולל כאלה שכלל אינן קשורות לביטחון הלאומי. "זה הפך להיות נחלת הכלל", אמרה קתרין קראמפ, עורכת דין של A.C.L.U.. "וההתקדמות הטכנולוגית מהירה בהרבה מהחקיקה בתחום".
משטרה ארה''ב מעקב אזרחים סלולר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד