ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
צדק היסטורי

רומנים? אולי אתם זכאים לפיצוי מידי חודש

כ-8,000 אזרחים ותיקים יוצאי רומניה יוכרו על ידי ממשלת גרמניה כניצולי שואה, דבר שיזכה אותם לרנטה חודשית ולפיצוי רטרואקטיבי שיכול להגיע ל-1.536 מיליארד שקלים שיחולקו בין כלל הניצולים

רומנים? אולי אתם זכאים לפיצוי מידי חודש
ניצולים ברכבת, אילוסטרציה צילום: רויטרס

משלחת ישראלית שיזמה ומינתה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל הובילה היום (חמישי) להישג מדיני היסטורי ולפיו ממשלת גרמניה, לראשונה, תכיר בכ-8,000 אזרחים ותיקים יוצאי רומניה החיים בישראל - כניצולי שואה. המשמעות היא שיזכו לפיצוי רטרואקטיבי של עשרים שנה ולרנטה חודשית בהיקף של מאות מיליוני אירו, וכן לקצבה חודשית קבועה מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר. מעבר לכך, יורשים של יוצאי רומניה שנולדו לאחר 1910 ונפטרו לאחר 1.6.2002 יוכלו לתבוע פיצוי מממשלת גרמניה.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל: "זהו יום של צדק היסטורי, שבא לאחר עשרה חודשי משא ומתן אינטנסיביים מאוד. הפיצוי הכספי לא ישיב את האובדן ולא יוכל לכסות על הכאב והטרגדיה. אך יש בו כדי לשפר משמעותית את רווחת חייהם של אלפי ניצולים. נמשיך לפעול להכרה גרמנית בזכאותם של עוד אלפי ניצולים שטרם הוכרו, בין שהם יוצאי רומניה ובין שהם יוצאי מדינות נוספות"

אתמול (חמישי) לאחר עשרה חודשים של מו"מ מאומץ השיגה משלחת שמינתה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל הישג מדיני היסטורי, ולפיו כ-8000 אזרחים ותיקים יוצאי רומניה יוכרו על ידי ממשלת גרמניה כניצולי שואה. המשמעות היא שממשלת גרמניה תקציב עתק של מאות מיליוני אירו לרווחתם של אותם ניצולים שיבוא לידי ביטוי ברנטה חודשית שתנוע, לפי תבחינים שיגובשו בין הממשלות, בין 100-200 אירו. יודגש, כי סכום זה ישולם לניצולים גם רטרואקטיבית לעשרים השנה האחרונות, כך שכל ניצול יקבל סכום של כ- 96,000-192,000 ₪ נוסף על הרנטה שיקבל מעתה ואילך. בחישוב כולל, הפיצוי הרטרואקטיבי לבדו יכול להגיע עד לכדי 1.53 מיליארד ₪ שיחולקו בין כלל הניצולים. יתר על כן, גם יורשי יוצאי רומניה שנולדו לאחר 1910 ונפטרו לאחר 1.6.2002 יוכלו לתבוע פיצוי מממשלת גרמניה.

בנוסף, 8000 האזרחים הוותיקים יוצאי רומניה שיוכרו על ממשלת גרמניה כניצולי שואה יזכו לקצבה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר. לפי התבחין הקיים, כל אחד מהם יהא זכאי לקצבה חודשית של כ 2,000 שקלים.

יצוין, כי ההכרה תינתן לאזרחים ותיקים יוצאי רומניה מעשרים ערים שונות אשר שהו בגטאות פתוחים (כל אלה שנולדו עד 1928) ו/או עבודתם בהם, עלו ארצה לאחר 1.10.1953 ואשר לא היו זכאים עד כה לקצבה חודשית מאת הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר. באשר לאלפי האזרחים הוותיקים יוצאי רומניה שכבר זכאים לקצבה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, יוכלו גם הם, לאור ההכרה הגרמנית, להגיש בקשה לקצבה חודשית מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה.

יודגש, כי במהלך עשרת החודשים האחרונים נתקיים מו"מ אינטנסיבי מאוד בין ממשלות ישראל וגרמניה שעסק בשאלת הגדרת 8,000 האזרחים הוותיקים יוצאי רומניה כניצולי שואה. הטענה הישראלית, שהוכרה היום על ידי הגרמנים כצודקת, התבססה על שורת מחקרים שיזם והוביל המשרד לשוויון חברתי. נציין, כי את השיחות שנתקיימו בחודשים הללו וכמו גם את מפגש ההצהרה היום הוביל צוות שמינתה השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל בראשותו של מנכ"ל משרדה אבי כהן סקלי וכלל גם את פרופסור דן מיכמן, ד"ר שרה רוזן ויעל נידם מיד ושם וכן את השליח המיוחד של משרד החוץ השגריר דן האזרחי.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה בעקבות ההישג: "זהו יום של צדק היסטורי, שבא לאחר עשרה חודשי משא ומתן אינטנסיביים מאוד. הפיצוי הכספי לא ישיב את האובדן ולא יוכל לכסות על הכאב והטרגדיה. אך יש בו כדי לשפר משמעותית את רווחת חייהם של אלפי ניצולים. נמשיך לפעול להכרה גרמנית בזכאותם של עוד אלפי ניצולים שטרם הוכרו, בין שהם יוצאי רומניה ובין שהם יוצאי מדינות נוספות. לממשלת ישראל יש חובה ואחריות כלפי ניצולי השואה, רווחתם והצדק לו הם זכאים. כשרה לשוויון חברתי וכבת לניצולת שואה, אני גאה על הזכות להוביל יחד עם משרד החוץ וועידת התביעות את המאמצים המדיניים בתחום החשוב הזה וכולי תקווה וביטחון שנגיע להישגים נוספים".

רשימת הערים ברומניה שיוצאיהן זכאים לרנטה: יאס, בוטושאן, טרגו מורש, גלץ, פוקשאן, טקוץ, רומן, פייטרה ניימץ, ברלד, ווסלוי, אלבה יוליה, קוסטאנצה, טרגו ניימץ, הרלאו, בוזאו, רומניקו סראט, שטפנשט, קריובה, פאשקן ובקאו.

ניצולי שואה תשלום פיצויים גרמניה גילה גמליאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד