י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בניגוד לבכירים אחרים

לאחר עיכוב של שנתיים: נחשפו היומנים המושחרים של אהוד ברק

לאחר תהליך ארוך שנמשך יותר משנתיים: הועברו חלקים מיומנו של שר הביטחון בממשלה ה־32 • הממצאים: בניגוד לשרים ולבכירים אחרים - רובו המוחלט של היומן הושחר • תופעה מדהימה: רק כשליש מהיומן עוסק בפעולות מקצועיות של המשרד • אהוד ברק: "הכל על פי חוק"

לאחר עיכוב של שנתיים: נחשפו היומנים המושחרים של אהוד ברק
ברק בכנס של מפלגתו החדשה צילום: גילי יערי, פלאש 90

במסגרת בקשת חופש מידע שהוגשה לפני יותר משנתיים על ידי "ישראל היום", הגיעו סוף סוף חלק מיומניו של אהוד ברק בעת ששימש כשר הביטחון בממשלה ה־32, בראשות נתניהו. מסתבר: בניגוד לשרים ולבכירים אחרים - רובו המוחלט של היומן הושחר.

לאחר תהליך ארוך, ניאות משרד הביטחון להעביר את חלקי היומנים, ולפי שעה התקבלו יומנים רק לשנים 2009 ו־2011. העיון ביומני ברק חושף תופעה מדהימה: רק כשליש מהיומן עוסק בפעולות מקצועיות של המשרד.

כשליש נוסף מוגדר "פוליטי" או "תקשורת" והשליש הנותר - "פרטי". עניין חריג אף יותר הוא היקף החומר המושחר: יותר ממחצית הפגישות שבו הוסתרו באמצעות טוש שחור. למעשה, למעט אירועים ממלכתיים, פגישות עבודה עם אנשי המשרד והלו"ז הממשלתי - כמעט כל פגישותיו מוסתרות.

אחד הדברים הבולטים הוא ריבוי המשבצות "פרטי". פגישות המוגדרות כפרטיות אפשר למצוא אצלו בכל שעות היממה, ובין פגישות פוליטיות לאירועים רשמיים או לפגישות עם אורחים מחו"ל. מדי חודש אפשר לספור בין 15 ל־20 פגישות מסוג זה, לצד 35 עד 40 פגישות מסוג "פוליטי" - שכולן מושחרות.

את בקשת חופש המידע הגיש "ישראל היום" באוגוסט 2017. לאחר ששולמה אגרה כנדרש ובתום יותר משנה שבה משרד הביטחון ביקש ארכות, התברר כי המשרד סיים את הבדיקה המקצועית־ביטחונית של היומנים ומחק מהם מידע שעלול לפגוע בביטחון המדינה, וכל שנותר הוא לאפשר לאהוד ברק למחוק מהיומן פגישות ואירועים מסיבותיו האישיות.

באוקטובר 2018 התקבלה ממשרד הביטחון תשובה שחשפה את סיבת העיכוב: "מאחר שמר ברק היה טרוד במעבר דירה ואף שהה לפרקים בחו"ל, לא הצלחנו לתאם את העברת היומנים אליו לבדיקה". רק כעבור כחצי שנה נוספת, ולאחר שפרקליטי העיתון התכוננו להגיש עתירה מנהלתית, התקבלו היומנים.

תגובת לשכת ברק: "יומני ברק נמסרו בהתאם להנחיות היועמ"ש ובכפוף להוראות חוק חופש המידע, התשנ"ח - 1998. בהתאם לסייגים הקבועים בסעיף 9(א) לחוק, נפסלה על ידי הצנזורה מסירת כל מידע שיש בפרסומו 'חשש לפגיעה בביטחון המדינה, ביחסי החוץ, בביטחון הציבור או בביטחונו או בשלומו של אדם'.

כמו כן, על פי הוראות משרד הביטחון ובהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, מר ברק התבקש למסור מידע הנוגע לפעילותו המיניסטריאלית בלבד, ללא פעילויות פוליטיות או פרטיות. כל החלקים המושחרים - הושחרו על ידי יועצים משפטיים של משרד הביטחון, בכפוף להנחיות".

אהוד ברק ישראל היום יומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד