י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מכיר במציאות

בתוך הימין המסוכסך, בנט מציג עליונות פוליטית

אל המו"מ בין 'הימין החדש' לבין 'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי' מגיע הראשון מעמדת עליונות ברורה | ישי הבלין מנתח את צעדיו של בנט ומראה כי היתרון של הימין החדש הושג בזכות מהלכיו המוצלחים של נפתלי בנט, ובזכות טעויותיהם של עמיתיו | פרשנות

בתוך הימין המסוכסך, בנט מציג עליונות פוליטית
נפתלי בנט צילום: פלאש 90

בשבוע האחרון הראה היו"ר המתפטר של 'הימין החדש', נפתלי בנט, שבכל הנוגע ליכולת פוליטית אין לו מתחרה של ממש בין מפלגות הימין-שמימין-לליכוד.

בימים האחרונים דובר רבות על הוויתור של בנט לאיילת שקד בהובלת המפלגה, על ההזדמנות של שקד לפרוץ קדימה ועל האיחוד המדובר עם 'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי'. שקד היא בלי ספק המרוויחה הגדולה של השבוע, אבל בעוד שהיא קוטפת את הפרות הפוליטיים, בנט היה זה שזרע אותם בדִמעה.

כשהוכרזה מערכת הבחירות החדשה, היה בנט אחד הפוליטיקאים החבוטים במדינה. נושא על גבו את הפסדה הצורב של 'הימין החדש', פובליציסטים מן הימין קראו לו "לשבת בצד קצת" אחרי שאיבד לימין מנדטים קריטיים שהיו מאפשרים ממשלה ללא ליברמן. כולם דיברו על היומרנות והשאפתנות הנמהרת של בנט, שגרר להרפתקה הכושלת גם את שותפתו שקד. גם חבריו לשעבר מהבית היהודי הפנו לו עורף, הוא היה הבחור הכי פחות מבוקש בשכונה.

האסטרטגיה שטווה בנט באותה נקודת שפל, יכולה ללמד אותנו על ההבנה הפוליטית שלו, במיוחד אם נשווה את התנהלותו לזו של חברי 'איחוד מפלגות הימין'. בעוד אנשיו של רפי פרץ מתגרים בחברי 'עוצמה יהודית' ומפרסמים 'נתונים' על תוצאות חלשות שהשיגה 'עוצמה' בקלפי, ובעוד מפלגת 'זהות' קורסת לתוך עצמה בוויכוחים על שריונים, בנט הודיע על השהיית שיחות האיחוד בין מפלגתו לבין שאר מפלגות הגוש והתרכז בצבירת כוח בסקרים. המהלך הזה התברר כמדויק. סמוטריץ' ופרץ, ללא איתמר בן גביר שנטש (זמנית) בזעם, דשדשו ללא תוחלת בסקרים באזור המסוכן של אחוז החסימה. מנגד, ניתן לראות איך 'הימין החדש' מתחזקת אט אט, מ-4 מנדטים עם ההכרזה על בחירות חוזרות, ל-6 ויותר כיום.

אילו השכילו אנשי 'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי' להגיע להבנות מהירות עם 'עוצמה יהודית', הם היו מגיעים למשא ומתן עם הימין החדש מעמדה חזקה, לכל הפחות שוויונית. אבל פרץ וסמוטריץ' נגררו לוויכוחים עם בן גביר ואנשיו, מנעו את הנעת קמפיין הרשימה והגישו לתומכיהם עוד מנה גדושה ומעייפת של מלחמות היהודים.

ללא תומכי 'עוצמה', יחד עם מיאוס ציבורי מתרחב בַוויכוחים האינסופיים של מפלגת הציונות הדתית, העליונות של 'הימין החדש' ברורה כעת מתמיד. הסקרים שתפרסמו לאחרונה, ואשר הראו את היתרון הברור שיש להצבת איילת שקד בראשות המפלגה המאוחדת היו ה'מכה בפטיש'. בנט הזדרז להעניק לשקד את ראשות הימין החדש, וכעת השניים פונים למפלגתם הישנה עם יתרון כפול: גם המועמדת הפופולרית ביותר בראש וגם יתרון עקבי בסקרים במקרה של ריצה נפרדת.

הצלחתו של בנט נובעת הן מתכנון מוצלח של צעדיו, הן מיכולתו להכיר במציאות המשתנה ולוותר כשצריך. התכונה האחרונה הכרחית להצלחתו של פוליטיקאי. היו"ר הראשון של 'הימין החדש' משלם אמנם את מחיר הכישלון בבחירות האחרונות, אבל במקום לעשות זאת בעל כורחו ואחרי מאבק, הוא עושה זאת מיוזמתו וזוכה למחמאות מכל עבר. תמונת המראה העגומה לתבונתו של בנט היא הסכסוכים הבלתי פוסקים במפלגת הציונות הדתית. רסיסי המפלגות הדתיות לא השכילו להכיר בחולשתן ולהתאחד בזריזות. עכשיו, כשנפתח רשמית המשא ומתן בינם לבין 'הימין החדש', הגיע הזמן לשלם על כך.

מפלגת הימין החדש נפתלי בנט איילת שקד איחוד מפלגות הימין רפי פרץ בצלאל סמוטריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד