י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"מהלך לא תקין"

עתירה לבג"ץ: לעצור את תכניתו של השר אוחנה

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום לבג"ץ על מנת לעצור את פיטורי מנכ"לית משרד המשפטים הוותיקה אמי פלמור - שהודחה בידי השר החדש אמיר אוחנה • כל הפרטים

עתירה לבג"ץ: לעצור את תכניתו של השר אוחנה
אמיר אוחנה צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (חמישי) לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין ד"ר אליעד שרגא, תומר נאור, זהר אלטמן-רפאל ואלון ספיר, נגד שר המשפטים אוחנה, בדרישה כי בג"ץ יורה על ביטול פיטוריה של מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, שנעשו ללא סמכות ונגד כללי המנהל התקין, כך לדבריהם.

מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, כיהנה במשך יותר מ-23 שנים במשרד המשפטים, במגוון רחב של תפקידים שונים. ב-2014 מונתה למנכ"לית המשרד על ידי שרת המשפטים דאז, ציפי לבני, כמינוי מקצועי. בשנת 2015, עם מינויה לתפקיד של ה"כ איילת שקד, החליטה השרה להמשיך את כהונתה של פלמור כמנכ"לית מקצועית, דבר המעיד שאכן מדובר במינוי מקצועי, ולא מינוי פוליטי.

הרקע לעתירה: מספר ימים לאחר שפוטרה השרה שקד ביוני 2019, החליטה הממשלה על מינויו של ח"כ אוחנה לתפקיד, החלטה שהתקבלה בסבב טלפוני ולא בישיבת ממשלה סדורה. לעת הזו, תוקף מינויו של השר אוחנה הוא עד הקמתה של ממשלה חדשה אחרי הבחירות, כלומר, תקופה של 3.5-4 חודשים.

לטענת השר אוחנה, פיטוריה של פלמור נדרשו בשל אי הסכמות ואי אמון, במידה שלא יאפשרו לקדם יוזמות במשרד המשפטים ביתר תקופת כהונתו. אך עד לסיום מינויו, אין לשר אוחנה שום סמכות לקדם יוזמות במשרד המשפטים, וממילא, אין לו גם זמן לכך, לכן, כך על פי העתירה, ברור לכל כי מדובר בטענות סרק. כמו כן, על פי הפרסומים, נציב שירות המדינה לא ידע בזמן אמת - וכנדרש על פי דין - על פיטוריה של פלמור, אלא שמע על דבר הדחתה רק לאחר מעשה מכלי התקשורת.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, למרות שהשר אוחנה ידע את חובתו להיוועץ ולקבל את אישור הנציב, הוא בחר להתעלם מהדין ולהכריז על פיטורי פלמור באופן עצמאי ומבלי שקיבל את האישורים הנדרשים לכך.

התנועה סבורה כי בעת האחרונה וכן בעתיד הקרוב התרחשו וצפויים להתרחש מספר אירועים המעלים חשש כבד לקיומם של שיקולים נוספים שאינם מן העניין, בגינם הודחה פלמור. ראשית, פלמור פוטרה בסמוך לסיום כהונתו של פרקליט המדינה ומינויו של פרקליט מדינה חדש, כשהייתה עתידה במסגרת תפקידה לכהן בוועדה לבחירת מועמדים לתפקיד פרקליט מדינה החדש. אותו פרקליט מדינה העתיד להתמנות, עשוי להיות פרקליט המדינה הראשון בהיסטורית מדינת ישראל שינהל הליך דיוני נגד ראש ממשלה מכהן.

"מדובר בהחלטה מבישה של שר המשפטים להעביר מתפקידה מנכ"לית משרדו, החלטה שכל תכליתה היא לפגוע בשומרי הסף שמופקדים ויהיו מופקדים על מיצוי הדין בפרשותיו של רה"מ" נכתב בהודעת התנועה. "מדובר בהחלטה שנעשתה באישון לילה, בחיפזון, בניגוד להנחיות היועמ"ש ומבלי לקבל את אישורו של נציב שירות המדינה. החלטה שהתקבלה על ידי שר זמני שמונה בממשלת מעבר זמנית וחריגה בקיומה, מבלי שמינויו קיבל את אישורה של הכנסת.

"שר זמני, שככל הנראה, לאחר הבחירות בעוד מספר שבועות, לא יישאר בתפקידו, ובוודאי בעת הזו – עת בחירות בה חלות עליו מגבלות רבות מעצם היותו שר בממשלת מעבר – לא יכול להוציא לפועל מדיניות ארוכת טווח".

עוד נכתב כי "מדובר במשרד שרק לאחרונה יציבותו התערערה עם פיטוריה של השרה העומדת בראשו, והנה זמן קצר ביותר לאחר מכן מבקש השר החדש להביא על המשרד רעידת אדמה נוספת ולהחליף את המנכ"ל. חוסר הסבירות של ערעור יציבותו של משרד המשפטים פעם נוספת, שלא לצורך אמיתי וללא שיקולים ענייניים, מחייב התערבות שיפוטית וביטול ההחלטה".

אמיר אוחנה שר המשפטים אמי פלמור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד