כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הגולשים היהודים דואגים

הערבי שהציל את משפחת מארק בסכנת חיים

פוסט שכתב הפעיל הערבי החברתי יוסף חדאד, מנכ"ל עמותת "ביחד ערבים זה לזה", מעורר הדים ברחבי הרשתות החברתיות • הגולשים דורשים ממדינת ישראל לדאוג לשלום הערבי

הערבי שהציל את משפחת מארק בסכנת חיים
מרים אלסטר והדס פרוש

פוסט שכתב הפעיל הערבי החברתי יוסף חדאד, מנכ"ל עמותת "ביחד ערבים זה לזה", מעורר הדים ברחבי הרשתות החברתיות, והגולשים דורשים ממדינת ישראל לדאוג לשלום הערבי.

וכך כותב יוסף חדאד: "א' הוא פלסטיני תושב חברון שהציל את בני משפחת מרק בפיגוע הקשה לפני 3 שנים, בו נרצח אב המשפחה בכביש 60 דרומית לחברון. חלק אולי מכירים את סיפורו מכתבה שעשה עימו אוהד חמו (ערוץ 12) לאחרונה, ובכל אופן - אתן פה את סיפורו המלא עם פרטים נוספים שלא נחשפו עדיין. זה כל כך חשוב שכולם יכירו אותו!".

לדבריו, "ביום שישי הראשון ביולי 2016, א' נסע ברכב עם אשתו, כשלפתע ראה איך מתוך רכב שנסע לפניו מחבל ריסס בירי רכב אחר בעל לוחית זיהוי צהובה. כתוצאה מאותו הירי הרכב הישראלי התהפך. א' מיד עצר שם ויצא מהרכב. הרכב ובו המחבלים עוד הסתובב חזרה כדי לעשות וידוא הריגה, אך כשהבחינו בא' כנראה נבהלו וברחו".

"הרכב הישראלי ננעל, וא' הוציא ג'ק מהרכב שלו כדי לפרוץ אותו. בפנים היו אב המשפחה שהיה במצב קשה מאוד, האם שנפצעה קשה ושני ילדים נוספים פצועים. בהתחלה הם חשבו שא' מחבל, אך הוא ידע קצת עברית והרגיע אותם שהוא בא לחלץ אותם. לקח לו 10 דקות עד שהצליח לפרוץ את הרכב כשכל אותו הזמן עברו שם רכבים פלסטינים שחלק מנוסעיהם תקפו אותו על כך שהוא עוזר ליהודים ואפילו זרקו עליו אבנים".

חדאד מוסיף לתאר: "א' לא נרתע וחשב רק איך הוא מחלץ את בני המשפחה כשהצליח לפרוץ את הרכב, קודם כל הוציא את הילדים ופינה אותם לרכב שלו כדי שלא יחטפו אותם. הוא נעל את הרכב שלו יחד עם אשתו ושני ילדי משפחת מרק בפנים, כשבגלל שהיא לא מבינה עברית והם לא ערבית- הם תיקשרו ביניהם בשפת הסימנים, א' השאיר את הנייד שלו אצל הבן כדי שיזעיק כוחות הצלה ישראליים. בינתיים א' ניסה לעצור רכבים ישראלים כדי שיעזרו, אך אף אחד לא עצר".

יוסף חדאד עם הפעיל איתי שפירא והזוג הערבי. צילום: מתוך פייסבוק

"כשחזר לרכב של משפחת מרק, ראה שאב המשפחה- הרב מיכאל, כבר לא חי. הוא הבחין שהאם חווה נחנקת מהחגורה, הצליח לשחרר אותה והשכיב אותה על הגב. בערך 15 דקות מאז הפיגוע, הגיע אמבולנס פלסטיני שהוא הזעיק, אך הצוות שלו לא באמת ניסו לעזור. גם רופא פלסטיני הגיע לזירה יחד עם האמבולנס, אך נעלם משם מהר. כשהמשטרה סופסוף הגיעה, השוטרים מיד כיוונו את הנשק על א' ולקח זמן עד שהבינו שהוא שם כדי לעזור. א' עבר תהליך אימות וחקירות כדי לקבל מידע על הפיגוע".

עוד אומר חדד כי "כמה ימים אחר כך כוחות הביטחון הישראלים הצליחו לחסל את אחד המחבלים וללכוד את המחבל השני. בינתיים חייו של א' השתנו כשבמקום מגוריו הוא קיבל איומים על חייו, ירו על ביתו וריחפה סכנה תמידית סביבו. אגב, אחד מאותם המחבלים היה פעיל ביטחון של הרשות הפלסטינית עצמה, כך שגם מהרשויות שם הוא חטף איומים. בעקבות כך קיבל א' היתר לשהות בארץ על תקן מאוים, אך זה תקן זמני שכל פעם מאריכין מעט ויכול להיגמר כל רגע בלי לקבל ארכה נוספת".

"בזמן הזה אסור לו לעבוד בארץ, הוא חי בתנאים מינימליים וקשים. יש אנשים טובים שעוזרים לו עם תרומות, אך כל מה שהוא רוצה זה להתפרנס בעצמו ולתרום את אותם הכספים שקיבל כתרומה.
חשוב להבין, אם א' יחזור לשטחי הרשות הפלסטינית, תוך שעות ספורות פשוט ירצחו אותו. זה סיפורו של א', אדם יקר שהציל את חייהם של בני משפחת מרק, עשה מעשה אנושי ואמיץ בלי להירתע מההשלכות שלו בתוך סיטואציה קשה ולא נתפסת".

"אסור למדינה שלנו להפקיר את א' בשום אופן! אנחנו חייבים לגמול לו, חייבים לתת לו אישור קבוע לשהות במדינה, הוא צריך לקבל מאיתנו חיבוק גדול.

חדאד מספר: "פגשתי בסוף השבוע את א', אשתו ובנם החמוד. משפחה מדהימה. התרגשתי יחד איתם, כאבתי את כאבם, והבטחתי להם שגם בחברה הערבית בישראל אנחנו יוצאים למאבק למענם, כי מבחינתי הם חלק מאיתנו, הם חלק מישראל".

"בבקשה, בואו כולנו ניאבק למען א', נעשה מה שאפשר באמצעים שברשותנו כדי להציף את הסיפור, להעלות את המודעות, ללחוץ על הגורמים הרלוונטיים ולגרום לכך שיקבל את האישורים הנדרשים ויזכה לחיות בביטחון ובכבוד במדינה שלנו, זה המעט שנוכל לעשות בשביל אדם כמוהו".

יוסף חדאד משפחת מארק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד