כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

שערוריית האיברים: הפגיעה במשפחות הנפטרים נמשכת

הצעת המכון לרפואה משפטית לקבור את חלקי הגופות שהחזיק, מכילה בתוכה בעיות לאין-ספור • ארגון זק"א, בגיבוי גדולי ישראל, מתכוון להיאבק בהצעה

המכון לרפואה משפטית
המכון לרפואה משפטית



ארגון זק"א יוצא בחריפות נגד הנוהל המתגבש במרכז הלאומי לרפואה משפטית, להסדרת קבורתן של אלפי הדגימות והאיברים שנשארו במכון ללא רשות וידיעת המשפחות.

עם חשיפת הפרשה ב'ידיעות אחרונות', על יותר משמונת אלפים צנצנות עם איברים ורקמות שנשארו במכון. התבקש המרכז הלאומי לרפואה משפטית להכין נוהל המסדיר את הליך קבורת האיברים והדגימות על היבטיו ומרכיביו השונים, זאת מתוך מטרה לבצע את תהליך הקבורה, בצורה הרגישה ביותר תוך שמירה על כבוד המת ומשפחתו.

טיוטת הנוהל שהגיע לידי ארגון זק"א, חושפת כי גם עכשיו המכון לא מתכנן להחזיר את הכל לקבורה, אלא הוא עומד להפיק מכל הדגימות המצויות במכון, בלוקים היסטולוגים ותכשירים מיקרוסקופיים.

בזק"א אומרים כי נראה שלא די בעוול שנעשה על ידי המכון בכך שהשאירו אצלם ללא רשות וללא ידיעת המשפחות, איברים ורקמות החייבים בקבורה, אלא עדיין ממשיכים הם בעוולה ולא מספרים למשפחות שגם כעת הם לא מחזירים את הכל לקבורה. האם החוטא ייצא נשכר?

והחמור מכל, שדבר כזה נוגד לגמרי את ההלכה. לבוא ולהוריד מלכתחילה רקמות מאיברים שנגזלו מגופת הנפטר ללא היתר ורשות, ולעשות זאת בהיתר כביכול, בחתיכות של פחות מכזית, זהו ביזוי המת והמשך מעשה הגזילה. הרצחת וגם ירשת?

רבנים ופוסקי הלכות שארגון זק"א פנה אליהם בימים האחרונים, מיהרו להוציא פסקי דין המתריעים על כך בחומרה, וכך כותבים הרבנים במכתביהם:

הרב אביגדור נבנצאל, נשיא ועד רבני זק"א: "ובודאי אין הצדקה ליקח מהמת אפילו פחות מכזית ולא לקברו, והוא גזל חמור ונוול המת ואין להשלים עם זה, אלא להביא הכל לקבר ישראל כדין".

הרב שמואל אליעזר שטרן, חבר הבד"צ של הגר"ש וואזנר: "כל מקצת ממנו נתחייב בכך וצריך לקברו כולו ללא שיור, וראוי לחוש לדבריהם ולהחמיר, ובפרט כשמדובר על הפרדת פחות מכזית מחתיכת בשר גדולה, (ואף שנשרה זמן רב בחומר חיטוי ומשמר). ועדיף להחזיר כל איבר למקום הגופה שממנה נלקח ולקברו עם הגופה".

הרב יגאל שפרן: "יש לאסור השארת כל רקמה שהיא, אפילו אם היא פחותה מכזית".

הרב חיים דביר, חבר ועד רבני זק"א: "אין כל מקום להקל אפילו לרקמות פחות מכזית".

בנוסף, בטיוטת הנוהל נכתב, שמשפחות שירצו לקבור את הרקמות בקבר המנוח ישאו בעלויות הכרוכות בכך.

בזק"א אומרים, שזאת חוצפה שאין כדוגמתה, האידיאל והשאיפה ההלכתית הוא להביא את כל האיברים לקבורה בקבר אחד. אם המדינה התרשלה והמכון השאיר אצלו ללא רשות איברים ורקמות החייבים בקבורה, אזי על המדינה לשאת באחריות ובעלויות הכרוכות בכך. לדברי זק"א, אין זה דומה כלל וכלל לטיפול בפסולת רפואית, שם קוברים את הכל בקבר אחים, כיון שאין שם או גופה מאחרי הפסולת. אבל במקרה דנן שיש גופה, יש קבר, יש שם של המנוח, בודאי שצריך לקבור את הכל באותו קבר של המנוח.

בטיוטא נכתב עוד שנציגי המשפחה לא יוכלו להשתתף בהליך הקבורה של האיברים והדגימות, בזק"א טוענים כי זאת זכותם המלאה של המשפחות לכבד את יקירם אחרי הביזוי שנעשה בגופו, ולהיות נוכחים בשעת קבורת הרקמות והאיברים שנגזלו ממנו.








זקא אבו כביר מכון לרפואה משפטית איברים כבוד המת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד