כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

החלטת ביניים: עזרת הנשים בכותל לא תורחב

בית המשפט הורה לדון מחדש בתוכנית להרחיב את עזרת הנשים בכותל המערבי, הנובעת מחידוש גשר המוגרבים • השופטת: "יובאו חבשבון הסטטוס-קוו וצרכי הביטחון"

גשר המוגרבים. צילום ארכיון
גשר המוגרבים. צילום ארכיון

בית המשפט העליון קבע הבוקר (ג) כי על ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדון מחדש בתוכנית להרחיב את שטח עזרת הנשים בכותל המערבי כחלק מהעבודות לבניית גשר המוגרבים בכניסה להר הבית - עד לדיון נוסף.

מדובר בערעור שהגישה המדינה והקרן למורשת הכותל המערבי בעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים כי לא ניתן להרחיב את שטח התפילה בכותל במסגרת התוכנית להקמת הגשר.

תחילתו של הסיפור בשנת 2004 כאשר הוקם גשר זמני במעלה המוגרבים. 3 שנים לאחר מכן, הוגשה תוכנית להקמת גשר קבוע. בשנת 2008 אישרה הוועדה המחוזית את התוכנית, וכעבור שנה דחתה ועדת המשנה לערעורים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה את הערעורים על התוכנית.

בעקבות זאת הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בה נטען שהתוכנית כוללת את הרחבתה של עזרת הנשים ובכך משנה את הסטטוס-קוו באופן בלתי חוקי. בית המשפט קיבל את העתירה בצורה חלקית וקבע שניתן להקים את הגשר אך בלא להרחיב את עזרת הנשים.

המדינה והקרן למורשת הכותל המערבי ערערו לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט, והערעור התקבל - אך בצורה שונה מזו שביקשו המערערות.

השופטת קבעה, כי ועדת המשנה לערעורים טעתה כאשר סברה שהרחבת עזרת הנשים ירדה מעל הפרק, בעוד שהוועדה המחוזית אישרה אותה בפירוש. לדבריה, ממילא הוועדה לא דנה בנושא ולכן יש להחזיר אותו אליה כדי שתתן את דעתה עליו.

בית המשפט העליון קבע כי אין מקום לדון פעם נוספת בעצם בנייתו של הגשר במקום, אולם הוסיף כי ועדת המשנה לעררים לא דנה כלל בנושא הרחבת עזרת הנשים, "עקב ההנחה המוטעית שהוא ירד כבר מהפרק".

השופטים ציינו כי "משמעות הדברים היא שוועדת המשנה לעררים לא הכריעה בטענה שהובאה בפניה, ולא השלימה מלאכתה. אין מנוס מהחזרת הדיון אליה, על מנת שתדון ברכיב בתכנית בדבר הרחבת עזרת הנשים".

בדברי ההחלטה נכתב: "יובא בחשבון מן הסתם כי מדובר במקום קדוש המיועד להתייחדות ותפילה, על כל ההשלכות הנובעות מכך כפי שביאר בית המשפט לעניינים מינהליים. יובא בחשבון הסטטוס-קוו הפיזי, ולא רק הסטטוס-קוו הנורמטיבי. מן הסתם יובאו בחשבון גם צורכי הביטחון של המקום: תולדות מתחם הר הבית והכותל, לרבות אירועים שהתרחשו בעקבות נפיצות המקום".
כותל המערבי עזרת נשים בג"ץ בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד