י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פסק מיוחד

הרב הראשי התיר להשתתף בבחירות בט' באב

במענה לשאלת יהודי ארגנטינה פסק הרב דוד לאו, כי ניתן להשתתף בבחירות אף על פי שמתקיימות ביום תשעה באב

הרב הראשי התיר להשתתף בבחירות בט' באב
עם ישראל בכותל בתשעה באב צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

פסק מיוחד של הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו לאנשי הקהילה היהודית בארגנטינה ובו הוא מתיר לאנשי הקהילה להשתתף בבחירות לנשיאות ארגנטינה, למרות שאלו נקבעו ליום תשעה באב. 

השאלה הופנתה לרב הראשי לישראל, על ידי הרב שאול סעיד - מקהילת אגודת דודים ארגנטינה וכך נכתב "אם לא יבוא משיח צדקנו עד תשעה באב, ביום זה נתאבל על חורבן בית המקדש, והנה ביום זה במחוזותינו (ארגנטינה) יש בחירות חובה לנשיא המדינה. רבים שואלים האם מותר ללכת להצביע ביום זה או שיש בזה היסח הדעת". 

בתשובה אותה כתב הגר"ד לאו היום (ראשון) כותב הרב הראשי "מכתבך דן בשאלה האם ראוי ללכת ולהצביע בבחירות לנשיאות ארגנטינה שיתקיימו ביום תשעה באב".

"ראשית, טעות רווחת היא שיש הבדל בין קודם חצות לאחר חצות. ההבדל היחידי נוגע לישיבה כמנהג אבלים וכן לבישת טלית והנחת תפילין בתפילת מנחה. בקהילות מסוימות נוהגים לנקות את הבית או לסייד כדי להודיע על התקוה שביאת המשיח קרובה ומתכוננים לכך. בשאר הדברים אנו נוהגים לאחר חצות כלפני חצות".

"השאלה האם ללכת להצביע יש בה משום היסח הדעת. לענ"ד, עצם העובדה שמצביעים עבור נשיא של מדינה בחו"ל בתאריך מהותי כל כך לעם היהודי, מבלי שימת לב ללוח העברי, היא כשלעצמה מזכירה את מציאות צער הגלות".

"לפי שעות היום, שעת צאת הכוכבים במדינתכם מאפשר להצביע לאחר צאת הצום. עם זאת, אם לא מתאפשר להצביע בלילה יש מקום - מפאת חשיבות העניין - להצביע גם בשעות היום".

יצויין כי ארגנטינה הינה מדינה בה ההשתתפות בבחירות היא חובה על פי חוק.

הגר''ד לאו ארגנטינה ט' באב תשעה באב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד