י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הפיצוץ המחריד

חוויה מטלטלת: "האברך זעק שמע ישראל"

זה היה יכול להסתיים הרבה יותר גרוע. 4 ימים בלבד לאחר החוויה המטלטלת, שוחח כתב 'בחדרי חרדים' עם אחד האברכים - אב לעשרה, שנפצע בפיצוץ שהחריד בליל שישי האחרון את קרית ויז'ניץ בבני ברק, וזה שחזר פרט אחרי פרט: "שמעתי פיצוץ מטורף. רצתי למרחק 10 מטר" • ראיון בלעדי

חוויה מטלטלת: "האברך זעק שמע ישראל"
צללית. אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ארבעה ימים לאחר פיצוץ מטען חבלה בבני ברק, ר' הרשי שנפצע קלות, משחזר את מציאת החפץ על הכביש, הגילוי והחששות, ורגעי הפיצוץ. בשיחה הערב (שני) עם 'בחדרי חרדים', ר' הרשי מספר כי באותו הערב התפלל ערבית בבית הכנסת 'בית הלל', המוכר גם כשטיבלעך של ויז'ניץ ברחוב גבעת פנחס בבני ברק. "בעיקול בין הבית של האדמו"ר לחנות הגפן, הבחנתי על הכביש בנרתיק קטן שנראה כמו גרב, משהו מוזר. דחפתי את זה קצת עם הרגל והרגשתי שזה כבד".

ר' הרשי, החליט להרים את החפץ שנמצא על הכביש צמוד ל'במפר', והתחיל למשש. בשיחה הוא מתאר "מצד אחד הרגשתי כדור גדול ומהצד השני משהו שמרגיש כמו טלפון קטן. החלטתי לפתוח ולראות מה יש בפנים. אני פותח את הנרתיק והוצאתי את המכשיר" מתאר ר' הרשי. "ראיתי מסך גדול שהוא דולק, מסך דיגיטלי ועליו מוצג שעון אנולוגי עם מחוגים, אולי זה טלפון, לא יודע".

כוחות ההצלה בזירת הפיצוץ. צילום: יואל רוזנטל

לאחר שהוציא את מה שנראה כמו טלפון, הבחין בחוטי ברזל בצבע שקוף-צהוב מבצבצים מתוך הבד. "הנחתי את זה מיד על גדר סמוכה, חשדתי שמשהו אינו כשורה". בעודו עומד במקום וחושב מה לעשות, חלף במקום אברך ליטאי חשוב, "שאלתי אותו אם לא נראה לו חשוד, אולי מטען חבלה, אבל הוא ענה לי בביטול 'מה כבר יכול להיות בבני ברק, אין פה פצצות' והתחיל לבחון את החפץ החשוד שאספתי מהכביש".

כבר למחרת הפיצוץ, פרסמנו שמדובר ככל הנראה במטען חבלה תקני לכאורה, שנפל מרכב ב'במפר', ור' הרשי מאשר שאכן מצא את המטען על פסי האטה. "שמעתי הרבה שמועות, לא יודע איך זה הגיע לכביש, אבל היה נראה שזה נפל בטעות ולא הונח שם או נזרק". מאחר וחשש שמדובר במטען חבלה, מה שהתברר למפרע כנכון, התרחק קצת מהגדר תוך שהוא שלף את הטלפון שלו. עוד השיב כי ייתכן שבתוך ה'גרב' היו גם מגנטים שהוצמדו לרכב, אך אינו יכול לומר זאת בוודאות.

הגדר עליו התפוצץ מטען החבלה

"עמדתי במרחק של כשני מטרים והתחלתי לחייג למשטרה. במקביל האברך הליטאי התקרב עוד יותר". בשיחה ל'בחדרי חרדים', ר' הרשי שעמד עם הפנים לכיוון הגדר, אינו זוכר האם כבר לחץ על כפתור החיוג או שזה היה רגע לפני, "שמעתי פיצוץ מטורף ומאותו רגע ראיתי שחור בעיניים, לא ראיתי אור. הרגע הראשון חשבתי לעצמי, הנה, אני בחיים, ומיד רצתי למרחק של כ-10 מטר, התיישבתי על המדרכה".

בעודו יושב על המדרכה ואט אט המסך השחור שראה החל להתפוגג, הפנה מבט לעבר מקום הפיצוץ, "ראיתי מרחוק את האברך הליטאי נעמד, מרים את ידיו וצעק משהו. לא ממש שמעתי ברור כי השמיעה שלי נפגעה, אבל אחרי זה אמרו לי שהוא צעק ממש חזק "שמע ישראל". לאט לאט אנשים התחילו להגיע לאזור הפיצוץ, צעקתי להם שיטפלו בו, עוד לא הבנתי בכלל שאני פצוע".

במהלך השיחה הטלפונית עם 'בחדרי חרדים', ר' הרשי מבקש מספר פעמים לחזור על השאלות תוך שהוא מתנצל, "הפגיעה היחידה שעדיין נותרה בי, שמיעה חלשה שב"ה הולכת ומשתפרת. יש גם קצת כאבים". הניצול אינו מפסיק להודות על הנס, "אם זה היה מתפוצץ כמה שניות לפני, בזמן שהחזקתי את המטען, אני לא רוצה לחשוב מה יכול היה לקרות". ר' הרשי בן 47, אב לעשרה ילדים שמחציתם כבר נישאו. "בשבת אמרתי לילדים שלי שהם זכו במתנה, אבא בחיים. לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם לא הייתי מניח את המטען על הגדר או לא מתרחק ממנו".

בגדיו של האברך הליטאי

בשלב זה, כונני 'איחוד הצלה' שהיו באיזור ושמעו את הפיצוץ, החלו לטפל באברך הליטאי. "אני לא הרגשתי פצוע, הייתי עדיין בהלם. אבל החובשים שראו אותי יושב הבינו שנפגעתי והכניסו גם אותי לאמבולנס. תוך כדי שאני יושב בפנים, התחלתי להרגיש שיש לי דם ביד שמאל ובבית החזה, כך גם החלו להופיע כאבים. במשך התברר כי בחסדי שמים זה היה רק רסיסים חיצוניים".

היום, ר' הרשי הגיע לבקר את הפצוע בבית החולים. "מדובר באברך חשוב מאוד, מתברר שבאותו היום הוא עשה סיום על מסכת עירובין". בשיחתם, סיפר האברך הליטאי כי מיד לאחר הפיצוץ, "הוא התכווץ על הרצפה, כמה שניות אחרי הוא התגלגל על המדרכה תוך כדי התרחקות מהגדר. הוא נפגע קשה, לא ראה בכלל בעין בגלל רסיס שנכנס, כל פלג גופו העליון נשרף, מלא כוויות ורסיסים". עוד סיפר "היום הוא צפוי להשתחרר, מקווה שהוא יהיה בריא לגמרי בעזרת השם".

לאחר טיפול רפואי, ר' הרשי שוחרר לביתו כבר ביום שיש אחר הצהריים. "בשבת התפללתי בנדבורנא חדרה, שם עליתי לתורה ובירכתי ברכת הגומל ברוב עם, לאחר מכן ערכתי קידוש קטן בבית, להודות להשם על הנס הגדול". לשאלת 'בחדרי', הוסיף "אל תדאג, בהמשך אעשה קידוש גדול". ר' הרשי לומד בכולל, שם גם הביא 'תיקון'. "באופן מפתיע, בדיוק בתקופה זו אנחנו לומדים בכולל את הנושא של ברכת הגומל. מסתבר כי פעם בחודש אני יכול לברך 'ברוך שעשה לי נס' בשם המלכות, אם אני לא עובר במקום הפיצוץ שלושים יום".

מאז הפיצוץ, חוקרי המשטרה בתחנת בני ברק בפיקודו של סנ"צ יאיר ויצנברג, מנסים לברר מי הם אותם שני אנשים שמטען החבלה הוצמד אל רכבם. במשטרה סירבו בשלב זה להתייחס לפרטי החקירה, האם הצליחו לזהות את לוחית הזיהוי של הרכב וכן על זהותם של היושבים בו - שחייהם ניצלו כתוצאה מאי האטה ב'במפר'.

מטען חבלה קרית ויז'ניץ סנ"צ יאיר וייצנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד