י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"להקשיב לילדים – זה לא המלצה, זו חובה"

המשתתפים, העוצמה והתגובות: כולם הופתעו! מאות אישי חינוך ועשרות אנשי מקצוע והורים השתתפו בכנס המקצועי ’להקשיב לקשב’ ADHD - המשתתפים: "הכנסים יוצרים מהפכות"

"להקשיב לילדים – זה לא המלצה, זו חובה"
שר החינוך בכנס צילום: יח"צ

שורת רבנים, אנשי חינוך, בכירי משרדי הממשלה, אישי ציבור והורים נטלו חלק בכנס 'להקשיב לקשב' שעמד בסימן "קידום מודעות וידע מקצועי בתחום הפרעת קשב" – בין המשתתפים: הגר"ד גרוסמן, שר החינוך הרב רפי פרץ, יו"ר סיעת ש"ס ח"כ הרב יואב בן צור, סגן רה"ע י-ם ומחזיק תיק חינוך חרדי הרב אברהם בצלאל, יו"ר פתחיה הרב יצחק גולדקנופף, יו"ר עזר מציון הרב חנניה צולק ועשרות אנשי מקצוע.

הכנס ’להקשיב לקשב’ הינו מבית היוצר של ארגון "נוער בסיכוי" בנשיאות הרב גרוסמן, אשר פועלים בשנים האחרונות למען הנוער בסיכוי. ועדת היגוי מקצועית בנשיאות הגר"ד גרוסמן ובראשות הרב גבי כהן, מובילה את הפתרונות לטובת הנוער. הכנס הנוכחי הינו השלישי במספר הכינוסים והביקוש לעוד כינוסים מקצועיים גבוה מאוד, המהלך כבר בעיצומו ואיחוד כלל הגופים המקצועיים בטיפול בבני הנוער תחת קורת גג אחת, מוכיחה את עצמה. מאות אנשי ונשות החינוך והורים שהשתתפו בכנס, נהנו מתוכן מקצועי ומרתק. המשתתפים, שחלקם השתתפו גם בכנסים הקודמים התבטאו "פעם אחר פעם הכנסים יוצרים מהפכות, השיח עם עמיתים בתחום מעניקה כלים חדשים ודרכי פעולה שונים להתמודדות".

בפאנל המרכזי שעמד בסימן "כולנו ADHD" אותו הנחה יו"ר  "נוער בסיכוי" הרב גבריאל כהן השתתפו: נשיא  "נוער בסיכוי" הגר"ד גרוסמן, שר החינוך הרב רפי פרץ, ח"כ יואב בן צור, סגן רה"ע י-ם אברהם בצלאל, יו"ר רשת פתחיה הרב יצחק גולדקנופף, יו"ר עזר מציון הרב חנניה צולק, יו"ר בית חם הרב אריה מונק, ראש ישיבת "עטרת עמרם" ומנהל רשת מוסדות "אוהל אשר" הרב שמעון רווח, מחזיק תיק נוחם וחינוך חרדי בעיריית רחובות הרב שי קזיוף וראש אגף שירותים חברתיים וחבר הנהלת העיר פתח תקווה הרב אשר שוקר.

חזון יוזמי הכנס עמדה בסימן "הגברת ידע ומודעות לטיפול מותאם בציבור החרדי", הפרעת קשב הינה תופעה ביולוגית, הטיפול בהפרעה רלוונטי להשתלבות בחברה. הן בשמירת מצוות, עמידה בכללי ההתנהגות, למידה ותפקודי חיים שונים.

את הפאנל המרכזי הנחה יו"ר  "נוער בסיכוי" הרב גבריאל כהן שהזמין תחילה את שר החינוך הרב רפי פרץ שאמר בנאומו: "מהיכרותי עם הרב גרוסמן, לאף תלמיד וילד אין ייאוש כלל". הרב פרץ הודה למארגנים וליוזמים על הכנס המקצועי השלישי במספר, שעוסק בסוגיות מקצועיות ומורכבות בחברה החרדית ולומד אותם. "אני מברך על הכנס ועל החיבורים שנוצרים בכנס בין מורים, מנהלים ומנהלות, מטפלים ומטפלות וגם הורים. צריך לטפח את האמון של כל ילד, שהוא מסוגל וראוי" שר החינוך הרב פרץ הרחיב על הפעילות הכוללת של משרד החינוך בראשותו וכן על דרך הפעולה הסובלנית והמקצועית, שצריכים המחנכים לפעול מול התלמידים בעלי הפרעות קשב.

 מיד בתום נאום שר החינוך הרב רפי פרץ, עלה נשיא  נוער בסיכוי הגר"ד גרוסמן שליט"א ושיבח את שר החינוך "הרב פרץ תלמיד חכם גדול, ירא שמים אמיתי. בעזרת ד' מאחלים לו שיצליח להגדיל תורה ולהאדירה, בצורה הנפלאה ביותר". הגאון הרב גרוסמן המשיך ואמר: "הקב"ה נתן בידנו פיקדונות, שהם הילדים שלנו ועמלנו אלו הבנים. הפקדון הכי יקר שיש בעולם, הם העתיד של עם ישראל. הם העתיד שלנו. הנושא שהתכנסנו כאן הוא נושא שבמציאות קיים, כל אחד עבר את הסבל עם הילד שלו. בתלמודי תורה ובבתי ספר, המורים והמנהלים עברו את הנושא הזה עם המשברים, איך לעשות ומה לעשות. המטרה של הכנס, היא להעלות את הנושא ושנדע שהעניין חייב טיפול וזה מציאותי. לא אנחנו גרמנו לזה, לא אנחנו אשמים בזה, כך ברא הקב"ה את הילדים שלנו והבורא רוצה שתטפלו בילד עם כל הקושי שיש. אין דבר כזה אי אפשר לטפל, אם לא היה אפשר זה לא היה קיים. אם בורא עולם שעושה ויעשה לכל המעשים, ברא נושא של קשב וריכוז זאת אומרת שבורא עולם נתן לזה פתרון". הגר"ד סיים את דבריו בברכה למארגנים, ליוזם הרב ברונו ביסראור וכן לרב גבריאל כהן יו"ר נוער בסיכוי.

 סגן ראש עיריית ירושלים ומחזיק תיק חינוך חרדי הרב אברהם בצלאל הוזמן לשאת דברי ברכה ואמר: "הגאון הרב גרוסמן מחולל מהפכה בהרבה דברים ובפרט בנושא נוער בסיכוי, הרב יושב ומשקיע הרבה זמן בנושא החשוב הזה" בצלאל ריתק את הקהל בנאומו ואמר: "כתוב בפרשת תולדות "ויאהב יצחק את עשיו כי ציד בפיו ורבקה אוהבת את יעקב", העובדה שרבקה אוהבת את יעקב ברור מאליו, ילד שהולך בתלם אוהבים אותו, זה שיצחק אוהב את עשיו בגלל שציד בפיו זה החידוש בדבר. יש ילדים שלא תמיד הולכים בתלם, אבל למרות זאת, יצחק אבינו ידע למצוא את הנקודה, את הכישרון ועל זה הוא אהב אותו". בצלאל הוסיף: "חובה עלינו לאהוב את הילדים שהולכים בתלם וזה קל ופשוט, האתגר הוא לאהוב את הילד שלא מתנהג בציפיות החברה. תבדקו תמיד מה עובר על הילד, איך הוא רואה את העולם ואיך הוא מעוניין להסתכל מנקודת מבטו והאם הוא מרגיש אהוב כמו כל האחים. הורים, מנהלים, מורים. חפשו את המיוחדות של הילד הזה ותאהבו אותו בלי גבול". הרב בצלאל סיים ואמר: "אנו שמחים לארח את הכנס בירושלים בירת ישראל וישר כוח גדול ליוזם הכנס המקצועי הרב ברונו ביסראור".

יו"ר סיעת ש"ס ח"כ יואב בן צור התבטא בנאומו: "בלי הרב גרוסמן, לא היה נוצר כנס מקצועי כזה". הח"כ הוסיף: "מי היה מאמין שבציבור החרדי מתכנסים בנושא הזה, בעבר היו מטאטאים מתחת לשטיח, והיו מתביישים בזה. הציבור הולך להיפתח בנושא הזה, ככל שנקדים את הטיפול בילדים הללו, נחסוך טיפול בהמשך" בן צור סיפר, "מחנכים היו מגיעים וטוענים בפני מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שקשה להם, היה משיב מרן שבגוף הילד יש נשמה גדולה מאוד שגורמת לו להשתולל, אך מזה יצא גדול הדור הבא".

הרב יצחק גולדקנופף יו"ר רשת פתחיה, פתח את נאומו בדברי ברכה לנשיא נוער בסיכוי הגר"ד גרוסמן והוסיף: "אם לא נשקיע בילדים אין גדיים ואין תיישים, כולנו רוצים ילדים בריאים ולכן חובה עלינו להשקיע את כל המשאבים הנדרשים עבור ילדנו. לדאוג לילדי החינוך המיוחד ולוודא שכל תלמיד, מקבל את כל הצרכים להם הוא זקוק".

מחזיק תיק חינוך חרדי בעיריית רחובות ומנהל פרויקט נוחם בעיר הרב שי קזיוף אמר: "בחיים יש תעודה, מקצוע. על דבר אחד אין תעודה, זה להיות הורים. אבל זה זכות! אנחנו בעיריית רחובות, בקדנציה זו, זכינו להקצות הרבה משאבים בנושאי החינוך ומשתפים את ההורים עם המחנכים וגם הילדים עצמם. מעל הכל זו התפילה, כל הורה צריך להתפלל רבות למען ילדו. גם הסטייפלר התפלל למען בנו והנה הוא הרב חיים קניבסקי שליט"א".

מחזיק תיק שירותים חברתיים בעיריית פתח תקווה הרב אשר שוקר אמר: "התורה מספרת על בלעם שהיה שתום עין, בשביל לספר סיפורים ועל דרך החינוך, הייתה לבלעם רק עין אחת, ראה כל דבר מזווית אחת וכשבא לקלל ראה רק צד אחד. יש הרבה זוויות לראות כל אדם ואדם, אנחנו צריכים להרגיל את הילד שיש הרבה אפשרויות והרבה זוויות. אם ההורים יבינו שיש עוד זווית על הילד, אם המחנך ידע שיש עוד אפשרויות, הרווח הגדול ביותר יהיה שלכם".

יו"ר עזר מציון הרב חנניה צולק סיפר בדבריו על בחור בן 16 שהגיע למיון עם כאבי עיניים וסיפר שכבר שנתיים הוא סובל מכאבים. הרופא ביקש מההורים לצאת מהחדר ושאל אותו מה באמת כואב לך, הבחור התפרץ בבכי וסיפר שמכיתה ג' הוא לא מבין כלום ממה שהוא לומד, ילד טוב יושב ולא מפריע. מפחיד! אף מלמד לא שם לב שמאבדים פה נשמה, חשוב לשים לב כמו שאמרו קודם. אם ילד אומר שיש לו בעיה, חשוב להקשיב ולעזור. הרב צולק תימצת ואמר: "התכלית של הכנס, זה לצאת עם פתרונות מעשיים".

מנהל מוסדות "אוהל אשר" הרב שמעון רווח, אמר "מי שמתבונן בתקופה שלנו, רואה את ההתפתחות שיש במגזר. יש מענה, טיפולים ומוסדות. המון שנים חיכינו לכנסים כאלו, שמגיעים ימים שמדברים ומציפים את הנושאים החשובים האלו. ישר כח גדול למפיקי ויוזמי הכנס". הרב רווח קרא לכל המשתתפים: "בואו נהיה כולנו ביחד, נדרוש מההורים ומעצמנו, הכלה ואמון. ברור שבעיות קשב נפתרות על ידי טיפולים תרופתיים וטיפול בתחומים רגשיים, בואו נכניס את התחום של ההכלה והאמון בילד ובנער. אם אנחנו מאמינים בהם, זה לפני הכל. רק אחרי זה אפשר לעבוד עם הנער או הנערה".

יו"ר בית חם הרב אריה מונק הציג בפני המשתתפים חוברת סיכום סוגיות במסכת יבמות, שהיא אחת המסכתות הקשות בש"ס. בסוף החוברת יש קונטרס של פרקי מחשבה, שנכתב על ידי בחור ישיבה שאמרו עליו "ממנו לא יצא כלום". מהכלום הזה יצא קונטרס שעוסק בסוגיות הקשות בש"ס, הכלום הזה נבחן על כל מבחני דירשו ויודע משנה ברורה כמעט בעל פה. הרב מונק שיתף את המשתתפים: "בכל פעם שאני נתקע בנושא תורני אני שואל אותו, הוא זמין לי כי הוא הבן שלי!". הרב מונק המשיך ואמר: "אדם שלא מקבל בסיס לביטחון עצמי לא יוכל להצליח, לכל ילד יש שלושה מעגלים, מעגל משפחתי שזה הורים ואחים, מעגל שני המוסד החינוכי והמעגל השלישי זה האדם עצמו. שלושת המעגלים האלה בונים את האדם, אם ילד שומע כל היום ההערות ואם במערכת החינוך לא מאמינים בו ואומרים לו למה אתה לא לומד, למה אתה לא מצליח והוא מסתכל בראי ולא בטוח בעצמו, זה מתכון בדוק לדיכאון וכישלון הילד"

במהלך הכנס המקצועי התקיימו חמישה מושבים מקצועיים: בראי הרפואה, בראי הטיפול, בראי החינוך, הורות וטיפול משלים. נואמים רבים השתתפו בכלל הפאנלים וביניהם 45 מרצים מהשורה הראשונה אשר העשירו את המשתתפים בידע מקצועי.

ארגון עזר מציון באגף קידום הילד היה שותף חשוב בחלק המקצועי של הכנס והבאת מרצים מהשורה הראשונה של הארגון, פרופ' וטמברג מנהל המח' הנוירולוגית בית החולים מאיר בכפר סבא ואחראי התפתחות הילד בשרותי בריאות כללית ועזר מציון,  ד"ר איריס כהן יבין פסיכיאטרית בעזר מציון והרב חיים ברנדווין יועץ חינוכי ומטפל רגשי וסגן מנהל ת"ת רוזין .

מטעם 'בית חם', מסר ד"ר בן עמית פסיכיאטר מומחה בבית החם הרצאה מקיפה בתחום הפרעות קשב.

בנוסף משתתפי הכנס נהנו מהרצאה מרתקת של מר ג'רמי לנגפורד מייסד מרכז גלים לטיפול בתפקודי המוח בשיטת יעל לנגפורד, שפותחה ע"י חוקרת המוח יעל לנגפורד ונועדה לפתור את הבעיה הקוגנטיבית מהשורש ולהעניק לסובלים מהפרעת קשב את היכולת לשלוט בפעילות המוחית, מר לנגפורד הרחיב ועשה סדר בשיטת נוירופידבק והדגיש כי יש לפנות רק למומחים בתחום.

שותפים מרכזיים בכנס: "צמרת" המרכז החרדי ללימודי תעודה, החלוצים בציבור החרדי בהכשרת מאמנות ונלפיסטיות מומחיות לבעלי הפרעות קשב וריכוז. בראשות המרכז עומדת גב' יהודית ברבר מאמנת מומחית ל-ADHD. בכנס קיימה "צמרת" הגרלה על מלגת לימודים בשווי 4000 ש"ח, בין כל משתתפי הכנס. הזוכה בהגרלה גב' פערי גרוסמן מאלעד,  מטעם "צמרת" הרצו בכנס ד"ר אילנה רייט רופאת ילדים מומחית, וגב' יהודית ברבר מאמנת ADHD מדריכת הורים ומנהלת צמרת המרכז להכשרות מקצוענים באימון טיפול ADHD.

בנוסף השתתף ונטל חלק בכנס המקצועי הרב משה רוזנגרטן מנהל מגזר חרדי מחוז ירושלים בשירותי בריאות כללית – קופת החולים כללית מובילה את תחום הפרעות קשב וריכוז ופורצי הדרך בתחום התפתחות הילד במגזר החרדי, כללית הביאו את מיטב הרופאים, בין הנואמים: ד"ר ישי לב בוגר קורס בהפרעת קשב וריכוז במשרד הבריאות וחבר הנהלה רפואית בכללית מחוז ירושלים, ד"ר דורית שמואלי נוירולוגית מומחית ומרכזת התפתחות הילד בשרותי בריאות כללית נאמה בתחום טיפולים לא תרופתיים להפרעות קשב בעולם הרפואי, ד"ר קובי בן נעים מומחה ברפואת ילדים ורכז רפואת ילדים ותחום קשב וריכוז בשירותי בריאות כללית מחוז ירושלים.

מה שהפתיע את הקהל הייתה הרצאתו המרכזית של ד"ר אריה אשכנזי נוירולוג מומחה, שנתן סקירה מקיפה ומרתקת על כל התחום של סוגי התרופות להפרעות קשב, סוגי מינון, תופעות לוואי. המלצות מעשיות, הד"ר נתן סקירה מקיפה על התרופה ויואנס ויתרונות של המוצר שמשפיע ל-13 שעות ביום ומונע היפרקטיביות, הקהל היה צמא למידע החשוב וד"ר אריה אשכנזי היה האיש הנכון במקום הנכון שריתק את הנוכחים והעשיר את המשתתפים בתוכן מקצועי.

גם "רשת פתחיה" המובילה את תחום חינוך מיוחד וגני שפה במגזר החרדי לקחו חלק בכנס, המנכ"ל הצעיר והמבטיח הרב ישראל גולדנופף לקח חלק מרכזי בתוכן הכנס ונתן סקירה על כל פעילות רשת פתחיה. כמו כן ד"ר אפרים רוזנבאום מומחה לרפואת ילדים ותרופות ורופא הבית של רשת פתחיה, הרחיב על כל התחום של מילוי טפסים ואבחונים בצורה מדויקת.

בנוסף השתתפו ונטלו חלק המרכז הישראלי לנוירומטוריקה בראשות ד"ר עדנה גלבוע שהציגה בכנס את השיטה הייחודית שלה בתחום, בנוסף השתתף מטעמם בתוכן הכנס מר רם גלבוע פסיכותרפיסט מומחה.

עוד במשתתפים: ד"ר מיכאל אבולעפיה פסיכיאטר לילד ולנוער ומנהל "מכון אבולעפיה" שהינו בין היחידים המלמדים פסיכותרפיה אינטגרטיבית יהודית גוף ונפש שנתן נאום מרתק בכנס, ואומגה 3 גליל בראשות גיא בן צבי שהציגה את היתרון באומגה  3 כתחליף לטיפול תרופתי.

עצם העלאת המודעות וקיום כנס ארצי ראשון מסוגו במגזר החרדי בתחום הפרעות קשב, ענקית התרופות טבע ראתה חשיבות מיוחדת והעניקה את חסותה לכנס המקצועי להקשיב לקשב.

בחלק האומנותי בכנס הופיעו "מקהלת בלומנטל" מטעם מוסדות בלומנטל, משתתפי הכנס התרגשו לראות את הילדים המתמודדים עם הפרעות קשב קשות מצליחים בגדול, הודות  לצוות המסור והמקצועי של מוסדות בלומנטל.

לאחר ההצלחה הגדולה, כנס להקשיב לקשב יהווה מסורת שנתית עם מיטב אנשי המקצוע בתחום הפרעת קשב. לבקשת כלל הגורמים, "נוער בסיכוי" שוקד על פרויקטים נוספים למען הילדים והנוער במגזר החרדי.

לכל התכנים בכנס "להקשיב לקשב": https://noar-besikuy.digitaliweb.co.il/כנס-להקשיב-לקשב

לפרטים נוספים ושיתופי פעולה, ניתן לפנות למייל: [email protected]

 

להקשיב לילד הרב יצחק דוד גרוסמן הרב רפי פרץ נוער בסיכוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד