י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
כאן בישראל

האסיר המסוכן שנמלט, נשפט ונכלא שוב

האסיר המסוכן שנמלט לפני כארבעה חודשים, נשפט היום לתקופת מאסר נוספת • "צעדתי 80 קילומטר ברגל, לא היה לי מה לאכול" • יומיים וחצי לאחר הבריחה מהכלא, הוא הסגיר את עצמו למשטרה

האסיר המסוכן שנמלט, נשפט ונכלא שוב
אילוסטרציה צילום: Hassan Jedi/Flash90

בית הדין הצבאי ביפו גזר היום על החייל דוד ישמטוב ששה חודשי מאסר בעוון בריחה מכלא 4. סה"כ יתווספו חודשיים לשלושת השנים שנגזרו עליו בגין סחר בנשק.

דוד ישמטוב, חייל צה"ל, נשפט לפני כתשעה חודשים לשלוש שנות מאסר בעקבות סחר בנשק. על אף מסוכנתו והעבירה החמורה שבגינה נכלא, הרשים דוד את הסוהרים בהתנהגות טובה ובשל כך קיבל תנאי כליאה נוחים הכוללים תורנויות וגישה חופשית יחסית בין כותלי הכלא וכך הצליח לתכנן את הבריחה ולהמתין לשעת הכושר להמלטות.

תשעה חודשים לאחר המאסר הרגיש דוד שהוא בשל לבריחה והסתתר במשך שבע שעות בתור פח קרטונים. עם רדת החשיכה פרץ דוד למבנה בו נשמרים החפצים של הכלואים עד לאחר ריצוי עונשם, בחר לעצמו בגדים וכלים שיעזרו לו בבריחה, עשה חור בגג, קפץ מעל גדר מחנה צריפין שבתחומו נמצא הכלא, וברח. הפריצה, יש לציין, לא נקלטה במאות מצלמות האבטחה הנמצאות במקום.

כעבור כמה שעות נתגלתה הבריחה וכוחות משותפים לצבא ולמשטרה חיפשו אחריו. עקב מסוכנתו לציבור בשל קשרים שקיים בעבר עם עבריינים, פרסמה משטרת ישראל את תמונתו וביקשה את עזרת הציבור בחיפושים.
כעבור יומיים וחצי הסגיר דוד את עצמו בתחנת באר שבע.

"ידעתי שאני הולך לעשות עבודות רס"ר, וכל העצבים שלי מחודשי הכליאה התפוצצו באותם צהריים", תיאר ישמטוב את גרסתו למנוסתו בחקירתו במצ"ח. "לא יכולתי להחזיק יותר מעמד. כשהסתתרתי בפח שמעתי שמחפשים אותי, אז יצאתי ממנו כשלא היה אף אחד לידו.

בחקירתו אמר דוד: "הסתובבתי בבסיס צריפין, עברתי ליד חנות הכוורת (שק"ם), צעדתי לעבר הש.ג של בה"ד 16, ובסוף יצאתי מהבסיס בסביבות 3:00 לפנות בוקר אחרי שקפצתי מעל שתי גדרות נוספות. תפסתי טרמפ לתל אביב, ומשם ניסיתי לתפוס טרמפים לבאר שבע, ללא הצלחה. הלכתי ברגל לעבר באר שבע ואחרי שהגעתי לשם החלטתי להסגיר את עצמי".

לדבריו, הוא ביקש חופשה והיא נדחתה ובעקבות כך הוא תכנן את הבריחה. "תכננתי את הבריחה באותם רגעים. הסתתרתי בתוך פח הקרטונים, בין שני פחי אשפה, ולאחר כשמונה שעות קימטתי את הגדר הסמוכה לפחים, ממש כלפי מעלה, ועברתי דרכה.

האסיר דוד ישמטוב. צילום: דוברות המשטרה

"ביתר הגדרות נתפסתי הרבה פעמים אבל הצלחתי לצאת. תנסי להיות את שמונה חודשים בתוך מקום מבלי לדעת כלום על העולם. יש לי קשיי הסתגלות שהחמירו הכול. למחסן ציוד הכלואים נכנסתי אחרי ששברתי את הגג שלו, חיפשתי ב-10-15 קיטבגים עד שמצאתי בגדים אזרחיים שתואמים למידות שלי.

"בכל הזמן הזה לא אכלתי ויצאתי בלי כסף. ראיתי במהלך הלילה, אחרי שיצאתי מהבסיס, שאני מחוץ לראשון לציון. לקחתי טרמפ לתל אביב, אבל פחדתי להישאר בה כי זו עיר גדולה וקל להיתפס בה, אז ניסיתי לתפוס טרמפים לבאר שבע. במקביל צעדתי לשם, ללכת כמה שיותר רחוק. הלכתי את כל 80 הקילומטרים האלה ברגל, לבד. כשיש בבן אדם אדרנלין הוא יכול לעשות דברים שהוא מסוגל להם. בצהרי יום ראשון, אחרי שראיתי כבר את בית החולים סורוקה והיו לי כאבים איומים ברגליים, הבנתי שעשיתי טעות והסגרתי את עצמי כדי לא להחמיר את מצבי".

הכתב יואב זיתון מביא ב-ynet את תגובתה של עו"ד סרן הילה קנטרוביץ', שייצגה את החייל מטעם הסנגוריה הצבאית: "מדובר באירוע ספונטני ולא מתוכנן שנבע ממצב נפשי קשה שהחייל היה נתון בו. החייל הסגיר את עצמו זמן קצר לאחר שיצא מתוככי בסיס הכליאה ופגש בגורמים טיפוליים שאבחנו את מצבו בהתאם.

"החייל עובר כעת הליך שיקומי שמטעמי צנעת הפרט לא ניתן לפרט. מעבר לכך, המקרה חשף כשלי אבטחה רבים שבוודאי תוחקרו ויטופלו בדרגות הגבוהות".מדובר צה"ל נמסר: "בחודש יוני 2019 גזר בית הדין הצבאי שישה חודשי מאסר בפועל ומאסר מותנה על כלוא שברח מבסיס כליאה, והסגיר את עצמו כעבור יומיים. הכלוא הורשע בבריחה על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון. כל מקרה של בריחת כלוא מתוחקר באופן מקיף. במקרה זה, התקיימו הליכים פיקודיים ומשמעתיים בעניינם של חלק מחברי סגל בסיס הכליאה. צה"ל רואה בחומרה כל אירוע של בריחה ממתקן כליאה ופועל למניעת הישנות מקרים מסוג זה".

עם זאת, יש לציין כי אירוע הבריחה התרחש מהחלק המנהלתי של הכלא, שבו הכלואים מקיימים פעילות בשעות היום, מחוץ לפלוגות הסגורות. בעקבות בריחת הנאשם, נרשמה למפקד הפלוגה הערה פיקודית וקצין נוסף רותק לתקופה ארוכה. 

כמו כן, בעת שנגזר עונש על אדם הנתון במאסר, נקבע כי חלק מהעונש ירוצה בחופף לתקופת המאסר שהוטלה על הכלוא בעבר (שלוש שנים בגין עבירות בנשק). בהתאם, נקבע כי ארבעה חודשי מאסר וחצי ירוצו בחופף. העונש נקבע גם בהתחשב בנסיבות אישיות מורכבות של הנאשם, במשך הבריחה, ובכך שהסגיר את עצמו.

אסיר נמלט דוד ישמטוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד