י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
יום הולדת מאה

האדמו"רים חגגו לניצול השואה המפורסם

הוא עבר את השואה האיומה איבד את כל משפחתו והקים הכל מחדש - ר' יהודה אהרן וידבסקי מקדיש את חייו לשיקום בתי העלמין היהודיים בפולין • וידבסקי מתפקד כאדם רגיל בלעה"ר וחגג אמש מאה שנים בהשתתפות אדמו"רים • 'בחדרי חרדים' בתיעוד יוצא דופן מהמסיבה

האדמו"רים חגגו לניצול השואה המפורסם
יום הולדת מאה ליהודה וידבסקי צילום: שוקי לרר

אתמול (שלישי) התקבצו ובאו אדמו"רים ורבנים לאולם בגבעת שמואל לרגל חגיגת יום הולדת מאה לניצול השואה המפורסם, ר' יהודה אהרן וידבסקי, שבלעה"ר גם בגיל מאה מתפקד כאדם צעיר. 

וידבסקי נולד בטורק שבפולין בשנת 1919 למשפחה מסורתית ציונית והוא השני מבין ארבעה אחים ואחות. הוא ניהל עסק טקסטיל, העסיק 38 תופרות יהודיות בתפירת חולצות לצבא ושיווק את תוצרתו ברחבי פולין.

כשכבשו הגרמנים את לודז', משפחתו של יהודה הצליחה לרכוש מבעלים גרמני דירה באזור שנועד להיות לגטו. כשהוקם הגטו עברו 15 מבני המשפחה לגור בה. יהודה ריכז בדירה רכוש רב שהצליח להבריח מדירת המשפחה הקודמת שמחוץ לגטו, וכן מהעסק הסגור.

לאחר השואה ולאחר שעבר את המחנות, עלה יהודה לישראל, הקים משפחה ופתח עסקים שונים בתחומי המסחר. כיום בנו מנהל את העסק המשפחתי, ויהודה עובד בו עד היום. למרות גילו המופלג הוא נוסע ומתנהל לבדו בתחבורה.

במשך השנים הוא שיקם את בתי העלמין. הוא נסע תכופות לפולין ופעל לשיקום עשרות אלפי קברים ולהנצחת שמות הנפטרים וגילוי מקום הקברים.

בעיירה סוכטשוב איתר ר' יהודה את קברי האדמו"רים ה"אבני נזר" וה"שם משמואל" ובנה עליהם אוהל גדול. גם בשנים האחרונות המשיך לנסוע ללודז' ולדאוג לטיפוח בית-העלמין במקום.

הוא נפגש עם אנשים המבקשים פרטים הקשורים לשורשי משפחתם והמבקשים לאתר מקומות קבורה של יקיריהם בפולין, ובפרט בלודז'. אך מעולם לא ישן על אדמת פולין וחזר במידית לישראל.

אתמול הגיעו, כאמור, אדמו"רים; ביניהם: האדמו"רים ממודז'יץ, סוכטשוב, קוז'מיר, הרב הראשי הגרי"מ לאו שבירכו. קשר מיוחד יש לו ליהודה עם חצר חסידות מודז'יץ מתקופת מגורי האדמו"רים בתל אביב. 

במקום נערך מעמד סיום מסכת תענית ויום ההולדת נקראה "שנת הקודש" המסומלת באות ק'. הרבי מסוכטשוב העניק לו מתנה מיוחדת עם תבנית האוהל ששיקם בפולין, של אדמו"רי סוכטשוב. 

בראיון שהעניק בשבוע האחרון לעיתונאי יצחק טסלר בווינט סיפר וידבסקי כי "הנקמה שלי בנאצים זה שהם הפסידו - ולנו יש את מדינת ישראל, אנחנו חזקים, ואף אחד לא יוכל עוד להשמידנו".

לוידבסקי שני ילדים, שישה נכדים ו-16 נינים, כולם חיים בקרבה זה לזה - רובם בגבעת שמואל - וכולם ממשיכים את נתיב האמונה שסבם הנחיל להם.

 

ניצול שואה יהודה וידבסקי יום הולדת חסידות מודז'יץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד