י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ונשמרתם מאד לנפשותיכם

זהו הגורם המוביל למקרי הרעלות ילדים בבית

המרכז הארצי למידע בהרעלות מפרסם היום את נתוני החשיפה וההיפגעות של ילדים מרעלים בשנת 2018. מהנתונים עולה כי 21,829 ילדים נחשפו לרעלים, כ-90% מהמקרים קרו בבית • כך תזהרו

זהו הגורם המוביל למקרי הרעלות ילדים בבית
אילוסטרציה צילום: pixabay

ב-45.4% ממקרי החשיפות לרעלים בשנת 2018 הייתה מעורבות של תינוקות ופעוטות מתחת לגיל 5, כך עולה מנתונים שמתפרסמים היום.

המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם, משרד הבריאות וארגון בטרם לבטיחות ילדים, מפרסמים היום (רביעי) את נתוני החשיפה וההיפגעות של ילדים מרעלים בשנת 2018. מהנתונים עולה כי 21,829 ילדים נחשפו לרעלים, כ-90% מהמקרים קרו בבית.

דו"ח המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם מגלה, כמידי שנה, שמרבית הפניות למרכז ההרעלות הארצי (כ-55% ) נוגעות לילדים עד גיל 18. פילוח מדויק יותר מראה ש- 45.4% מכלל מקרי הפניות הם של תינוקות ופעוטות עד גיל 5.

בקבוצת גיל זו, 2,512 ילדים הופנו למיון או אושפזו בבי"ח; 224 נפגעו בצורה בינונית עד קשה. ילדים בגיל 6-12 שנים מהווים 5.5% מהפניות, ובני נוער בגיל 13-17 מהווים 3.4% מהפניות למרכז ההרעלות.

הגורמים המרכזיים להרעלות בקרב ילדים הם תרופות (כ-47% מהמקרים), כימיקלים (כ-43% מהמקרים) וצמחים רעילים ובעלי חיים ארסיים (כ-4% מהמקרים). עוד עולה מהדו"ח כי 90% ממקרי ההרעלות אירעו בבית, כאשר 80% מהחשיפות להרעלה התרחשו עקב בליעת הרעל. חשיפות נוספות אירעו עקב חדירת החומר לעיניים, בשאיפה ובחשיפה עורית.

פרופ' ידידיה בנטור, מנהל המרכז הארצי להרעלות: "לצערנו, מספר חשיפות ילדים לתרופות ולכימיקלים בבית ובסביבתו רב ביותר ואיננו יורד. חשיפות ילדים לרעלים יכולות להסתיים בפגיעה חמורה, הן ברובן ניתנות למניעה ע"י מתן תשומת לב נאותה ושימוש במספר אמצעי זהירות פשוטים. יש לשמור תרופות וכימיקלים באריזות מקוריות ועם סגר בטיחותי, הרחק מטווח הראייה ומחוץ להישג היד של הילדים, ואין לשמור אותם בכוסות שתיה, בבקבוקי משקאות או בכלי אוכל. המרכז הארצי למידע בהרעלות זמין לציבור 24/7".

"הממצאים שעולים מהדו"ח - 18,000 פניות בשנת 2018 בעקבות חשיפה של תינוקות ופעוטות לחומרים רעילים - מדאיגים ביותר" אמרה פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור. "ילדים אינם 'מבוגרים קטנים', גופם של הילדים קטן יותר ומערכות הגוף שלהם עדיין מתפתחות. לכן, כאשר ילד קטן נחשף לחומר רעיל ההשפעות הבריאותיות עלולות להיות חמורות במיוחד. חובה על כל הורה ומטפל לשמור תרופות, חומרי ניקוי והדברה, נוזל מילוי של סיגריות אלקטרוניות וחומרים מזיקים אחרים בארון, הרחק מהישג ידם של ילדים".

אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, הוסיפה כי "הנתונים שעולים מהדו"ח כואבים מאוד, במיוחד מתוך הידיעה שאת מרבית המקרים ניתן היה למנוע. אנו נוטים לחשוב שבית הוא המקום הבטוח ביותר עבור הילדים שלנו, אבל זה יקרה רק אם נדאג לייצר סביבה בטוחה עבור הילדים. ילדים לא יכולים לזהות חומרים מסוכנים ורעילים, הם סקרנים ואוהבים להכניס הכול לפה. לכן חשוב לשמור תרופות, חומרי ניקוי וחומרים רעילים הרחק מהישג ידם של ילדים, עדיף בארון גבוה או נעול".

הרעלת ילדים אורלי סילבינגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד