י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
אחרי 29 שנים

היסטוריה בעולם הישיבות: הישיבה החסידית סוגרת את שעריה

ישיבת 'חזון נחום' המיתולוגית בבני ברק סוגרת את שעריה - אחרי 29 שנות פעילות, במהלכן יצאו ממנה תלמידי חכמים רבים שמרביצים כיום בעצמם תורה לדור הבא | לבחורים ניתנו שתי אופציות | במקביל, נפתחת באלול ישיבה גדולה חדשה | בין אנשי הצוות; הרבי מזוטשקא 

היסטוריה בעולם הישיבות: הישיבה החסידית סוגרת את שעריה
תלמידי ישיבת 'חזון נחום' בהיכל הישיבה צילום: באדיבות המצלם

הישיבה הגדולה 'חזון נחום', שהוקמה בבני ברק לפני חצי יובל שנים על ידי ראש הישיבה הגאון רבי צבי כץ ושכנה בשיכון ה', סוגרת את שעריה בימים אלה. הידיעה התקבלה בצער רב בקרב אלפי הבוגרים הפזורים ברחבי הארץ והעולם.

הישיבה פעלה במשך 29 שנים, ובין בוגריה רבנים, ראשי ישיבות, ר"מים ולמדנים ידועים. היא קנתה את שמה במשך כל אותן שנים, כישיבה הכלל-חסידית הראשונה והמובילה, ואל שעריה הידפקו מידי שנה מאות תלמידים.

אלא שבעוד לפני חצי יובל, היתה השפה העברית שולטת גם בציבור החסידי, במהלך השנים האחרונות חלה מהפכה של ממש בנושא, כאשר הציבור החסידי "שובר" בחדות לכיוון שפת היידיש במסגרת הגבהת החומות והקצנה כללית בעמדות החסידיות.

משכך, ראו בהנהלה כי ההצדקה להחזקת ישיבה כלל חסידית בשפה העברית, כפי שפעלה 'חזון נחום' עד כה, פוחתת והולכת. התוצאה הישירה היתה ירידה חדה בביקוש להיכנס לישיבה, ועתה כאמור, עם המעבר הסופי של הכלל חסידי לשפת היידיש, הודיעו בישיבה כי לקראת זמן אלול הקרוב, תסגור הישיבה הוותיקה את שעריה, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

ל'בחדרי חרדים' נודע עוד, כי בהנהלת הישיבה העניקו לתלמידים, שתי אופציות, לסיוע בקבלה בישיבות חלופיות מובילות או להמשך פעילות הישיבה באופן מצומצם. החלטת התלמידים היתה לבחור בישיבה מובילה חלופית, כפי שאכן נעשה בימים אלו.

בתוך כך, את השבת הקרובה יעשו כלל בחורי הישיבה בבניין הישיבה, למעין שבת פרידה אחרונה יחד עם צוות הישיבה.

מודעה שנתלתה בישיבה.

נזכיר כי לפני שלוש שנים, פתח הגר"צ כץ את הישיבה הקטנה 'טל תורה' – כלל חסידית בשפת היידיש, שכבר הספיקה לרכוש לה שם טוב ונחשבת כבר כעבור שלוש שנים, כאחת הישיבות הקטנות המובילות בחוגים החסידיים. שם מכהן הרה"צ רבי דוד הלברשטאם, בן האדמו"ר מגארליץ, כמנהל רוחני, ובצוות נמנים גם כן, בן האדמו"ר מטשערנאביל והרה"ג יצחק משה שטיין.

יצוין כי בחודש אלול תפתח ישיבה גדולה 'טל תורה' בהובלת ראש הישיבה הגר"צ כץ, לאלה שסיימו את הישיבה הקטנה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי בצוות הרוחני יהיו; האדמו"ר מזוטשקא, המנהל הרוחני הרה"צ רבי מנחם קאליש, בנו של האדמו"ר מאמשינוב ארה"ב וגיסם של האדמו"ר מזוטשקא והמשפיע החסידי רבי אלימלך בידרמן.

ישיבה נסגרת ישיבת חזון נחום ישיבת טל תורה הרב צבי כץ הרבי מזוטשקא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד