כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לא נותן לכישרון לבלבל אותו

הפתרון שנמצא לאלוף השחמט שומר השבת

אלוף השחמט בן ה-14 לא יכל להשתתף באליפות העולם כיוון שהיא נערכת בשבת • רגעי האכזבה, העמידה בנסיון והפתרון המפתיע • כל שומר שבת

הפתרון שנמצא לאלוף השחמט שומר השבת
יאיר הופמן צילום: באמונה

יאיר הופמן, חניך מועדון השחמט גני תקווה, הנו אלוף ישראל בשחמט עד גיל 14. שחמט ושמירת מצוות מנחים את יאיר בן ה14 תלמיד ישיבת צבי"ה בפ"ת במסלול חייו. בין הישגיו של יאיר על הלוח המשובץ ניתן למנות את העובדה שבשנה שעברה סיים בתיקו עם אלוף העולם לשעבר אנאנד ההודי ולפני 3 חודשים זכה באליפות ישראל .

יאיר נחשב לאחד מהכישרונות הגדולים של ישראל בענף השחמט, על אף העובדה המגבילה שאינו יכול לשחק בשבתות בהן נערכות אליפויות רבות, וגם מוגבל מבחינת אימוניו בשל אי היכולת להשתמש במחשב בשבת.

לאור זכייתו באליפות ישראל, ניתנה ליאיר האפשרות לטוס ולייצג את ישראל בחינם באליפות אירופה בסלובקיה, או באליפות העולם בהודו. הבעיה שכל אחת מהאליפויות הללו כוללות 2 שבתות ויום צום (ט' באב באליפות אירופה ויום כיפור באליפות העולם) שבהם לא יכול יאיר להשתתף מבחינה הלכתית, ומפסיד הפסדים טכניים! ולכן, נעשו מאמצים למען השתתפותו של יאיר ומציאת פתרונות שונים כתיקו טכני בשל העובדה שעל רקע דתי אינו יכול לשחק אולם ללא הועיל.

על רקע היותו יהודי שומר מצוות נאלץ יאיר באמצעות הוריו עם כל הצער לוותר על השתתפות באליפות אירופה ועולם שאליהן הוא שואף בכדי לייצג את ישראל בגאווה ולהצטיין ברמה הבינלאומית. ויתור על רקע דתי של השתתפות באליפויות אלו מקביל לוויתור של ספורטאי על השתתפות באולימפיאדה ותקרת הזכוכית שנוצרה כלפי ספורטאים דתיים הנה בעייתית ולא רק בענף השחמט.

ישראל זעירא, יו"ר 'באמונה', נרתם בשמחה רבה לתמוך ביאיר ובפעילותו, והסכים לממן ליאיר השתתפות באליפות חלופית שתתקיים בפולין בשבוע הבא, בה לא ייאלץ לשחק ולו משחק אחד בשבת. לדבריו, "יש להכיר מיד בחשיבות העובדה שילד צעיר, בן 14 בלבד נעמד מאחורי עיקרון חשוב לו על רקע דתי והבטיחו לדאוג לכך שיאיר ייפגע באופן סביר ולא יישב בבית כאשר חבריו משחקים באליפות אירופה אלא ישחק בתחרות בינלאומית חזקה בה יוכל להבליט את כשרונו".

יאיר הופמן. צילום: באמונה

שחמט שומרי שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד