י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"קפץ גבוה מדי"

המשפטן החרדי: המהלך של קובי אינו חוקי

אמש שלח רון קובי מכתב למנכ"ל עיריית טבריה ובו הוא מציין כי הוא מפטר את חברי המועצה • יצאנו לבדוק עם משפטן חרדי בכיר, האם יש למהלך היתכנות חוקית 

המשפטן החרדי: המהלך של קובי אינו חוקי
רון קובי בעיריית טבריה צילום: דוד כהן, פלאש 90

לאחר שאמש (מוצ"ש), דווח ב'בחדרי חרדים' כי ראש עיריית טבריה רון קובי, פנה במכתב למנכ"ל עיריית טבריה ומנהלי האגפים שלא להכיר בחברי המועצה שמונו מחדש, עד להחלטת בג"צ שהוא עתיד להגיש כשלדבריו, שר הפנים אריה דרעי פעל בחוסר סמכות משפטית כאשר קבע שעליו לנסות שוב להעביר תקציב. "הפקודה לא הסמיכה את שר הפנים, בכל הכבוד להאריך את מועד אישור התקציב בדיעבד ועל פניו, ההחלטה מיום 2.8.2019 ניתנה בחריגה מסמכות, ומשמעות הדבר הוא שההחלטה בטלה מעיקרה, דהיינו, חסרת תוקף משפטי", כתב קובי במכתב שהגיע לידי 'בחדרי חרדים'.

עוד כתב קובי למנכ"ל , "על כן, עד אשר יאמר בית המשפט הגבוה לצדק את דברו בעניין, וצפוי שכך בימים הקרובים, אבקשכם להנחות את כלל עובדי העירייה, כי ככל ומי וחברי המליאה היוצאת פונה מתוקף חברותו במועצה (היוצאת), לא להיעתר לפניות מסוג זה. מובן, כי ככל וחברי המליאה היוצאת פונים לקבלת שירות כתושבים מן השורה, זה אמור להינתן להם כסדרו".

הבוקר (ראשון), שוחחנו עם עו"ד משה יצחק אוסדיטשר, על מנת לקבל חוות דעת משפטית, האם המהלך של קובי לפיטורי חברי המועצה הינו תקין מבחינה חוקית, ועד כמה לפיטורין הללו אכן יש תוקף משפטי.

"רון קובי קפץ גבוה מדי" אומר לנו עו"ד אוסדיטשר, "לא יכול להיות שרון קובי יחגוג משני הכיוונים. מצד אחד הוא אומר שבג"ץ השאיר אותו לכהן כראש עיר ודחה את השימוע, ומצד שני הוא רוצה לפטר את חברי המועצה. לשר הפנים יש סמכות חוקית מלאה לעשות שימוע לראש העיר, ובמקביל להשאיר את חברי המועצה לכהן. ולכן", אומר אוסדיטשר ל'בחדרי חרדים', "רון קובי קפץ גבוה מדי, ובג"ץ לא הולך להתערב בעניין הזה. יש לאריה דרעי סמכות על פי חוק להעניק ארכה לחברי המועצה, כל עוד ראש העיר קיבל ארכה אף הוא".

בנוסף, אומר עו"ד אוסדיטשר כי "גם אם רון קובי ינסה לפטר את חברי המועצה דרך הבג"ץ, בית המשפט לא יכול לעשות 'פלגנין דיבורא' ולדחות את השימוע לקובי בגלל תקופת הבחירות, אך לפטר את חברי המועצה".

המכתב אותו שלח קובי למנכ"ל העירייה

כזכור, בתשובה לדיון שהתקיים בתחילת השבוע שעבר בבג"ץ, בו הציעו שופטי בית העליון להעניק לרון קובי הזדמנות נוספת להעביר את התקציב העירוני ולמנוע את הדחתו מראשות עיריית טבריה, שר הפנים אריה דרעי קיבל את המתווה והעניק ביום שישי האחרון לקובי את האפשרות להעביר את התקציב, כשהערכה היא שהוא ייכשל גם הפעם.

את ההחלטה קיבל שר הפנים אריה דרעי, יחד עם מנכ"ל משרדו מרדכי כהן, שקיימו ישיבה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, יחד עם פרקליט המדינה שי ניצן, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה וכן מנהל מחלקת הבג"צים, בה הוחלט להאריך את המועד לאישור התקציב הרשויות המקומיות במליאות המועצה עד ה-30 בספטמבר. זו התקופה המירבית הקבועה בחוק.

דרעי העניק את הארכה למספר ערים ובהם גם העיר טבריה, כשמשמעות ההחלטה היא, שחברי המועצה הנבחרים שכבר הודחו מתפקידם לפני כחודש יחזרו וימשיכו בכהונתם בארבע הרשויות, יחד עם ראשי הרשויות עד ה-30 בספטמבר.

ההחלטה התקבלה, חרף תשובתו של ראש העיר רון קובי במענה לעתירה שהגישו חברי מועצת העיר טבריה, שביקשו מבג"ץ לחזור לתפקידם כפי שבג"ץ העניק את הזמן הנוסף לרון קובי, כאשר במכתב ששיגר קובי ליועהמ"ש לממשלה, הוא ביקש ממנדלבליט לדחות את בקשת חברי המועצה לחזור לתפקידם.

שר הפנים אריה דרעי הסביר בשישי את החלטתו ואמר, "אנו מצפים מראשי הרשויות וחברי המועצה להעביר את התקציב במליאת המועצה ובכך לאפשר מתן שירותים נאותים לתושבים".

משה יצחק אוסדיטשר אריה דרעי רון קובי בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד