כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

פרשת חדרה: "תפקיד הרבנים להתעסק בהוראה ולא בניהול"

המאבק סביב התקנת הקרוסלות במקוואות בחדרה הגיע אתמול לשיאו בהחלפת מהלומות ובהתערבות המשטרה • נציג המועצה הדתית מציג את גירסתו ל'בחדרי חרדים'

תחנת המשטרה בחדרה, אתמול. צילום: בחדרי חרדים
תחנת המשטרה בחדרה, אתמול. צילום: בחדרי חרדים

המאבק סביב המקוואות בחדרה ממשיך להסעיר את מסדרונות העירייה והמועצה הדתית.

התקרית שאירעה אתמול (ג) באחת ממקוואות העיר סביב נושא התשלום והצבת הקרוסלות (מנגנוני בקרת תשלום. י.א.) הגיעה עד להתערבות של המשטרה שעיכבה לחקירה את הצדדים הניצים.

מן הצד האחד, הרבנים הראשיים, הרב דוד ורנר והרב שמעון ביטון, המתנגדים להצבת הקרוסלות. ומן הצד השני, עו"ד יאיר גבאי ויהודה כהן, הממונים על המועצה הדתית, שלטענתם קיבלו הוראה ממשרד הדתות להציב את הקרוסלות במקוואות.

אתמול בשעות הצהריים הגיעו הרבנים הראשיים מלווים במקורבים נוספים יחד עם פיקוח העירוני, והחלו במלאכת הסרת הקרוסלות באחת המקוואות בעיר. לאחר כמה דקות הופיעו שם הממונים על המועצה הדתית, ובמקום התפתח ויכוח שהביא להתערבותה של המשטרה ועיכוב לחקירה של חלק מהמעורבים.

לראשונה, יהודה כהן, אחד מהממונים על המועצה הדתית מציג את גרסתו לכתב 'בחדרי חרדים':

"הנחייה על הצבת הקרוסלות במקוואות ניתנה לאחר הנחייה של משרד הדתות, לאור אי התאמה בגביית התשלום במקוואות בעיר חדרה. הצגתי את הדברים לרבנים הראשיים, הם ראו את המערכת, שאלו שאלות, ונתנו את ההדגשים החשובים להם בעניין. הם אמרו לנו במפורש שלגבי מקוואות הגברים בעיר לא תהיה כל בעיה, ובאשר למקוואות הטהרה - כל עוד ולא תהיה מניעה להיכנס במקום במקרה שאין אפשרות תשלום גם לא תהיה בעיה", אומר כהן.

"הוכחנו לרבנים שהמערכת הזאת לא תמנע כניסה, שהקרוסלה נשארת פתוחה, גם כשהיא ננעלת ישנה אפשרות ללחוץ על כפתור שיאפשר את הסיבוב פעם נוספת והתשלום ידחה למועד אחר. אלא שהסתבר שישנם מקוואות בהן כספים רבים מתגלגלים ללא חשבוניות בצורה לא תקינה ואינם מגיעים למועצה הדתית ואני חושב שזה מה שהפריע לכאורה לרבנים".

על פי גרסתו של כהן, לפני שלושה ימים דיבר הרב ורנר עם מנהל מחלקת המקוואות במועצה הדתית בירושלים ושמע ממנו על הסכמתם של גדולי ישראל לקרוסלות שתפקידן אך ורק לעשות סדר, כך לטענתו. "למרות זאת בחר הרב לנהוג כפי שנהג. אילו מלחמתם הייתה על טהרת המשפחה ותו לא, הויכוח היה צריך להיות סביב מקווה הטהרה בלבד.

"לצערנו אתמול אנחנו מוצאים את הרבנים הראשיים מפרקים את הקרוסלות במקווה הגברים ויש בידינו הסרטות שהועברו למשטרה, בהן מתועדים נציגי הרבנים מתנהגים שלא בדרך התורה". באשר לטענה כי הייתה אלימות מצדם כלפי הרבנים או הסובבים אותם אומר כהן: "לא הרמנו יד, מי שהתנהג באלימות זה הצד השני, ויש לנו הוכחות ברורות בסרטוני הוידאו לכך".

כהן סבור כי הרבנים ונציגיהם שהיו במקווה בזמן התקרית יזומנו לחקירה בתקופה הקרובה, "הדין ימוצה איתם עד תום. אני סבור ובטוח שהרבנים יזומנו לוועדת משמעת על ידי שר המשפטים ולצערי הרב גם שאר הסובבים אותם יצטרכו להיחקר. כנראה שהמשטרה תמצה את הדין עד תום".

• מקורבים לרבנים טוענים שיש חשש להחזיר את המועצה הדתית לפעילות מלאה כי חוששים ממכם?

"אין זה סוד שהרבנים לא רוצים אותי במועצה הדתית כבר זמן רב. יש להם גם טענות נגד יאיר גבאי. אך אסור לשכוח שתפקידם להתעסק בהוראה ובהלכה, לא בכסף, לא בכוח אדם ולא בניהול. אנחנו מבינים ברור מאד את הכבוד שצריך לתת למרא דאתרא אבל אנחנו תפקידינו לעסוק במסגרת החוק של המינוי שלנו.

"תפקידנו לדאוג שהמועצה הדתית תתן את שירותיה כדת וכדין לעיר שבה ישנם 90 אלף תושבים שרוב תושביה חילונים-מסורתיים כפי שלא היה עד היום".
חדרה המועצה הדתית משרד הדתות רבנים מקוואות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד