י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"הצעירים דחפו אותי, זה פשוט בושה"

סיוט בדרכים: כך מזלזלים בנוסעים מהכותל • תמונת מצב

כתב 'בחדרי חרדים' עשה את ליל מוצ"ש, עם הנוסעים הממתינים מחוץ לכותל המערבי - לאוטובוס שייקח אותם חזרה לביתם, נתקל במחזה מביש והחליט להציף אותו כדי להביא לפתרון •  נוסע בן 80 ל'בחדרי': "המציאות רק הופכת לקשה יותר" • דובר 'אגד': "אילוצים של ביטחון" • מעקב

סיוט בדרכים: כך מזלזלים בנוסעים מהכותל • תמונת מצב
התחבורה מהכותל צילום: ארי קלמן

אתם רוצים לצאת לתפילה בכותל? אם אתם לא מקושרים, תחשבו על זה פעמיים, כי הדרך לשאת תפילה חרישית מול שריד בית מקדשנו כרוכה בסבל נוראי, מצריכה מכם להתאזר בעצבי ברזל, עם המלצה אולי לוותר הפעם על התפילה שמלווה בקשיים.

את המחזה שתקראו עליו בשורות הבאות, אנחנו רואים מידי שבוע, כותב השורות נוהג לפקוד את הכותל המערבי מידי מוצאי שבת (אל תדאגו הוא מגיע רגלית) והמחזה חוזר על עצמו מידי ערב ולא רק בצאת השבת. העומס הינו בעיר במוצאי שבתות של הקיץ, אז מגיעים מאות לכותל המערבי.

מהתיעודים שאספנו אמש (מוצ"ש), עולה שורה של בעיות שגורמות לעומס רב בקרב פוקדי הכותל המערבי, כאשר במשטרה, במשרד התחבורה ובחברת 'אגד' מודעים לקהל הרב שמגיע מידי ערב וכל שכן במוצאי השבת ונתקלים בעומס הרב שנוצר בתחנת האוטובוס.

מרבית האוטובוסים שעולים כדי לאסוף את הנוסעים, הינם אוטובוסים רגילים (לא דו מפרקיים) שלא מצליחים להכניס את מאות הנוסעים שמצטברים כל כמה דקות בתחנה העליונה מחוץ לשער הכניסה לכותל המערבי. מה שמביא לתיעודים חמורים, בהם נראים הנוסעים שמשלמים מחיר מלא עבור הנסיעה ונראים כסרדינים בקופסת השימורים.

בעיה נוספת היא תדירות האוטובוסים העולים לרחבה, כתב 'בחדרי חרדים' נאלץ להמתין קרוב ל-30 דקות לאוטובוס הבא, כשהוא סוף סוף נראה מרחוק, לאכזבת ההמונים, הוא היה אוטובוס מקוצר, המכיל כ-40 מקומות ישיבה, כשחלק ניכר מהנוסעים, ביניהם מבוגרים ומשפחות עם ילדים שאין בכוחם להידחף בעומס, נותרו מאחור עד שיגיע לאוטובוס הבא, כשתקווה בליבם שהוא יהיה גדול מספיק בכדי לקלוט את הנותרים, אך לאכזבתם, עד שהגיע הבא - גם הוא קצר מלהכיל, שער הכניסה התמלא שוב בנוסעים חדשים.

בעיה נוספת היא, שמשיקולי אבטחה ובעקבות המיקום הצר, לא כל אוטובוס זכאי להעלות לכיכר מחוץ לכותל, ושוטרי המרחב הניצבים בשער האשפות מכוונים את התנועה ופועלים כדי להשאיר תמיד את הציר פתוח מסיבות ביטחוניות, כאשר הנוסעים שממתינים, לא מודעים לכך, האם האוטובוס יעלה לאסוף אותם או שמא ימשיך לדרכו, כך זה בגשם או בשמש, ללא ידיעה שהאוטובוס ממשיך לדרכו. אין מי שמתחשב ומעדכן.

כאמור, העומס ידוע לכל, אך הפתרון מתמהמה מלהגיע, חברת 'אגד' ידועה כמי שיודעת להביא פתרונות לשעות העומס, כמו ימי חול המועד, תשעה באב, ערבי סליחות או הילולא במירון ועוד, וכך גם משרד התחבורה יודע להיערך למצבי עומס, מה שמוביל לשאלה מדוע היא בוחרת להתעלם מהבעיה הקשה הזו.

בתחנה אומר לנו אחד הנוסעים, שנראה נושק לגיל הגבורות: "אני נמצא כאן כבר שנים ארוכות מידי ערב, כמו שאתה רואה, אני לא צעיר ולא קל הנסיעה הזו. מדברים על פתרון כבר שנים, אבל המציאות רק הופכת לקשה יותר, הבעיה היא בעיקר הזלזול של 'אגד', של ליצמן, של מקלב ושל הנציגים כולם - הנה על האוטובוס הזה לא הצלחתי לעלות כי הצעירים דחפו אותי, זה פשוט בושה".

רון רטנר, דובר 'אגד' מסר ל'בחדרי חרדים' כי "אגד מעניקה עדיפות בכל תחום לקווי הכותל. קווי הכותל הם קווי דגל של אגד ובהתאם לכך גם ההתייחסות המועדפת. בהפעלת הקווים לכותל וממנו אגד תלויה ומתואמת עם גורמי הביטחון והגורמים האחרים הכרוכים בכך. אגד תמשיך לייעל את השרות לכותל ככל שניתן בהתאם לאילוצי הביטחון, השטח הגיאוגרפי ועוד".

נציין כי גם בשעות שעמדנו במקום, שוטרי המחוז סייעו לסדר הציבורי וסייעו לנוסעים הרבים שעמדו מחוץ לרחבת הכותל ומבדיקה קלה גילינו כי אין כל מגבלה מבחינת המשטרה לגודל האוטובוסים ולתדירות הגעתם לכותל ומטרתם היא לפזר את המתפללים באופן מהיר ביותר, תוך שהיא דואגת לשלומם ולביטחונם.

'בחדרי חרדים' פונה בזאת לנציגות החרדית בכנסת, בממשלה ובמועצה, שבענו מסיורים ומדיונים - הביאו לציבור פתרון שיביא סוף לסבל. בנוסף, מתפללים או תושבים שנחשפו לסיפורים ולתיעודים מהעומס ברחבת הכותל מוזמנים לפנות למייל האדום של האתר כדי שנוכל להציף את הנושא עד לפתרון המיוחל.

תחבורה ציבורית חברת אגד הכותל המערבי בדיקת בחדרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד