י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
זועק ממיטת חוליו

הרבי קורא לפעול: 'לא פחות גרוע מהכנסת מיסיונרים; צריך ללחום'

הרבי מקאלוב השרוי בשנים האחרונות בשיתוק ומתקשר רק באמצעות עיניו, כתב מכתב ליהודי ארה"ב, בכדי שיפעלו נגד גזירת החינוך המרחפת ומבהיר: "כשאנשים מבחוץ רוצים לשנות החינוך של גדוד אחד נגד הוראות המלך, כל הגדודים מתאחדים ללחום נגד זה" • המכתב המלא

הרבי קורא לפעול: 'לא פחות גרוע מהכנסת מיסיונרים; צריך ללחום'
הרבי מקאלוב צילום: באדיבות המצלם

בעקבות גזרת החינוך המאיימת על בתי החינוך החרדיים בניו יורק, כאשר משרד החינוך מבקש להכליל בתוכנית הלימודים, מקצועות ומושגים שאינם מתאימים כלל לאורח החיים החרדי - האדמו"ר מקאלוב, מגדולי האדמו"רים בארה"ב - הסובל משיתוק בשנים האחרונות ומתקשר באמצעות עיניו, כתב מכתב מיוחד ליהודי ארה"ב, לפעול בכל כוחם נגד הגזירה.

וזה לשון מכתבו:

לכבוד אחינו בני ישראל תושבי ארה"ב

הנני בזה על דבר הגזירה נגד החינוך היהודי בניו יארק.

פעם בא אלי יהודי אחד, וסיפר שהיה מקודם כומר בלוס אנדזשעלעס, וחברה מיסיונרית שלחוהו לארץ ישראל לפתות יהודים לנצרות, אבל כשהתחיל ללמוד גמרא וראה חכמת התורה, נהפך והתגייר. הוא אמר לי, שהם שלחו לארץ ישראל כחמשת אלפים מיסיאנערן [מסיונרים מ.ו.], ובעיקר שתלו אותם בבתי חינוך, כי קל ביותר לפתות ילדים.

עכשיו יש מנסים להכניס מיסיאנערן בבתי חינוך הפרטיים שלנו בארה"ב. רוצים להכריח אותנו לפתוח פתח להכניס מחנכים ולימודים העלולים לפתות את ילדינו לסור מהדת וממסורת אבותיהם, שזה לא פחות גרוע מהכנסת מיסיאנערן המפתים לדת אחרת.

צריכים לידע, שהחינוך היהודי הוא מיסודות הבית היהודי. אצל כל פתח בית יהודי מונח מזוזה, שכתוב בו "ושננתם לבניך", להזכיר לנו המצוה הנחוצה שצוה לנו הבורא יתברך ללמד לבנינו תורה ומצוות.

כשם שמוטל עלינו ליתן מזון גשמי להגוף של ילדינו, כך מוטל עלינו ליתן מזון רוחני להנשמה של ילדינו.

כשם שמזון הגשמי צריך להיות נעשה רק תחת השגחה של יהודים הבקיאים בהלכות כשרות, כך המזון הרוחני של החינוך צריך להיות נעשה רק תחת השגחה של יהודים הבקיאים בתורה ובהלכות חינוך.

כשם שבהלכות כשרות יש שיטות שונות וכל אחד בוחר מאיזה השגחה לאכול, כך בהלכות חינוך יש שיטות שונות וכל אחד נותן החינוך לפי המסורת על פי רב הקהילה שלו וכדו'.

פעם כשמלכות עסטרייך אונגארן רצו להכריח את היהודים ללמוד איזה לימודי חול, הלכו משלחת רבנים אל שר החינוך, וטענו לפניו שזה נגד חופש הדת. שר החינוך השיב להם, שהרי יש בין חברי הפארלאמענט יהודי אשכנזי שהוא שומר הדת עד כדי כך שמפסיק באמצע ישיבות הפארלאמענט כדי להתפלל מנחה, והוא אין לו בעיא עם לימודים אלו. אז נענה הרה"ק רבי שלמה מבאבוב זצ"ל והסביר לו, שהיהודי הבא מגרמניה שומר הדת לפי הסביבה והמהות והמסורת שלו, אבל שאר יהודים צריכים להתנהג באופן אחר. דבריו נתקבלו, וככה נתבטל הגזירה.

אנחנו אנשי הצבא של מלך העולם. כל אחד מבני ישראל, וכן כל מי שמתגייר, הוא חייל של הקב"ה שיש לו תפקיד מיוחד בעולם הזה לקיים תורה ומצוות. ולזה אנו צריכים בתי חינוך פרטיים, שלומדים בהם תורה ומצוות.

כשם שבצבא יש גדודים שונים שלכל אחד יש לו תפקיד מיוחד, כך יש בבני ישראל שבטים שונים, ובכל שבט מחנכים את הילדים לפי דרכם ותפקידם המיוחד. אבל כשאנשים מבחוץ רוצים לשנות החינוך של גדוד אחד נגד הוראות המלך, כל הגדודים מתאחדים ללחום נגד זה.

עניין זה מצינו בפרשת שבוע זו, שקודם שכבשו ארץ כנען, ביקשו בני שבטי גד וראובן להתיישב בעבר הירדן המזרחי, והבטיחו, שילכו לעזור לאחיהם במלחמה נגד הכנענים. ואז אמר להם משה רבינו: "בנו לכם ערים לטפכם" - בתי חינוך מבוצרים לחינוך הילדים, "וגדרות לצאנכם" - גדרים וסייגים להצאן קדשים שלא יבואו לידי חטא, אבל לא מספיק שתעשו רק עבור הילדים שלכם, אלא "והיוצא מפיכם תעשו" - תזכרו לקיים הבטחתכם לעזור גם לשאר השבטים ללחום נגד הכנענים המחטיאים שלא יוכלו להחטיא הילדים שלהם.

ולכן עכשיו כשרוצים לפגוע בחינוך שלנו בניו יארק, אז אף מי שלא דר בניו יארק, או שחושב שזה לא יזיק לילדיו, מצוה גדולה שיכתוב מכתב להממשלה שהוא מתנגד לזה. ובזכות זה יזכו לרב נחת דקדושה.

משה טויב בהה"צ מוהרמ"ש זצוקלל"ה מקאלוב.

הרבי מקאלוב גזירת החינוך מסיונרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד