י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
חוטף מכל החזיתות

איילת שקד תוקפת: "יאיר לפיד תמך בכפייה"

איילת שקד תוקפת את "בלוף הגיוס של לפיד נגד הציבור החרדי", כלשונה • "הוא תיאר לעצמו כיצד גדודי משטרה צבאית נכנסים לאסוף את התלמידים שלא יתגייסו מתוך הישיבות" • תומכים בשילוב החרדים, אך לא בכפייה   

איילת שקד תוקפת: "יאיר לפיד תמך בכפייה"
חייל חרדי בכותל. אילוסטרציה צילום: אורי לנץ, פלאש 90

יאיר לפיד חווה יום לא פשוט, כאשר הוא מותקף מכל החזיתות. זה החל במתקפה על סרטון ההסתה שהפיץ, ממנו התנערו גם חברי מפלגתו, וממשיך כעת בפוסט שפרסמה לפני שעה קלה יו"ר 'הימין המאוחד' איילת שקד, שכזכור, עמדה בראש הוועדה שחוקקה את חוק הגיוס, ובו היא טוענת לחשוף את "בלוף הגיוס של לפיד נגד הציבור החרדי", כלשונה.

בפוסט כותבת שקד, "במהלך כהונתה הקצרה של הכנסת ה-19, מוניתי לעמוד בראש 'הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין השוויון בנטל בשירות הצבאי, בשירות האזרחי ובשוק העבודה ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות', שם מפוצץ למה שנקרא בציבור בשם 'הוועדה לשוויון בנטל'. כשניגשתי למשימה של ניסוח ההסדר החדש הנוגע לגיוס החרדים, יצאתי מתוך נקודת מוצא אחת ברורה – בכפייה, זה פשוט לא ילך. הבנתי שבנושא רגיש כמו זה, הדרך להשגת היעדים של חיבור הציבור החרדי לכלל הציבור הישראלי, להכנסתו לשוק העבודה ולאקדמיה, לצבא ולשירות הלאומי, צריכה להיות תוך הקפדה על שמירת הזהות החרדית ובאופן תהליכי שיאפשר לחברה החרדית ליצור כלים ומסגרות שיאפשרו לתהליכים האלו לקרות".

לדבריה, "מי שתמך בכפיית התהליך היה יאיר לפיד. הוא תיאר לעצמו כיצד גדודי משטרה צבאית נכנסים לאסוף את התלמידים שלא יתגייסו מתוך הישיבות וכיצד בתי המשפט ישפטו אותם על עבירה על חוק שירות ביטחון. אך כל מי שעיניו בראשו ידע שמהלך כזה ייצור אפקט הפוך. שמהלך אגרסיבי חד צדדי יהרוס את תהליכי השילוב שכבר החלו ויפגע ברצון של חרדים להתגייס למסגרות שכבר היו קיימות".

"אני", כותבת שקד, "נקטתי בשיטה הפוכה לגמרי מתפיסתו של יאיר לפיד. במהלך חודשים ארוכים קיימתי פגישות עם גורמים רבים בציבור החרדי. ישבתי עם רבנים וראשי ישיבות, עם פוליטיקאים חרדים, עם גורמי הצבא ומשרד הביטחון, עם חיילים חרדים ומפקדיהם, ויחד איתם הצלחתי ליצור מסגרת שתמנע פגיעה בעולם התורה החרדי, אך תאפשר לחרדים המצויים מחוץ לאותו עולם להתגייס למסגרות מתאימות, ובהמשך ללמוד מקצוע ולהצטרף לשוק העבודה הישראלי. המנגנון שבניתי יחד איתם היה עדין מאוד, וכלל מרכיבים רבים שניסו לשמור על האיזון שיאפשר להמשיך את התהליכים שקרו בשטח, לחזק את האמון בין הציבור החרדי למערכת הביטחון ולחזק את שילוב החרדים בצבא, בשירות הלאומי ובשוק העבודה".

במהלך זה שקד בעצם באה לחזק את עמדתו של נפתלי בנט, אותה פרסם לפני הבחירות לכנסת ה-21, ובה הוא מציע לשלב את הציבור החרדי על ידי עידוד יציאה לשוק העבודה במתן הטבות, ולאו דווקא בשילוב בזרועות הבטחון, וכל שכן לא בכפייה.

עוד כותבת שקד, "לאורך כל הדרך איים לפיד כי הוא יתעקש על "סנקציות פליליות למי שלא יתגייס". אמירה שנשמעת מפוצצת אך מאחוריה עומד אוויר חם. כי גם לפיד ידע שלא יהיה ניתן להעמיד לדין את כל מי שלא יתגייס. הוא גם ידע היטב שהחלטה כזו תפגע קשות בתהליכים האמיתיים להגברת הגיוס אצל הציבור החרדי. אבל כרגיל אצל לפיד, הוא העדיף את האמירה הפופוליסטית על פני העשייה האמיתית. לצערי, בסופו של דבר בלחץ של לפיד הוכנסו הסנקציות הפליליות לחוק ופגעו משמעותית באפקטיביות שלו. לשמחתי, המנגנונים שבניתי מזערו את הנזק הזה".

לסיום היא כותבת, "אנחנו, בימין המאוחד מבינים, שמי שחושב שהוא יוכל לכפות על ציבור ענק לשנות את דרכיו באופן מיידי ואגרסיבי, דינו להיכשל. אנחנו מבינים, שאם רוצים ליצור שינוי אמיתי ביחסו של הציבור החרדי למדינה, הוא חייב לבוא מתוך הידברות וכבוד הדדי. ככה זה, יש כאלו שמפריחים סיסמאות, ויש כאלו שמביאים תוצאות".

חוק הגיוס יאיר לפיד שילוב חרדים בעבודה שילוב חרדים איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד