י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
42 יום לפני הבחירות

מקורבי ליצמן דוחים בתוקף את טענות המשטרה: "ניסיון לפגוע בו"

בתום חקירה: המשטרה טוענת כי ישנה תשתית להעמיד לדין את סגן השר ליצמן - בחשד שפעל לכאורה להשפיע באופן פסול על שיקול דעתם של גורמי מקצוע במשרד הבריאות • ליצמן דוחה את הטענות בתוקף: "לא נפל כל פגם במעשיו" • מקורביו: "מדובר בניסיון לפגוע בליצמן"

מקורבי ליצמן דוחים בתוקף את טענות המשטרה: "ניסיון לפגוע בו"
ליצמן צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

חצי שנה לאחר שנפתחה חקירה נגד סגן השר יעקב ליצמן, המשטרה הודיעה הבוקר (שלישי) כי בתום החקירה נמצאה תשתית ראייתית נגדו, בחשד לכך שפעל באופן אישי להשפיע באופן פסול על שיקול דעתם של מגוון גורמי מקצוע הכפופים לו במשרד הבריאות. 

עם זאת, באשר לחשד כי ליצמן פעל לכאורה על מנת להשפיע באופן פסול על הדרגים המקצועיים למען מספר אסירים כדי שיצאו לחופשות ויקבלו קיצור שליש, המשטרה לא המליצה להעמיד לדין, בעיקר בשל כך שפנה לגורמים שאינם נתונים למרותו וכן עקב כך שחלה התיישנות על המעשים לכאורה. בלשכתו של ליצמן מכחישים את הטענות בתוקף וטוענים כי מדובר ברדיפה שבאה בעיתוי לא מקרי.

מדובר בחקירה שנוהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, שכונה במשטרה בשם "תיק 1452". במסגרת הפרשה נחקרו שני אירועים מרכזיים, בהם עלה החשד כי ליצמן ניצל לכאורה את מעמדו ומרותו במשרד הבריאות במטרה להשפיע באופן פסול על שיקול דעתם פסיכיאטרים ועל מערך המזון הכפוף למשרד הבריאות.

פרשת ההסגרה: על פי החשד, סגן השר ליצמן נפגש באופן אישי ובארבע עיניים עם פסיכיטארים שאמורים היו להגיש לבית משפט המחוזי חוות דעת בעניינה של מלכה לייפר שנחשדה כי ביצעה עבירות חמורות בתלמידותיה באוסטרליה. אותם פסיכיאטרים אמורים היו לקבוע את כשירותה הנפשית של לייפר.

בשנת 2001 לייפר נסעה לאוסטרליה שם שימשה בתפקיד חינוכי עד לשנת 2008 אז שבה לישראל, לאחר שעלה נגדה חשדות חמורים. בתחילת שנת 2012 הוצא צו הסגרה בינלאומי, וב-2014 הוגשה לישראל בקשת הסגרה. השאלה המרכזית שנדונה בבית המשפט הייתה, האם היא כשירה לעמוד לדין.

החקירה בלהב 433 העלתה כי במספר הזדמנויות שונות, ליצמן נפגש באופן אישי עם פסיכיארים ונתן להם להבין מה התוצאה הרצוייה מבחינתו. הפסיכיאטר שנתן חוות דעת שהיא כשירה לעמוד לדין, שינה את עמדתו והוציא חוות דעת הפוכה שהיא אינה ברת הסגרה. למרות החשד, המשטרה סבורה שאין להעמיד לדין את הפסיכיאטר.

בית העסק לממכר מזון: חנות אוכל מוכן שנמצאת במרחק של רחוב אחד מביתו של ליצמן, שם הוא אף נוהג לערוך קניות, עליה הגיעו תלונות למשרד הבריאות על הימצאות סלמונלה וליסטריה במוצרים, זאת בעקבות דיווחים מבתי חולים על אשה שהפילה בשבוע ה-20 לאחר שצרכה מזון משם, וכן מקרים נוספים. בבדיקה נמצא לכאורה קשר מובהק בין המזון שקנו שם - לבין בית העסק.

בעקבות כך, בשנת 2015 נערך שימוע לבעל העסק, ותוך תוך יומיים שלושה, סגן הסר ליצמן התערב וביקש להקפיא את התהליך. בהמשך לכך, נערך בבית העסק ביקור של חמישה אנשי המקצוע הרלוונטיים של משרד הבריאות - בנוכחותו של ליצמן.

במהלך הפגישה שם במקום, סגן השר ליצמן ניסה - ללא הצלחה - להשפיע על הדרגים המקצועיים לטובת בית העסק, כדי למנוע את הליכי סגירתו למרות ממצאי תברואה חמורים שנמצאו בו והביאו לתחלואה של מס' אנשים שאכלו מתוצרתו.

בפגישה שם, כך עולה מהחקירה, ליצמן הסביר לצוות הכפוף לו, מה התוצאה הראויה מבחינתו, העיד כי הוא עצמו אוכל במקום במשך שנים רבות ולא אירע לו דבר. אנשי המקצוע השיבו לו שזה מסכן את הציבור, ואינם מקבלים את דעתו. בסוף הפגישה, כל על פי עדות הצוות, ליצמן התעניין בתנאי העסקתם באופן בוטה ושאל איך ניתן לבוא לקראתם. בסופו של דבר, חוות הדעת לא שנותה, בית העסק נסגר ונפתח מחדש בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

עם סיום החקירה הודיעה המשטרה כאמור כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לכאורה כנגד סגן שר הבריאות חה"כ יעקב ליצמן לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות ב"פרשת ההסגרה" ועבירות מרמה והפרת אמונים והצעת שוחד ב"פרשת בית העסק לממכר מזון". תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות מחוז ירושלים לעיון והחלטה.

מלשכת סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן נמסר בתגובה: "כפי שהודענו לאורך כל הדרך, סגן השר ליצמן פעל בכל שנות תפקידו לטובת אזרחי ישראל, בשקיפות מוחלטת ועל פי חוק. לשכת ליצמן נוהגת במדיניות ברורה של דלת פתוחה, לסיוע ועזרה לציבור. זאת, ללא אפליה בין האוכלוסיות והמגזרים וללא בירור מצבם של הפונים אליו לסיוע, אלא לפי החוק והיושר".

עוד נמסר כי "מהודעת המשטרה אף עולה בבירור שגם המשטרה סבורה שלא נעברה כל עבירה במרב סעיפי החשדות בהן נחקר סגן השר ליצמן. לגבי הטענות האחרות אנו בטוחים ללא ספק כי לאחר בחינה מדוקדקת יתגלה כי לא נפל כל פגם במעשיו של סגן השר. יושרו הציבורי ועשייתו העצומה של סגן השר ליצמן, בייחוד בתחום פניות ציבור מכל האוכלוסיות, מוכרות וידועות לכל, תוך הקפדה מדוקדקת על החוק, ואין ספק כי הדבר יוכח במהרה".

מקורבי ליצמן מסרו בתגובה: "יש לראות בחומרה ניהול חקירה ופרסום הודעות המשטרה בעיתוי רגיש של בחירות, גם הקודמות וגם כעת בבחירות החוזרות, בעוד הנושאים בהם נחקר ליצמן היו בעבר הרחוק. ברור שהעיתוי הפלאי שנבחר אינו מקרי ומדובר בניסיון ברור לפגוע בליצמן".

 

יעקב ליצמן המלצת משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד