ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
פני העבריין

זהו עונשו הכבד של ה'אברך' שפגע בילדים בירושלים, בני ברק ומודיעין עילית

חודש אחרי שאברך הודה והורשע בתקיפתם באכזריות רבה של ילדים וילדות בני 5 עד 7, בית המשפט התיר לפרסום את פרטיו של העבריין המסוכן | 'בחדרי חרדים' חושף הערב את העונש שהושת עליו, שמו ותמונתו | השופטים: "צריך שזהותו תפורסם בשל העניין הציבורי שבכך"

זהו עונשו הכבד של ה'אברך' שפגע בילדים בירושלים, בני ברק ומודיעין עילית
אליאל מקסב בבית המשפט צילום: באדיבות המצלם

וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָבאיחור של חודש, התיר בית משפט המחוזי בתל אביב לפרסם את פרטיו של אליאל מקסב, בן 33 תושב אשדוד, שהודה והורשע שבמשך מספר שנים תקף באכזריות רבה ילדים וילדות, כאשר הם היו בגילאי 5-7. "צריך שזהותו תפורסם בשל העניין הציבורי שבכך" נקבע על ידי הרכב של שלושה שופטים.

דבר מעצרו של מקסב פורסם לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים', וכעת אנו חושפים כי בית המשפט גזר עליו עונש מאסר ממושך של שש שנים, בנוסף מאסר על תנאי למשך 27 חודשים וכן פיצוי של כ-100,000 ש"ח לנפגעי העבירה.

אליאל מקסב בן ה-33, הודה כי במשך מספר שנים פגע בחמישה ילדים בשכונות חרדיות, שני ילדים כבני חמש, שתי בנות בגיל שש וילדה נוספת בת שבע. כתב האישום שפרסמנו לפני כעשרה חודשים, תוקן במעט במסגרת הסדר טיעון, אך לגבי רכיב העונש לא הייתה הסכמה. 

אביו של אחד הילדים שנפגע, העיד בפני בית משפט המחוזי בתל אביב, על האומץ הנדרש בקהילה החרדית כדי להתלונן בעבירות מסוג זה ועל קשיי ההורים להתמודד עם הפגיעה בבנם. האב פנה לבית המשפט וביקש ענישה הולמת, שתחזיר לבנו את האמון שנפגע באנשים ובשלטון החוק.

מקסב, בוגר מספר ישיבות ידועות ומוכרות, ובטרם מעצרו למד בכולל. במהלך השנים, כך התברר במסגרת ההליך המשפטי, הופנה על ידי הוריו לטיפול המותאם למגזר החרדי. בגיל 21 הוא התחתן, אך בשל מעצרו והחשדות החמורים נגדו, בני הזוג נפרדו והתגרשו.

עו"ד פיה גלבר מפרקליטות מחוז תל אביב ביקשה מבית המשפט להטיל על אליעל מקסב עונש כבד. "לעמדת המדינה, תוך התחשבות בצרכי הרתעת היחיד והרבים, על בית המשפט לגזור על הנאשם מאסר בפועל של 14 שנים, מאסרים מותנים ופיצוי לנפגעי העבירה" אמרה.

חומרת העונש נדרשה בין היתר בשל כך שהמעשים החמורים והאכזריים, נעשו בחברה החרדית בסמוך למגורי הילדים, מקום בו הם אמורים לחוש בטוחים ומוגנים. עוד ביקשה הפרקליטה, להורות על פרסום שמו של מקסב, "שעד עתה, מטעמים שלא הובהרו לנו, נאסר פרסומו".

פרקליט הצמרת עו"ד ציון אמיר ועו"ד ענבר רוזנבאום, המייצגים את מקסב, הסכימו כי צריך שהענישה תעשה צדק עם נפגעי העבירה, אך יחד עם זאת אמרו כי "צריך שהענישה תהיה אנושית ולא פרי חישוב אריתמטי גרידא". עו"ד אמיר ציין כי "לא היו במעשים שימוש באלימות, אכזריות או איום באלימות", תוך שהוא מבקש בכך להתחשב בגזר הדין.

לעמדת עו"ד אמיר, הרף העליון של מתחם הענישה הוא לכל היותר שש שנות מאסר. באשר לבקשה לפרסום שמו של מקסב ברבים, ביקש להתחשב בנזק הצפוי לו ולכל משפחתו, אותו הוא הגדיר "נזק חמור" המצדיק אי פרסום שמו. עוד אמר שפרסום נסיבות התיק בתום ההליך המשפטי, "אין בו כדי להועיל לחקירה עתידית ולאינטרס הציבורי".

בית המשפט לא קיבל את בקשתו ונעתר לבקשת הפרקליטות להתיר לפרסם את שמו של מקסב, "הנזק שייגרם לו מן הפרסום, אינו נזק שונה וחמור מנזק הצפוי מפרסום בכל פרשה" קבעו. הרכב השופטים הסכימו כי הפרסום בוודאי יבייש ויביא קלון על מקסב ומשפחתו, "אך הללו טבעם שהם נובעים מהליך פלילי ואינם ייחודיים לנאשם".

עוד הדגישו כי מדובר בעבריין שביצע עבירות חמורות, והשיקום והריפוי אינם מובטחים, "ולכן צריך שזהותו תפורסם בשל העניין הציבורי שבכך". יחד עם זאת, בשל שמחה משפחתית, בית המשפט דחה את מועד הפרסום בחודש, ולכן רק עתה אנו מפרסמים כתבה זו בפני גולשי "בחדרי חרדים".

אליאל מקסב, הנאשם עצמו, פנה בעל פה לשופטים והביע צער וחרטה על מעשיו - בהם הודה, נטל אחריות על המעשים וביקש סליחה מקרבנותיו. מקסב אמר כי מעשיו נעשו בתקופות משבריות בחייו, במועדים רחוקים זה מזה - וביקש עזרה טיפולית בה הבטיח לקחת חלק באופן מלא. בהודאתו, חסך מאותם ילדים וילדות שמאז התבגרו, להעיד בפני בית המשפט ולחזור ולשחזר את המעשים האכזריים שביצע בהם.

השופטים רענן בן יוסף, בני שגיא ואירית קלמן ברום כתבו בגזר הדין כי נתנו דעתם על "ניצול תמימותם וחוסר מודעותם לטיב המעשים" כלפי נפגעי העבירה בגילאי חמש עד שבע, "בפתח מקום מגוריהם ותוך תכנון, אף אם התגבשו מיידית משהבחין בקרבנו". עוד כתבו כי לקחו בחשבון את הפגיעה במקסב ובבני משפחתו, את העובדה שהתגרש מאשתו לאחר המעצר ו"הפגיעה המיוחדת בשל היותו בן המגזר החרדי".

על מקסב נגזרו 6 שנות מאסר בפועל, בניכוי ימי מעצרו בתאריך 26/07/2018. עוד נגזרו עליו 18 חודשי מאסר על תנאי שבמשך שלוש שנים מיום שחרורו ממאסר לא יעבור עבירת פשע ו-9 חודשים נוספים על תנאי שלא יעבור עבירת עוון. בנוסף, יפצה את נפגעי העבירות בסכום של 95,000 ש"ח: סכום של 35,000 לנפגע אחד, וסכום של 15,000 לכל אחד מארבעת הנפגעים והנפגעות. 

עו"ד ציון אמיר, פרקליטו של מקסב, אמר ל'בחדרי חרדים' כי "התביעה ביקשה להטיל עליו 14 שנות מאסר, אני שמח שבית המשפט, בהרכב של שלושה שופטים, קיבל את טענות ההגנה שבמכלול הנסיבות שנטענו בפניו, אין מקום להיעתר לבקשת התביעה - אלא לאמץ את טענות ההגנה, ולהסתפק בעונש של שש שנים, וזאת בשים לב לשורה ארוכה של נסיבות לקולא, שבית המשפט קיבל והאמין להן".

השתלשלות גילוי התוקף

בסמוך לפורים תשע"ח, הותקפה ילדה בת שמונה בבני ברק. האב לא התעצל ופעל לאיתור מצלמות אבטחה, שתיעדו את החשוד בתקיפה. הוא הגיש תלונה והחשוד נעצר, אולם מאחר ולא היה ניתן לזהותו בוודאות במצלמות וכפירתו בחשדות, נלקחה ממנו טביעות אצבע ודגימת DNA והוא שוחרר.

מעבדת ה-DNA המרכזית של המשטרה נמצאת במטה הארצי של המשטרה בירושלים. התאמת DNA לוקחת זמן ולעיתים אף מספר חודשים, ולאחר תקופה נמצאה התאמה לשני מקרים; תקיפת ילד בן ה-5 בשבת תזריע-מצורע תשס"ז בירושלים ותקיפת ילדה בת 6 בכ"ב אייר תשע"ד בבני ברק. החשוד הוזמן לחקירה בי"ד אב תשע"ח, שם עימתו אותו עם שתי המקרים. במהלך חקירתו הוא הודה בשלושה מקרים נוספים, אולם רק בשניים מהן הצליחו לבסס ראיות, בראש השנה תשס"ח במודיעין עילית ובל"ג בעומר תשע"ד בבני ברק.

החוקרת החרדית רס"ר נחמי ארדי שטיפלה בתיק, סיפרה ל'בחדרי חרדים' במגזין סוכות על המקרה ואמרה כי "בהסכמת הצדדים הם פנו לאחד מחשובי הרבנים בבני ברק, האברך התוקף הופנה לטיפול ואכן עמד במילתו לכאורה. רק לאחר מספר שנים זה הגיע איכשהו למשטרה, ואז הרב מסר עדות בביתו מאחר והיה היחיד שיכול היה להעיד על המצב הנפשי של הילדה. והוא היה דמות מפתח. בסופו של דבר זה הגיע לכתב אישום, כשהרב היה אבן דרך חשובה. דמות מפתח בתיק". מדובר בכתב אישום זה, עליו אנחנו עוסקים בכתבה זו.

הערת המערכת: על פי פסק הלכה של רב, 'בחדרי חרדים' מפרסם שמות חשודים או נאשמים בעת הרשעתם, או במקרים בהם ניתן וצריך למנוע אפשרות של פגיעה בנוספים, או בהוראת שעה שקיבלה היתר רב.

אליאל מקסב וביערת הרע מקרבך מעשים מגונים תקיפת ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 113 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד