י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"החלטה כואבת"

בגלל חשש ביטחוני: בית הכנסת סוגר שעריו

עקב חשש ביטחוני ואנטישמיות גואה בוילנה - בירת ליטא, הקהילה היהודית סגרה את שערי בית הכנסת המקומי באופן זמני • "הקהילה היהודית הליטאית קיבלה בימים האחרונים שיחות טלפון ומכתבים מאיימים"

בגלל חשש ביטחוני: בית הכנסת סוגר שעריו
מקווה שנחשף בוילנה צילום: יוחנן (ג'ון)זליגמן, באדיבות רשות העתיקות

הקהילה היהודית בליטא סגרה באופן זמני את בית הכנסת היחידי המתפקד בבירה וילנה בגלל עניין ביטחוני. 

הרקע לכך, בגלל שהקהילה היהודית נמצאת בכותרות בליטא בתקופה האחרונה, עקב וויכוח על הכבוד שחולקים בליטא למשתפי פעולה עם הנאצים.

"הקהילה היהודית הליטאית קיבלה בימים האחרונים שיחות טלפון ומכתבים מאיימים" כתבה יו"ר הקהילה, פאינה קוקלינסקי. זו הייתה "החלטה כואבת אך בלתי נמנעת" לסגור את בית הכנסת הגדול בווילנה יחד עם מטה הקהילה היהודית, שהוא גם מרכז קהילתי יהודי.

עוד כתבה יו"ר הקהילה היהודית, "הערות אנטישמיות וכתובות נאצה שפורסמו במדיה החברתית של מפלגות פוליטיות ומנהיגיה, גורמים לנו לתהות עוד יותר אם אנחנו בטוחים או לא".

"אנו רוצים לשמוע את דעתם של מנהיגי ליטא, ולשמוע עמדה נחרצת בשאלה, האם התעמולה הציבורית לטובת כיבוד משתפי פעולה עם הנאצים בשואה תמשיך להיות נסבלת בליטא".

עוד הוסיפה יו"ר הקהילה, כי "על מנת להבטיח את שלומם של המתפללים, קיבלנו החלטה כואבת אך בלתי נמנעת לסגור את בניין הקהילה ואת בית הכנסת בווילנה לתקופה בלתי מוגבלת".

כזכור, בחודש שעבר הורה ראש עיריית וילנה, רמיג'יוס סימאסיוס, על הסרת לוח זיכרון שנוי במחלוקת במרכז העיר וילנה, אשר כיבד את ג'ונאס נורייקה הפשיסט, ששיתף פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה, שלכאורה לקח חלק ברצח יהודים מקומיים, ונחשב בליטא כגיבור מלחמה בקומוניזם.

בנוסף, בחודש שעבר העירייה הצביעה על שינוי שם של רחוב בעיר שנקרא על שמו של משתף פעולה אחר, קאזיס סקירפה, שקרא לגרש את היהודים מליטא. ההחלטות עוררו מחאות וזעם בקרב חוגים לאומניים.

וילנה ליטא אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד