י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עוול שזועק לשמים

המסמך חושף: הילד החרדי מתוקצב ב-54%

מקומם: מסמך שיצא תחת ידיו של מכון המחקר והמידע של הכנסת והגיע לידי 'בחדרי חרדים', חושף את האפליה שחווים ילדי החינוך המיוחד החרדי, זאת בימים שמתנהל מאבק על העלאת התקציב

המסמך חושף: הילד החרדי מתוקצב ב-54%
ילדים בבני ברק. אילוסטרציה צילום: רועי אלימה, פלאש 90

האפליה החרדית - המסמך נחשף: בעוד הסאגה סביב תקצוב ילדי החינוך המיוחד החרדים מתמשכת, כעת מסמך רשמי שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' חושף את העוולה סביב אפליית ילדי החינוך המיוחד.

במסמך רשמי שהכינו במכון מחקר ומידע של הכנסת, נקבע כי המדינה מפלה לרעה את הילדים החרדים כשהיא מעניקה להם תקצוב של 54% בלבד לעומת התקציב שמקבל כל ילד אחר במערכת החינוך החרדית. 

על פי המסמך שהוכן לבקשתו של יו"ר ועדת החינוך חבר הכנסת יעקב מרגי והגיע לידי 'בחדרי חרדים', נקבע כי המדינה מפלה באופן קיצוני את גני הילדים החרדיים בחינוך המיוחד המשתייכים ברובם למוסדות המוכרים שאינם רשמיים, זאת למרות שחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח 1988 – קובע כי משרד החינוך יתקצב באופן מלא את גני הילדים בחינוך המיוחד, המוכרים שאינם רשמיים. מהמסמך הנוכחי עולה כי קיים פער בין גני הילדים במעמד הרשמי לבין גני הילדים במעמד מוכש"ר בסך התקציב לתלמיד לשנה וכי "בשנת הלימודים תשע"ח (2017/18) התקציב הכולל לתלמיד בגני החינוך המיוחד המוכש"ר הוא 54% מהתקציב לתלמיד בגני החינוך המיוחד הרשמיים".

המחקר יוצא הדופן מוכיח את טענות פורום המוכש"ר, אשר מנהל מערכה כבדה מזה חודשים וזועק על אפליה ופגיעה בזכויות הילדים החרדיים בגני החינוך המיוחד ובשכר שמעביר המשרד על עבודת הגננות. החוקרים קובעים כי חלק ממרכיבי השכר (גמולים ותוספות שונות) של הגננות במוסדות המוכרים שאינם רשמיים אינו מתוקצב, או שאינו מתוקצב במלואו על ידי משרד החינוך במסגרת התקציב המועבר לבעלויות. ובנוסף לכך, על פי נתוני משרד החינוך, קיים פער בין השכר הבסיסי של הגננות ועוזרות הגננות בחינוך הרשמי ובחינוך המוכר, כאשר שכר הגננות בחינוך הרשמי גבוה יותר בכ-7%.

על פי הנתונים: בשנת הלימודים תשע"ט 2018/19 למדו 21,754 ילדים בגני החינוך המיוחד שהם כ-4% מכלל תלמידי גני הילדים.

72.3% מהתלמידים בגני הילדים בחינוך המיוחד (15,725 תלמידים) לומדים במוסדות הרשמיים ו-27.7% לומדים במוסדות המוכרים שאינם רשמיים (6,027 תלמידים).

88.2% מהתלמידים שלמדו בשנת הלימודים תשע"ט בגני החינוך המיוחד במעמד המוכר שאינו רשמי - שייכים לפיקוח החרדי והם שסובלים מאפליה תקציבית בלתי נתפסת ומאפליית הגננות והעובדות כמו גם בכלים הניתנים לילדים.

כאשר במסמך הרשמי שקיים בפני מוסדות המדינה הרשמיים נכתב ונקבע כי "על פי נתוני משרד החינוך, קיים פער בין גני הילדים במעמד הרשמי לבין גני הילדים במעמד מוכש"ר בסך התקציב לתלמיד לשנה. בשנת הלימודים תשע"ח (2017/18) התקציב הכולל לתלמיד בגני החינוך המיוחד המוכש"ר הוא 54% מהתקציב לתלמיד בגני החינוך המיוחד הרשמיים".

חינוך מיוחד חינוך מוכש"ר יעקב מרגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד