י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"התנשאות ופטרונות"

על רקע המאבקים: אוריאל בוסו בראיון סוער

ברקע הסערות בחודשים האחרונים בפתח תקווה ולאחר המתקפה נגדו מצד בכירי דגל התורה ובהם ח"כ משה גפני, בביטאון תנועת ש"ס 'הדרך' מגבים את יו"ר ש"ס בפתח תקווה אוריאל בוסו

על רקע המאבקים: אוריאל בוסו בראיון סוער
הרב שלום כהן עם אוריאל בוסו צילום: באדיבות המצלם

בראיון סוער שהעניק לשמעון ליברטי תוקף בוסו את האמירות של גפני כנגד דבריו של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן, כפי שנחשף כאן ב'בבחדרי חרדים' ואומר: "איך יתכן שבשם מאבק פוליטי ואינטרסים אישיים הם מוכנים לרסק את האמונה המוחלטת בחכמי וגדולי הדור?"

בראיון הארוך מגולל בוסו בהרחבה את כל השתלשלות האירועים מאז ערב הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות: "כל הסיפור פה על רגל אחת הוא – התנשאות ופטרונות. לאורך כל הדרך, הבעיה העיקרית שממנה נובעות כל הבעיות היא תחושת הפטרונות של גורמים מסוימים, שחושבים שהם מנהיגי הציבור החרדי ומסתכלים עלינו כעל משהו חורג וחריג, שהם יכולים להחליט בשבילו.

"זה החל בכך שכבר כמה חודשים לפני הבחירות, בד' תמוז תשע"ח, הם קיימו פגישה של נציגי הסיעות הדתיות האחרות, ודאגו לתדרך את התקשורת שהפגישה הזו היא "איתות לש"ס". הם העבירו אז מסרים גם להנהגת התנועה הארצית, שהם סוגרים לבד גוש של המפלגות הדתיות בלעדינו. משמעות הדבר הייתה פירוק ה'גוש החרדי-דתי', שפעל יחד בהרמוניה לאורך השנים האחרונות בעיר.

"הפטרונות וההתנהלות הבעייתית המשיכו לאורך כל הדרך. הם סגרו בעצמם הסכם עם המועמד לראשות העירייה, מר רמי גרינברג, וחזרו בהם. הציבו לנו סוג של אולטימטום, שנתמוך במועמד האחר, ושיש לנו שעתיים להחליט או שהם סוגרים לבד. כמובן שלא הסכמנו ולא נבהלנו, אבל כך, בזו הדרך, ניסו כל יום לפעול בדרך אחרת, כשהמטרה היא לפגוע בנו, בכוח שלנו ובציבור שלנו".

לדבריו הבעיה החלה עוד במהלך הקדנציה. "אנחנו הרי הובלנו את התמיכה בראש העירייה לשעבר איציק ברוורמן, שהיה מועמד אלמוני יחסית, בבחירות הקודמות. בסיבוב הראשון הגוש הדתי תמך במועמד אחר, ובסיבוב השני, לאחר שהבנו שהמועמד משקר אותנו במצח נחושה, החלטנו בצעד אמיץ עם הרבה ניתוח ועם ברכת הרבנים, להפוך צד. הובלנו את הגוש לתמיכה בברוורמן ובסייעתא דשמיא גדולה הצלחנו להחליף את ראש העירייה ההוא. אלא שמאז הבחירות הרגשנו לאורך כל הדרך שברוורמן מנסה להראות שהוא לא מחויב לנו, ולייצר לעצמו קבוצת תמיכה עם שאר החברים בגוש. הדבר התבטא באין סוף מחלוקות ובעיות ש'צצו פתאום', כאשר השיא מבחינתנו היה שנה וחצי לפני הבחירות האחרונות, כאשר באופן חד צדדי הוא פיטר את המשנה לראש העירייה הרב אליהו גינת מתפקידו כראש קרן מקפ"ת".

"למרות כל זאת, ניסינו לשבת איתו ממש עד ערב הבחירות ולנסות ולהגיע להסכם. ביקשנו שותפות אמת וקבלת חלק מלא ושווה בהנהגת העירייה. לצערי הוא לא היה מוכן להתחייב על כלום ורק חזר שוב ושוב על כך ש"אין לכם אופציה אחרת". היה פה שילוב של התנהלות בעייתית מצידו ומצד גורמים דתיים בעיר, שחשבו לסגור ביניהם את חלוקת כל הדברים, ובסוף לצרף אותנו כגלגל חמישי, מבלי לתת מענה אמיתי לצרכים שלנו. אפילו לא לחלקם. זה דבר שלא מתקבל על הדעת.

"העלנו את הדברים בפני יו"ר התנועה השר הרב אריה דרעי ובהמשך נכנסנו למעונו של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן שליט"א, הצגנו את הצדדים ומרן רה"י שליט"א הכריע לתמוך ברמי גרינברג ואף פרסם מכתב ברור הקורא להצביע לגרינברג. בעזות מצח נוראה, אותם גורמים אינטרסנטיים, ניסו כאותו מקרר אמבטיה, להטיל ספק כביכול בשיקוליו של מרן ראש הישיבה. כולנו זוכרים את המחזה מרטיט הלבבות, שמרן רה"י שליט"א הטריח את עצמו במסירות נפש והגיע לפתח תקווה בסמוך לבחירות, ופרץ בבכי מטלטל כשהוא אומר: "מעולם לא עירבתי שום אינטרס בהחלטות שלי". זה יכול לתת לנו מושג מי הם אותם אנשים ולאיזה שפל מוסרי הם התדרדרו.

"מערכת הבחירות כולה הייתה רוויה השמצות אישיות ורדודות נגד גרינברג, נגדי ונגד ש"ס. אנחנו מצידנו, בניגוד לעצת כל היועצים והאסטרטגים, השתדלנו לנהוג כבני תורה ומילאנו פינו מים. ההודעה היחידה שהסכמנו שתצא מטעמנו הייתה ש"מחמת כבודם, אנחנו מעדיפים לא להגיב". ואכן, יש מנהיג לעולם ובחסדיו ניצחנו את המערכה. ש"ס הכפילה את מספר הקולות שלה וגרינברג נבחר לראשות העירייה.

"יום לאחר הבחירות, פנינו אליהם לשלום ואף קיימנו מפגש עם ארוחת ערב. לצערי, במקום שהם יבינו שטעו בדרכם ויאמצו את היד המושטת לשלום, הם פירשו את המחווה שלנו כחולשה והחליטו לעשות בדיוק הפוך – לצאת למלחמה חסרת היגיון. כל המלחמה הזאת נובעת לדעתי רק מדבר אחד – שאנחנו בקואליציה, בקשר חזק עם ראש העירייה והם כבר לא יהיו 'בן יקיר'. במילה אחת, הם הבינו שהם לא ישלטו בנו".

בוסו ממשיך ואומר כי, "מאז הבחירות מנסים אותם גורמים לצייר לציבור תמונה שקרית, כאילו ראש העירייה שם לו למטרה להילחם בכל הקדוש והיקר וכביכול ישנה פגיעה בציבור הדתי-חרדי בפתח תקווה, מה שכמובן לא נכון כלל. בחודשים האחרונים מאז ההפסד שלהם, חוץ מהפצת טענות שווא וסיפורי שקר על ראש העירייה ועלינו, הם עסוקים מבוקר ועד ערב בניסיון לגרום לתקלות בהעברת כספים למוסדות, והכל מתועד, בניסיון לפגוע בהפעלת חוגים לציבור החרדי – כולל פיטורים המוניים של נשות אברכים, ואף עסוקים בניסיון לפגוע בפתיחת שנת הלימודים ושיבוץ הילדים במוסדות.

"בפועל, ברמה המעשית, אין שום פגיעה בצביון היהודי ואין שום פגיעה בציבור החרדי, מכל החוגים. הציבור עצמו מקבל בדיוק את מה שהוא צריך, רק שחתכנו את 'התיווך' של אותם גורמים. למרות כל ההשמצות וההכפשות שלהם, אני אישית פעלתי ופועל שהציבור לא יינזק מהטעויות שעושים אלו שמדברים בשמו, ולכן כל התקציבים וכל הדברים שמגיעים לציבור החרדי, ממשיכים כרגיל וימשיכו למרות הכל.

"בניגוד לשקרים אין פגיעה בסטטוס קוו בנושאי דת. לצערי הם בוחרים להצית להבות שמסכנות את כל מרקם החיים בעיר, וזה מה שמביא לפגיעה בנושאי יהדות. אם ניקח לדוגמה את הסיפור של הבריכה, שעשו על זה רעש גדול. ראשית, הבריכה עצמה לצערנו הייתה פתוחה מאז ומתמיד בשבת וכשהצעתי להם כמה פעמים בעבר דרכי פעולה כדי לשנות זאת, הם העדיפו להמשיך ולהשתמש בבריכה בימות החול, מה שמחזק את המקום כלכלית. הבריכה השנייה שנוספה במתחם, לא נפתחה עד עצם היום הזה בשבת, אך מה שקרה הוא שבעקבות הרעש שהם עושים, בשבתות האחרונות ישנה עלייה חדה בכמות האנשים שמגיעים לשם מהציבור החילוני, מחששם שהבריכה תיסגר בשבת, וכך התוצאה היא שהם גרמו לעלייה בחילולי השבת.

זה מאפיין בדיוק את דפוס הפעולה שלהם, חוסר מחשבה צעד אחד קדימה, חוסר יכולת לראות את התמונה הרחבה, ופגיעה בדת ובציבור החרדי רק בשביל עוד כותרת פוליטית משמיצה נגדנו. אני בכוונה, בדרך כלל, שומר על שתיקה בנושאים הללו, כי זה רק גורם לנזק, כשהציבור החילוני מרגיש מאוים, ואילו הם מנצלים את זה להתנגחות פוליטית בחוסר אחריות. שוב אני אומר, אין פגיעה בסטטוס קוו, עסקים שפתוחים בשבת מקבלים דו"חות. כשגורמים שונים רצו לעשות אירוע בעייתי בצורה פומבית ברחובה של עיר, ראש העירייה חסם אותם וכך בעוד מקרים רבים.

"בפתח תקווה לא הורסים חלילה בתי כנסת כמו בבית שמש, בפתח תקווה לא רומסים בריש גלי ובפרהסיה את קדושת השבת כמו בחיפה. אנחנו רחוקים מכך, אבל שם הם בקואליציה ולכן הם שותקים.

"הדבר היחיד שהשתנה בעיר מאז הבחירות, הוא שכמה עסקנים שאולי התרגלו במשך השנים שהם שולטים בעיר ושולטים בציבור, איבדו את עמדות הכוח שלהם וזה כנראה מה שגורם להם לאבד שליטה עצמית ולהתנהג בצורה מבישה וחסרת היגיון".

במהלך הראיון הוא מתייחס גם לסערה הנוכחית סביב סמינר 'הידלסהיימר' ומבהיר את הדברים, "חשוב לי להבהיר, סמינר בית יעקב פתח תקווה, הוא מוסד חינוכי מצוין", מדגיש בוסו. "לאורך השנים בדרך כלל ידענו להגיע להבנות, וגם כשהיו תלמידות שלא התקבלו בשלב הראשוני, התקיימו שיחות עד להגעה לפתרונות, והיו מקרים של שיבוץ כפוי גם בעבר, זה לא קרה השנה לראשונה.

"לצערנו, השנה, נראה כי לא רוצים להגיע לפתרון, ובמקום זאת מקשיחים נהלים, כשבאורח פלא, התלמידות שנפגעו מכך משתייכות לציבור הספרדי. כפי שאמרתי, זה אכן מוסד חינוכי איכותי. גם אני שלחתי לשם את בנותיי, וכהורה אני מרוצה מהמקום ומהחינוך של הצוות והמנהל. אבל אני יושב כאן לא כהורה פרטי, אלא כשליח ציבור. אני נבחרתי כדי לדאוג ולייצג את הציבור הזה, כדי שמקרים כאלה שתלמידות לא מתקבלות מסיבות לא ענייניות לא יתרחשו. זו השליחות שלנו ואנחנו נבצע אותה.

"אין כאן שום מטרה לפעול נגד מישהו, לכפות עליו, לפגוע בסמינר, ושאר כל הטענות השקריות שמנסים להדביק לנו. הרי זה מגוחך. מישהו חושב שבאמת אנחנו רוצים לפגוע בצביון של הסמינר? ברוחניות של התלמידות? אבל לצערנו שוב אנחנו מגיעים לאותה נקודה, שיש מי שבוחר בצורה אינטרסנטית ללבות את האש, לקחת כל נושא וכל דבר, ולהפוך אותו ל"מלחמת דת".

"הם טענו בהתחלה שמדובר בתלמידות שיש איתן בעיות לימודיות, וראש העירייה הודיע שהוא מוכן ללכת לקראת הסמינר ובתמורה לקבלת התלמידות להעניק לסמינר תקציב נוסף לתגבור לימודים לבנות. ואז לפתע הטענה השתנתה ולדבריהם יש 'חוסר התאמה רוחני', שמשום מה לא נרשם בדו"חות המפורטים של הסמינר.

"אבל החוצפה שלהם לא יודעת גבולות. לאחר התקפה חסרת רסן נגד הפעולות שלנו, נכנסנו אל הקודש פנימה למעונו של מרן ראש הישיבה שליט"א, יחד עם ראש העירייה. הייתה שיחה מאוד ממושכת, ומרן ראש הישיבה ירד לפרטי פרטים והורה בצורה ברורה ונחרצת שחייבים לפעול בכל הכוח ובכל האמצעים עד שהבת האחרונה תשובץ בסמינר.

"ברוב חוצפתם ועזות פניהם, באים אותם גורמים, חלקם אפילו נציגים רשמיים של תנועה חרדית שאמונה על ציות לחכמי וגדולי ישראל, ומעיזים לפעור את פיהם ולפקפק בהכרעתו של מרן ראש הישיבה, כביכול הוא "הוטעה" – עפרא לפומייהו.

"עד להיכן הם ירחיקו לכת? בשם מאבק פוליטי על תפקידים ואינטרסים אישיים, הם מוכנים לרסק את כל הבסיס של הציבור החרדי, האמונה המוחלטת בחכמי וגדולי הדור?" נזעק הרב בוסו. "אנחנו גדלנו על אמונת חכמים תמימה, על ציות מלא לדעת תורה בכל מצב. אותנו חינכו 'אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין – תעשה', בלי שאלות, בלי חשבונות. איך ייתכן שמגיע אדם חרדי, ובעצם משתמש בטיעונים של אחרוני נערי הרחוב כנגד דעת תורה, רק כי זה מסתדר לו פוליטית?"

בוסו דוחה את הטענות כביכול הציבור החרדי והליטאי בעיר נפגעו בחודשים האחרונים: "ראש העירייה הגיע בחודשים האחרונים לסיורים במוסדות החינוך בעיר, לקראת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים הקרובה. כל מוסד קיבל את מה שמגיע לו וימשיך לקבל את שמגיע לו".

"קהילת יוצאי ישיבת חברון במרכז העיר קיבלו עכשיו תקציב גדול, וישנן כבר תוכניות לביצוע למניין הנוסף של יוצאי ישיבת חברון בעיר. תלמוד תורה 'שארית ישראל' הוותיק, לאחר סיור במקום ראש העירייה אישר לו בניית אגף נוסף וזה כבר מגיע לשלבי הביצוע. בית יעקב במרכז העיר מקבל עכשיו אגף נוסף בשל מצוקת הכיתות ממנה הוא סובל, עד היום התלמידות שם למדו בקרוואנים וכעת זה משתנה.

"לצד זאת, הציבור הספרדי שהם פעלו נגדו לאורך השנים, גם מקבל את מה שמגיע לו. לדוגמה, בית כנסת של חניכי הישיבות הספרדים בשכונת 'גני הדר', בו מתפלל גם רבה של העיר הגאון רבי בנימין אטיאס. הם קיבלו כבר לפני שנים הקצאה לבניית בית כנסת קבע, אבל במשך 15 שנה חסמו להם את היתר הבנייה בהוראה ישירה מגורמים שונים, רק כי לא רצו שבני תורה ספרדים ייכנסו לתוך השכונה הזו. לאחרונה, חודשיים לאחר הבחירות, העניין סודר והם קיבלו את היתר הבנייה. כך גם בשכונת חזון עובדיה הסדרנו את היתרי הבניה לבית כנסת ספרדי ולבית כנסת תימני, ועוד מקרים רבים.

"השבוע, בין יתר התגובות המתלהמות שלהם, הם הפיצו רשימה עם ההישגים שהצלחנו בס"ד ובעבודה קשה מאוד להביא בקדנציה הקודמת, תוך אמירה 'הנה קיבלתם גם בקדנציה הקודמת ועל מה אתם מתלוננים'. התגובה הזו עצמה מלמדת שוב על הגישה הפטרונית שלהם, כביכול קיבלנו איזו מתנה ועכשיו אנחנו צריכים לשבת בשקט ורק לומר להם תודה, על כך שהואילו ברוב טובם לתת לנו. אנחנו לא עניים העומדים בפתח לקבל שאריות, אנחנו חלק גדול ובלתי נפרד מהעיר וכך נפעל.

"הגיע הזמן שאותם אנשים ועסקנים ידעו להפריד בין טובתם האישית לטובת הציבור ולפעול לטובת הציבור, ולא להיפך – כשהם רותמים את הציבור ואת טובתו למען קידום האינטרסים האישיים והפרטיים שלהם".

לסיום אומר בוסו:"ראש העירייה רמי גרינברג יודע להעריך ולהוקיר את השותפות שלנו, יש בינינו שיתוף פעולה אמיתי, ישנה נאמנות הדדית. למרות מספר גורמים שמנסים לאתגר אותו, גם מהצד החילוני, הוא יודע לעמוד איתן, לכבד את כל הסיכומים שלנו. כל הגישה בעירייה השתנתה לחלוטין, והצלחנו בס"ד לבנות פה משהו טוב לתועלת הציבור.

"אני שב וקורא לאותם גורמים: חדלו ממעשיכם ומהתקפותיכם הפרועות, שנו את דרכיכם. לא תצא לכם מכך כל תועלת. אדרבה, בואו נשב, נדבר, נגיע להבנות וכולי תקווה שנוכל לשתף פעולה, אבל הפעם בהוגנות. אנחנו בכל מקרה נמשיך לפעול, נמשיך לעשות, נשרת את כולם, בלי לתת לרעשי הרקע להפריע לנו ולהסיט אותנו מהמסלול ומהעשייה למען הציבור".

אוריאל בוסו רמי גרינברג פתח תקווה משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד