י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מְנַחֵם צִיּוֹן וּבוֹנֵה יְרוּשָׁלָיִם

תשעה באב תשע"ט בחצרות הקודש: מפוניבז' ועד חלדודנא

עם צאת צום תשעה באב, בעוד המונים מקדשים על הלבנה בכותל המערבי כמסורת בית לעלוב, 'בחדרי חרדים' מגיש את סיכום היום • הרבי ששהה אצל חמיו בנופש, השיחה האחרונה של ראש הישיבה בבית וגן. מתי יצא הרבי מגור לברכת כהנים? והרבי ששהה לראשונה באוקראינה

תשעה באב תשע"ט בחצרות הקודש: מפוניבז' ועד חלדודנא
מראות תשעה באב תשע"ט צילום: באדיבות המצלם

המוני בית ישראל בכל רחבי תבל היו שרויים לאורך היום באבל ובצער, על חרבן בית מקדשנו ותפארתנו, כאשר ניטל כבוד מבית חיינו לפני אלף תשע מאות חמישים ואחת שנה.

בהתאם למסורת, המשיכו לנהור רבבות אלפי ישראל לרחבת הכותל המערבי, ולקברי האבות במערת המכפלה בחברון, ולקבר רחל אמנו.

כמדי שנה לתפילת מנחה וערבית הגיעו המונים רבים לשריד בית מקדשנו 'הכותל המערבי', כאשר בסיום הצום לאחר תפילת ערבית, 'האחים רובין' חילקו ברוח נדיבה מזונות ושתייה לקהל הרחב לשבירת הצום. לאחר מכן קידשו המוני העם את הלבנה.

מנהג זה של עריכת 'קידוש לבנה' במוצאי תשעה באב ליד הכותל, הינה מסורת שהונהגה על ידי  האדמו"ר הרה"ק רבי דוד צבי שלמה מלעלוב זי"ע ונמשכת כל השנים ע"י שושלת האדמו"רים לבית לעלוב.

'בחדרי חרדים' מסכם את היום, מהנעשה בחצרות הקודש והיכלי התורה והישיבות.

• בישיבת 'עטרת ישראל' בירושלים, נשא ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי חבר מועצת גדולי התורה, את משאו השנתי בליל תשעה באב בהשתתפות אלפים. ראש הישיבה ממרומי גילו, דיבר במשך שעה וחצי כשהוא עומד על רגליו. במהלך דברי הקינה, השתפך בכאב על אלה שרוצים לעקור את התורה, אלו שכל זכות קיומם שהיה להם סבא שכיבד את התורה. יצוין שזהו משאו האחרון של ראש הישיבה בהיכל הישיבה בבית וגן מזה למעלה מארבעים שנה, לאחר שהישיבה עוברת לקרית הישיבה במודיעין עילית.

הגרב"מ אזרחי במשאו אתמול בהיכל הישיבה. צילום: רוטרניק

• בישיבת פוניבז' בבני ברק זכו בני הישיבה לשמוע את מגילת איכה מפי הבעל קורא המיתולוגי הגאון רבי צבי אייזנשטיין ראש ישיבת 'תפארת ציון', שחזר לקרוא לאחר שהתאושש מאירוע רפואי שעבר לאחרונה ולמרות חולשתו הגיע למקומו הקבוע וקרא את 'איכה' כבעבר. 

• בישיבת מיר בברכפלד, השנה לראשונה מאז קום הישיבה לא מסר הגאון רבי אברהם יצחק ברזל מראשי הישיבה, את שיחתו הקבועה בליל תשעה באב בהיכל הישיבה במודיעין עילית, בגלל ניתוח שעבר בשל אבנים בכליות לפני שבוע. במשך כל השנים היו נוהרים תושבי העיר לשמוע את שיחתו של הרב ברזל.

• האדמו"ר מגור שימש כסנדק בשלוש בריתות וכמו שכתוב שבתשעה באב נדחה הסנדק יכול לשבור את הצום החל מחצות - הרבי התפלל היום תפילת מנחה גדולה בשעה 13:15 בצהריים ובשעה 19:00 יצא למניינים שנערכו בבית המדרש בכדי לשמוע 'ברכת כהנים'.

• האדמו"ר מויז'ניץ קרא את מגילת איכה בבית הכנסת שבמעון הנופש בחלדודנא שבבריטניה, שם שהה עמו - חתנו האדמו"ר מויז'ניץ בית שמש.

• האדמו"ר מרחמסטריווקא החל את תפילת שחרית בשעה 11:45, בשעה 13:00 נערכה הפסקה קצרה ובשעה 14:00 קראו את התורה והמשיכו באמירת קינות שהסתיימו בשעה 17:00.  

הרבי מרחמסטריווקא בברכת מאורי האש בליל תשעה באב. צילום: יוחנן לוסטיג

• האדמו"ר מתולדות אהרן שהה בתשעה באב בהינטרגלם שבאוסטריה ואמר את הקינות. לבקשת האדמו"ר נאסר לצלם בכל שטח שהותו במקום ומודעה נתלתה כי מדובר ב"מקום פרטי ואין לצלם בשום אופן".

• גם האדמו"ר מנדבורנה השוהה באוסטריה למנוחה קיים את אמירת הקינות בבית הכנסת שבמלון המקומי, יחד עם הגאון רבי אברהם יונה שווארץ גאב"ד וינה שעלה לתורה עת שימש הרבי כבעל קורא.

• האדמו"ר מויז'ניץ מונטריאול השוהה למנוחה בשכונת קוט סט לוק במונטריאול, הגיע לאמירת הקינות בבית המדרש של חסידי בעלזא.

• האדמו"ר מאלכסנדר שהה לראשונה מזה כחמש עשרה שנה בבית מדרשו בבני ברק, לאחר שהיה שרוי בחולשה בתקופה האחרונה ולא נסע לשוויץ כמידי שנה בשנה, ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרבי ימריא בימים הקרובים.

• האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק שהה בארגנטינה וקריאת מגילת איכה נערכה בקאנטרי 'מצליח' בבואנוס איירס, בלוויית חסידי קהל חרדים סאטמר בארגנטינה, וכן קבוצה מחסידיו המתלווים למסעו בדרום אמריקה. האדמו"ר פרץ בבכי בזמן אמירת הקינות.

• לראשונה בהיסטוריה מתקיים מנין בתשעה באב על ציונו של האדמו"ר רבי מרדכי מנדבורנה זיע"א, הטמון בבישטנא שבאוקראינה, התפילות ואמירת הקינות נערכו בראשות צאצאו האדמו"ר ממזיבוז' שהגיע למקום.

• האדמו"ר מקרעטשניף סיגעט שהה במלון של ורשנר באלפים הצרפתים, שם מקבל הרבי קהל בימי בין הזמנים, הרבי הגיע לקינות יחד עם איש החסד ר' חונה דיטש. 

תשעה באב חצרות הקודש הרב ברוך מרדכי אזרחי חלדודנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד