י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

כך תטפלו בשן עודפת אצל ילדים

שיניים עודפות צומחות אצל ילדים בשלב בו מתחלפות שיני חלב בשיניים קבועות. בקיעת השיניים העודפות מתרחשת מחוץ לקו המשנן הקבוע, וניתן לגלות אותן עוד לפני הבקיעה על ידי צילום רנטגן. אם הבדיקה הרנטגנית לא נעשית, מגלים את השיניים העודפות רק אחרי בקיעתן

כך תטפלו בשן עודפת אצל ילדים
שן עודפת אצל ילדים צילום: pixsabay

שיניים עודפות צומחות אצל ילדים בשלב בו מתחלפות שיני חלב בשיניים קבועות. בקיעת השיניים העודפות מתרחשת מחוץ לקו המשנן הקבוע, וניתן לגלות אותן עוד לפני הבקיעה על ידי צילום רנטגן. אם הבדיקה הרנטגנית לא נעשית, מגלים את השיניים העודפות רק אחרי בקיעתן.

האם שיניים עודפות יכולות להזיק לשיניים קבועות?

בחלק מהמקרים מומלץ על עקירת שיניים עודפות בגלל הנזק שהן עלולות לגרום בחסימת דרך לצמיחת שיניים קבועות, הסטה של שיניים קבועות מקוו המשנן התקין, פגיעה במראה האסתטי וסיכון ליצירת בעיה אורתודונטית. בכל מקרה, בחירת עיתוי נכון של העקירה חשוב להתפתחות נכונה של המשנן.

מה הן הסיבות להתפתחות שן עודפת?

במרבית המקרים היווצרות שן עודפת נגרמת בגלל צמיחה מתמשכת של הרקמות היוצרות את השיניים. רקמות אלו נקראות האפיתל האוראלי ובאנגלית Dental lamina. שן עודפת אשר צומחת במרכזה של הלסת עשויה גם להיות תופעה תורשתית. יחד עם זאת לעיתים שן עודפת עשויה להתפתח גם ללא קשר לתורשה.

מה הן דרכי הטיפול בשן עודפת?

יש לעקור שיניים עודפות מהפה ועדיף בשלבים המוקדמים של התפתחותן. מורכבות העקירה של שן עודפת תלויה במיקומה בלסת ובמבנה של השן המיועדת לעקירה. עם זאת, יש מקרים שמומלץ להשאיר את השיניים העודפות במקומן. לאחר שנפטרים משיניים עודפות, צמיחת השיניים הקבועות חוזרת למצב נורמלי כעבור מספר חודשים.

אבחון וטיפול בשן עודפת דורשת מיומנות ומקצועיות ובחלק מהמקרים רצוי שהיא תבוצע ע״י כירורג פה ולסת.

שיניים רופא שיניים רפואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד