י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
עד ראש חודש אלול

אתגר לעליזה בלוך: האם המהומות ישובו לבית שמש

בג"ץ מעניק ארכה לראש עיריית בית שמש החדשה יחסית - להסיר את כלל שלטי הצניעות בעירה, זאת לאחר שהעניין מתנהל משפטית למעלה מ-4 שנים • הדד ליין - ערב ראש חודש אלול • האם המהלך יוביל את העיר לתסיסה ולמלחמת חורמה מצד הקנאים המתגוררים בה, ימים יגידו

אתגר לעליזה בלוך: האם המהומות ישובו לבית שמש
יעקב לדרמן - פלאש 90

ארבע וחצי שנים לאחר פתיחת ההליך המשפטי, בבית משפט השלום בבית שמש, בית משפט המחוזי בירושלים וערעור בבית המשפט העליון, במסגרתו הורו לעירייה להסיר את שלטי הצניעות מרחובות העיר בית שמש ולאחר שהדבר הוביל למהומות והתעכב עד כה, בג"ץ ניאות לתת לראש העיר עליזה בלוך ארכה נוספת להסיר את כל שלטי הצניעות בעיר ולהציב מצלמות אבטחה במקום.

בהחלטה שקיבל היום (שני) שופט בית משפט העליון חנן מלצר, כך מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים', הוא נעתר לבקשת עיריית בית שמש ונתן ארכה נוספת להסרת כלל שלטי הצניעות וכתובות הגרפיטי בעיר בית שמש שהביצוע יהיה בידי ראש העיר כיום עליזה בלוך.

בהחלטה נכתב, "בהמשך להחלטה מתאריך 24.01.2019 ובהתאם לאמור בבקשה המוסכמת" כתב השופט מלצר, "ניתנת בזאת ארכה לביצוע פסק הדין על-פי המתווה המפורט בבקשה". בהחלטת בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים, נקבע כי עד לתאריך 30.08.2019, ערב ראש חודש אלול, יוסרו כלל שלטי הצניעות וכתובות הגרפיטי בעיר, ויותקנו 7 מצלמות, כפי שנקבע בפסק הדין.

אם לא עקבתם, "בחדרי חרדים" עושה לכם סדר על השתלשלות ההליך המשפטי: בינואר 2015 בית משפט השלום בבית שמש קבע כי שלטים וכיתובים שונים בעיר בית שמש, נושאים מסרים פוגעניים ומפלים. השופט גדעוני קבע כי העירייה התרשלה שלא פעלה להסרתם וקבע כי על העירייה לפצות ארבע תובעות בסכום של 15,000 ש"ח לכל אחת וכן הוצאות משפט.

עם עיכוב הסרת השלטים, הוגשה עתירה מנהלית ובחודש יוני 2016 ניתן תוקף של פסק דין להסכמת הצדדים, כאשר בין היתר יהיה על העירייה להסיר את השלטים הפוגעניים. בפברואר 2017 לאחר כשמונה חודשים, למרות ההסכמה ופסק הדין - העירייה אינה נוקטת צעדי אכיפה משמעותיים.

ביוני 2017, התקבלה הבקשה ונקבע כי פסק הדין המסוכם הופר, וכי ככל שהשלטים בקרן הרחובות נהר הירדן ויהודה הנשיא לא יוסרו עד לתאריך 06/07/2017, העירייה תישא בקנס בסך של 5,000 ש"ח, על כל יום איחור בהסרתם.

על החלטה זו הגישה עיריית בית שמש ערעור לבית משפט העליון, יחד עם בקשה לעיכוב ביצוע תשלום הקנס, וניתנה החלטה לעיכוב חלקי של החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים - בכפוף להסרת שני שלטים ברחוב חזון איש והתקנת מצלמות באותו הרחוב על ידי עיריית בית שמש, כדי לאפשר זיהוי של מי שינסו להציב מחדש שלטים אסורים כאלה ברחוב, או של מי שירססו כתובת גרפיטי בנוסחים דומים. השלטים אכן הוסרו, אך עוד באותו הלילה הם נתלו מחדש. מצלמות אבטחה אכן הותקפו, אך הושחתו.

בחודש ספטמבר 2017 דחה בית משפט העליון את הבקשה לעיכוב ביצוע והיטל על עיריית בית שמש הוצאות משפט. לטענת העירייה, ביהמ"ש המחוזי שגה כאשר קבע כי הם הפרו את פסק הדין המוסכם, שכן לא היה מקום לשימוש בכלי הקיצוני והחריג של בזיון בית משפט כנגדם. עוד טענו כי פסק הדין נתון ליותר מפירוש אחד, וכי בנסיבות אלה לא נעשתה הפרה ברורה וחד משמעית שלו.

לסיכום, השופט חנן מלצר בהסכמת השופטים אורי שהם ודוד מינץ, קבע כי עיריית בית שמש פעלה חלקית בדרכים שונות כדי לנסות ולכבד את צווי בית המשפט, "אלא שמבחן המציאות מלמד כי אין די במאמצים שננקטו על-ידם". זאת בעיקר בשל כך שהעירייה לא התקינה 7 מצלמות אבטחה בשכונה בה השלטים הוסרו ונתלו מחדש.

בפסק הדין נקבע כי באדם המצלמות לא יותקנו עד סוף שנת 2018, וכל השלטים האסורים לא יוסרו, הערעור שהוגש יבוטל לחלוטין. אולם במידה ויעמדו בהתחייבות זו, יבוטלו למפרע הקנסות מאז פברואר 2018. "יש להביע את התקווה שהדרת הנשים בעיר בית שמש, נשואת הליך זה, תחדל, והשלטים והאירועים שתוארו בפסק דין זה יהפכו לנחלת העבר" סיכם מלצר את הדיון.

כצפוי? העירייה לא עמדה בהתחייבות אך מאחר ובבחירות תפסה עליזה בלוך את מושכות העירייה, והתחייבה לפעול לביצוע פסק הדין - ניתנה ארכה נוספת עד לסוף חודש יולי 2019. אולם מסתבר כי לא רק ראש העיר החרדי נתקל בקשיים, אלא גם ראשת העיר בלוך.

היום (שני) כאמור, השופט חנן מלצר, המשנה לנשיאת בית משפט העליון, נתן לעיריית בית שמש ארכה נוספת עד לראש חודש אלול, עד אז העירייה צריכה להסיר את כלל שלטי הצניעות וכתובות הגרפיטי בעיר, ויותקנו 7 המצלמות כפי שנפסק ביוני 2017.

שלטי צניעות עליזה בלוך משה אבוטבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד