י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
יצא עם זנב מקופל בין הרגליים

מכה לרון קובי בבג"צ: אולץ למשוך את העתירה "דרעי מפחד ממני"

רון קובי יוצא היום מבג"צ במפח נפש. לאחר שחשב כי ייצא מרוצה כמו בדיון הקודם. השופטים הטיחו בו שאלות קשות והמליצו לו למשוך את העתירה שהגיש נגד שר הפנים אריה דרעי ואמרו לו ברורות: "לטובת העיר טבריה לא נוכל לקבל את העתירה" | מהי המשמעות לגבי ההמשך

מכה לרון קובי בבג"צ: אולץ למשוך את העתירה "דרעי מפחד ממני"
אריה דרעי/רון קובי צילום: נועם ריבקין-פנטון/יונתן זינדל, פלאש 90

הרכב של שלושה שופטי בג"צ, דן הבוקר (שלישי) בעתירה שהגיש ראש עיריית טבריה נגד החלטת שר הפנים אריה דרעי, על החזרת חברי מועצת העיר טבריה לתפקידם.

מי שדנו בעתירה, היו השופטים; דפנה ברק ארז, אלכס שטיין וענת ברון. לאחר דין ודברים במהלכם הטיחו השופטים בקובי ביקורת קשה, הוא קיבל את המלצתם ומשך את העתירה. 

במהלך הדיון תקפו השופטים ראש עיריית טבריה ואמרו לו, "אנחנו עוסקים בשאלות משפטיות ואתה מביא לנו הוויות מוניציפאליות. לשר הפנים יש את הסמכות לתקן את החלטתו הקודמת. אנחנו לא מצליחים להבין איך מה שאתה טוען מסתדר עם עתירה הקודמת שהגשת".

"אמרת גם בדיון הקודם שהמועצה לעומתית וביקשת ארכה להעביר את התקציב וקיבלת, אז מה אתה רוצה?" שאלה השופטת ענת ורון.

כאמור, רון קובי קיבל את המלצת בג"צ למשוך את העתירה לאחר שהשופטים הבהירו לו "מבחינה משפטית, לטובת העיר טבריה לא נוכל לקבל את העתירה".

המשמעות העולה מהתפתחות זו, שחברי מועצת העירייה חוזרים לכהונתם כפי שהחליט שר הפנים דרעי ויש להם עד 30/9 לאשר תקציב. נציג חברי האופוזיציה אמר בדיון כי התנהלותם תהיה עניינית ככל שיונח תקציב מאוזן וראוי.

שר הפנים אריה דרעי, מגיב ואומר: "אני שמח שבית המשפט העליון אישר את החלטתי לאפשר לארבע הרשויות, ירכא, טבריה, רהט ועוספיה לאשר את תקציב המועצה עד ה-30.9.2019. אישור תקציבי הרשויות חשוב ביותר לתפקודן התקין ולרווחת התושבים".

רון קובי אמר בצאתו מהדיון: "מאוד האמנתי שהתקציב יעבור ואני מבין מי האנשים שעומדים מאחורי זה. השר דרעי מנסה להתערב בטבריה. אני לקחתי לו את השלטון מהעיר. הכי חשוב שכולם מבינים ששר הפנים מפחד ממני".

במה עסקה העתירה?

כזכור ביום שלישי בשבוע שעבר, הגיש רון קובי עתירה נגד שר הפנים אריה דרעי ומנכ"ל משרדו מרדכי כהן.

ראש עיריית טבריה ביקש מבג"ץ מתן צו על תנאי בעניין חברי מועצת העיר, וביקש כי החלטת שר הפנים דרעי להאריך שוב את הזמן ולתת לראש העיר אפשרות להעביר את התקציב - תבוטל.

דרעי בהחלטתו להאריך את המועד בו ניתן עדיין להעביר את התקציב העירוני, הותיר את חברי מועצת העיר בתפקידם - דבר שרון קובי לא אוהב, מאחר וחברי האופוזיציה אינם מתכוונים לעזור לו להעביר את התקציב.

לטענתו של קובי, השבת חברי מוצעת בעיר אינה חוקית "ניתנה שלא בסמכות וכי היא בטלה מעיקרה" כתב רון קובי בעתירה הדחופה שהגיש, "או לחלופין כי היא בטלה לאור חוסר סבירותה ושיקולים זרים".

בעקבות החלטתו של שר הפנים אריה דרעי, להאריך את המועד הסופי לאישור התקציב ברשויות מקומיות שטרם עשו כן ל-30 ספטמבר, ובכללן העיר טבריה, בג"ץ מחק את עתירתו של רון קובי, נגד דרעי ומנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, "לנוכח ההתפתחויות שאירעו לאחר הדיון שקיימנו בעתירה ביום 29.7.2019".

השופטים ציינו כי "הגענו למסקנה כי העתירה במתכונת כפי שהוגשה מיצתה את עצמה לעת הזו וכי דינה להימחק". שופטי בג"ץ הדגישו "למען הסר ספק יובהר כי אין באמור לעיל משום נקיטת עמדה כלשהי מצידנו" - כפי שדיווחנו אתמול, משמעות המחיקה היא שרון קובי יוכל שוב לעתור כנגד החזרת חברי המועצה.

בניגוד לקובי, המדינה ביקשה לדחות את העתירה, בין השאר, בנימוק כי קובי עשה דין לעצמו כאשר הורה לפקידי העירייה שלא לשתף פעולה עם חברי מועצת העירייה. ההוראה באה למרות שכאמור, חזרו לכהונתם בהוראת שר הפנים.

החלטת דרעי ועתירת קובי

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בתשובה לדיון שהתקיים בתחילת בבג"ץ לפני כשבועיים, בו הציעו שופטי בית העליון להעניק לרון קובי הזדמנות נוספת להעביר את התקציב העירוני ולמנוע את הדחתו מראשות עיריית טבריה, שר הפנים אריה דרעי קיבל לאחר כמה ימים את המתווה והעניק לקובי את האפשרות להעביר את התקציב.

את ההחלטה קיבל שר הפנים אריה דרעי, יחד עם מנכ"ל משרדו מרדכי כהן, שקיימו ישיבה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, יחד עם פרקליט המדינה שי ניצן, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה וכן מנהל מחלקת הבג"צים, בה הוחלט להאריך את המועד לאישור התקציב הרשויות המקומיות במליאות המועצה עד ה-30 בספטמבר. זו התקופה המרבית הקבועה בחוק.

דרעי העניק את הארכה למספר ערים ובהם גם העיר טבריה, כשמשמעות ההחלטה היא, שחברי המועצה הנבחרים שכבר הודחו מתפקידם לפני כחודש יחזרו וימשיכו בכהונתם בארבע הרשויות, יחד עם ראשי הרשויות עד ה-30 בספטמבר. שר הפנים דרעי הסביר את החלטתו ואמר, "אנו מצפים מראשי הרשויות וחברי המועצה להעביר את התקציב במליאת המועצה ובכך לאפשר מתן שירותים נאותים לתושבים"

לאחר העתירה קודמת שנמחקה, הגיש רון קובי עתירה מחודשת וזו נידונה הבוקר בבג"ץ והתשובה תינתן בשעות הקרובות.

 

דיון בבג''צ רון קובי אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד