כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

המאבק החדש של מושב הקיץ: מי יכה יותר בחרדים

שני נושאים מבטיחים מושב קיץ סוער: חוק טל והמחאה החברתית • ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה חולמים על הבחירות ומנהלים ביניהם קרב: מי יכה יותר בחרדים • טור מיוחד

נתניהו ומופז. צילום: פלאש 90
נתניהו ומופז. צילום: פלאש 90



מראש ברור היה שמושב הקיץ הקרוב ירתח ברתיחתו של חוק טל. יש מצב שבו הסיר גם יתפוצץ מעוצמת הרתיחה ויוכרז מועד לבחירות חדשות.

היום (א'), במהלך ישיבת הממשלה השבועית, נורה הטיל הראשון. קדמו לו סדרת פגישות הכנה במהלכן סבב יו"ר הכנסת, ראובן רובי ריבלין, בבתיהם של גדולי ישראל ובראשם הגראי"ל שטינמן בניסיון להבין מהם הקווים האדומים אותם לא יסכים לעבור ואיך אפשר להגיע לנוסחת פשרה.

נוסחה של ממש לא קיבל מהרב, אבל עצם זה שהתקבל בביתו משמע שיש הסכמה בקרב המפלגות החרדיות להיעזר בשירותי הגישור והתיווך של ריבלין, האיש שנפגש בנושא גם עם האדמו"ר מבעלזא וגם שוחח טלפונית עם הגר"ע יוסף בתיווכו של השר אלי ישי, שסייע באמצעות הסלולארי שלו.

"אני מבקש לומר שעוד לפני החלטת הבג"ץ בעניין חוק טל, הבהרתי שאנחנו נחליף את חוק טל בחוק אחר", אמר היום נתניהו. "החוק הזה יוחלף בחוק אחר כדי שתהיה חלוקה שוויונית יותר, צודקת יותר, הוגנת יותר במדינת ישראל לכל אזרחיה, ערבים ויהודים כאחד. אנחנו נעשה את זה ואנחנו נעשה את זה בדרך אחראית שאינה משסה ציבור בציבור. זה דבר חשוב בעת הזאת ובכל עת".

מה זה אומר באופן מעשי? כלום, כי עדיין לא גובש חוק שכזה, גם אין ברקע כל רעיון לנוסחה שתהיה מקובלת על כולם ושלא תשסה ציבור בציבור. ובכל זאת, יש כאן משום איתות לכך שמתגבשת והולכת הסכמה לחוק מוסכם, הגם שעדיין אין לאיש את המתכון המנצח למוצר הסופי.

אם יצליח נתניהו לגבש חוק כזה, הרי שהוא שיחק אותה ותמיד יוכל לומר "לכך התכוונתי בישיבת הממשלה ההיא". אם לא, תמיד ניתן להכריז על בחירות מוקדמות שיכריעו בנושא.

ביקור ב'מאהל הפראיירים'

אבל נתניהו אינו השחקן היחיד במגרש חוק טל לקיץ הקרוב. מנגד עומד יו"ר קדימה והרמטכ"ל לשעבר, שאול מופז, ש'בונה' המון על החוק המדובר, שאת עניינו הוא כורך במחאת הקיץ הקרוב שעניינה, מלבד פערים כלכליים בחברה, גם שירות אזרחי לכל.

הבוקר הוא הגיע ל"מאהל הפראיירים" בגן הוורדים בירושלים, ומצא שם את פעילי המאבק למען שוויון בנטל הצבאי. אל המאהל הגיעו היום גם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, השר לשעבר צחי הנגבי וחברת הכנסת נינו אבסדזה (קדימה), אתמול היה שם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי.

בהצהרה שיש בה משום פתיחת קמפיין בחירות הכריז מופז כי מפלגתו יוזמת חקיקה שתוביל לשוויוניות בחלוקת הנטל, שתוצג בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת. "המצב הנוכחי לא יימשך. צה"ל לא יכול להיות צבא המיעוט. המציאות הנוכחית בלתי מתקבלת על הדעת, צריך להחזיר את הממלכתיות לישראל וחוק אחד לכולם", אמר.

כבר אתמול, במפגש שנערך בקיבוץ אשדות יעקב, הבהיר מופז כי חוק טל הוא "קו פרשת מים בין ישראל המנותקת מהמציאות, לבין שינוי לעבר הסדרה חברתית הוגנת שאינה מבוססת על שוחד פוליטי".

"הגיעה העת להחזיר עטרה ליושנה. בכוונתי לגייס מפלגות מכל קצוות הקשת הפוליטית, על מנת לשים לסיפור הזה סוף", הבהיר, והסיר את הלוט לגבי כוונותיו העתידיות באשר ליחסיו עם המגזר החרדי. לא עוד "שוחד פוליטי", והחזרת עטרה ליושנה תיעשה בתנאים הנוחים למגזר הכללי.

לתשומת לב מתפקדיו ויועציו החרדיים.

"מופז חושב שאנחנו בטירונות"

אלא שרגע לפני שסבור מי שסבור שאיומיו של מופז ראויים ללקיחה בתשומת לב מרובה, רצוי לזכור את מצבה של 'קדימה' בעת הזו.

ביום רביעי האחרון התכנסה הכנסת לדיון פגרה. דיון פגרה הוא הזדמנות מצוינת לפגוש חברי כנסת 'בשקט'. בדרך כלל מגיעים לדיון הרבה פחות חברים מאשר בסתם יום שגרתי, ומטבע הדברים ניתן למשש את מצב רוחם באופן בלתי אמצעי.

אם לשפוט על פי מצב רוחם, כפי שנשקף מעיניהם וממילותיהם כשפגשתי בהם, הרי שהמהפך ה'חגיגי' שעבר על המפלגה עם בחירתו של מופז ליו"ר ברוב מוחץ ונחרץ, עדיין לא הצליח להחזיר ללחייהם את הצבע הסמוק והבריא.

חלקם שפכו בפניי את אשר על ליבם. לכאורה, עוד 'קוטרים', אך כשהדברים נשמעים מפי חבר אחר חבר, קשה להשתחרר מהתחושה שאת הקולות הללו כבר שמעתי בעבר, כשהופנו כנגד יו"ר המפלגה דאז, ציפי לבני. זמן קצר חלף והקולות הפכו לסחף שערק מכיוונה לכיוונו של המתחרה מופז...
ואלו הם קולות הביקורת אותם שמעתי. "שאול מופז חושב שאנחנו בטירונות. בעיצומה של פגרה כינס אותנו לישיבה של שבע שעות, הוא חושב שאנחנו משועממים? מה גם, שאת הסלולארי שלנו הורה להשאיר בחוץ. תארי לעצמך שבע שעות בלי קשר עם העולם החיצון. זו זוועה!".

"למה הוא שב ומזמין את לבני למפלגה? השמועות אומרות שאם היא תחליט להיענות לו הוא ירפד אותה בשלל הטבות, שיגיעו על חשבוננו מי שהיו נאמנים לו לאורך כל הדרך. בכלל, יש תחושה אצל רבים מהחברים ששאול מחבק יתר על המידה את אנשי מחנה לבני, כאילו אנחנו כבר בכיס שלו".

צ'ופרים לפעילים

בסביבתו של מופז לא מקבלים כמובן את הטענות. אם מפלגה רוצה לשוב לשלטון זו הדרך היחידה. גם על ההחלטה האסטרטגית (כנראה מבית מדרשו של האסטרטג ליאור חורב) להשיב הביתה את לבני הם מגנים בלהט. "לבני עשויה לתרום רבות למפלגה, היא כוח אלקטורלי עצום, למה שלא לאחד את השורות?" – הם אומרים.

"אין לזה צורה שבדיון יושבים כולם עם טלפונים ומסמסים כל הזמן. אני מצפה מכולם להתיישר לפי נוהלי העבודה שלו ולשנס מותניים", אמר ח"כ אבי דואן, מנאמניו המובהקים של מופז.

יחד עם זה נראה שצרות כלכליות איומות מאיימות להשבית את שמחתו הגדולה של מופז על זכייתו. מתברר שהמפלגה שקיבל שקועה עד צוואר בחובות, כפי הנראה מדובר בגירעון של למעלה מ-30 מיליון שקלים, והקיצוצים הכואבים היו כמעט הדבר הראשון שהיה עליו לעשותו. הוא נאלץ לסגור את לשכתה של לבני ב"מגדלי אביב" בתל-אביב, משרדים שעלו למפלגה כ-30 אלף שקל בחודש (מלבד 4000 שקלים לחניה). במקביל, נאלץ לפטר את מרבית עובדי המנגנון של קדימה, ולא רק בשל נאמנותם ללבני אלא גם בשל הרצון לקצץ: על כל שני עובדים שיפוטרו ימונה רק עובד אחד 'שלו'.

ברקע ניצבים תנאי פרישה מפליגים שהובטחו לעובדים, אחד מהם. לדוגמה, מכיל סעיף של חמישה חודשי הסתגלות עם פיטורין, דבר שיכביד מאד על כל רצון לייעל את המערכת הכלכלית של המפלגה המדולדלת מנכסים. כאשר עמדה מפלגת 'העבודה', לדוגמה, במצב דומה, היא מיהרה למכור חלק מנכסיה, לרוע המזל לקדימה...אין נכסים...ואין לה אפילו מה להציע למכירה.

איך מפעילים מפלגה בתנאים כלכליים כאלו? לא פשוט, מה גם שמופז מתיימר להגיע 'לשלטון'. כדי לצלוח מערכת בחירות יהא עליו ליטול הלוואות בנקאיות, לא בטוח שהבנקים ישמחו להעניק לו אותן. הוא יתבקש, מן הסתם, להציג בפניהם תוכנית התייעלות כלכלית, לערוך קיצוצים כואבים, אבל גם...להציג מספר גבוה של מנדטים אותם צופים לו הסקרים. נכון לעכשיו, זה לא המצב, ואולי זה מה שמניע את מופז בדרך להפרחת אמירות הנוגעות לחוק טל ולציבור החרדי, סגולה בדוקה להצלחה בסקרים...

גם קרב המינויים עלול להיות כואב מכפי שזה נראה כרגע. יש לפחות שלושה מקורבים למופז הממתינים לקבל ממנו נתחים נכבדים מהעוגה, אלא שמדובר נכון לעכשיו בעוגה די צמוקה. ב-5 במאי עתידים, על פי ההסכם, להחליף ביניהן 'הליכוד' ו'קדימה' את וועדות החוץ והביטחון בעד וועדת הכלכלה, שתועבר לידי קדימה. האם תקבל אותן רוחמה אברהם, הנחשבת למקורבת למופז ואשר צעדה איתו כמעט יד ביד את התקופה שקדמה לפריימריז? האם יהא זה מאיר שטרית, שהסיר את מועמדותו למען מועמדותו של מופז ונצחונו המזהיר? ומה יקבל אבי דיכטר, שהסיר אף הוא מועמדות?

אגב, כפי שהדברים ניראים כרגע, הליכוד לא ממהר להיפרד מוועדת הכלכלה. לטענת יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, מאחר ולא הוגשה לו בקשה רשמית לחילופי וועדות כבר בערב חג הפסח, יארך כחודש ימים להתארגנות ולהחלפת הראשים. עד אז תמשיך סיעת הליכוד להחזיק בוועדת הכלכלה שבראשה עומד ח"כ כרמל שאמה-הכהן.

בלשכת מופז שוללים כמובן את הטענה ואומרים כי "הדרישה של יו"ר קדימה לקבלת ועדת הכלכלה ידועה לכולם: לציבור הרחב כמו גם לראש הממשלה ולחברי מפלגתו. הליכוד הוא זה שפנה לקבלת חוות דעת משפטית בניסיון למנוע את העברת הוועדה, ולכן על הליכוד להחליט מה גרסתו". הם מוסיפים ואומרים כי עושה רושם "שהליכוד מפחד ממעבר הוועדה לידי קדימה. המפלגה תפעל בכל הגזרות – בוועדת הכלכלה ומחוצה לה – כדי להבטיח שממשלת ישראל והעומד בראשה לא ימסמסו שוב את הדרישה לשינוי חברתי עמוק".

הקורבנות האמיתיים: החרדים

מושב הקיץ הקרוב עומד להיות סוער. במרכזו שני נושאים לוהטים: השינוי החברתי וחוק טל, וכפי שהדברים נראים ינסה מופז לכרוך בין השניים כשהוא מנצל לשם כך את וועדת הכלכלה שתעמוד לרשותו.

בצל יעמוד הציבור החרדי, שיספוג, כך נראה, הצלפות צולבות מימין ומשמאל כחלק מהתחרות על דעת הקהל האוהדת. אי הסכמתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להעניק ראיונות חג לתקשורת החרדית היא אולי 'חלק מהעניין'. ככל שירבה לדבר בעד החרדים ואל ליבם, כך תצליף בו יותר התקשורת החילונית.

גם שאול מופז, שביקש לכנס את התקשורת החרדית כדי להסביר את עצמו, מיהר לבטל את האירוע ברגע האחרון. נראה כי התחרות בין השניים נכנסה אל קו הישורת האחרונה, בשאלה הגורלית מי יחייך פחות אל הציבור החרדי.

ככה גוזרים קופונים תקשורתיים ערב בחירות.
חוק טל בנימין נתניהו שאול מופז מאהל הפראיירים רובי ריבלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד