י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"האמפי יחולק לשלושה"

דרמה בביהמ"ש: שדולת הנשים בקשו לדחות המופע; השופט סרב

סערת ביטול המופע בהפרדה שיועד עבור הציבור החרדי בעיר עפולה, מגיע הבוקר שוב לבית המשפט המחוזי בעפולה בעקבות עתירתה של ש"ס • בדיון בבית המשפט סרב השופט לדחות המופע לבקשת שדולת הנשים • מוקדם יותר הגיש היועמ"ש לביהמ"ש עמדתו בעניין "החלטה סבירה"

דרמה בביהמ"ש: שדולת הנשים בקשו לדחות המופע; השופט סרב
חה"כ ארבל בבית המשפט צילום: באדיבות המצלם

הסערה שמתחוללת בימים האחרונים סביב החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לאסור את המופע בהפרדה שתוכנן עבור תושבי העיר החרדים בעיר עפולה, מגיעה הבוקר פעם נוספת לפתחו של בית המשפט, לאחר שחבר הכנסת עו"ד משה ארבל הגיש עתירה נגד ההחלטה.

ארבל טוען כי החלטת בית המשפט אינה סבירה ולא מידתית, מנוגדת לחוק ופוגעת בזכות לשוויון של הציבור החרדי המקיים את אירועי התרבות שלו בהפרדה.

ש"ס הדגישה בעתירתה, כי האירוע המדובר כמו אירועים נוספים המתקיימים בהפרדה, אינם באים לכפות אורח חיים על מי שאינו נוהג כך, אלא מייצגים קבוצת אנשים המבקשים זאת, שגם להם מגיע ליהנות מאירועים עירוניים בעיר מגוריהם.

העתירה אף מסתמכת על פסיקת בג"ץ התומכת בדרישה זו וקובעת כי במצב כזה, "לא רק שאין מניעה משפטית לאפשר לה לנהוג כך, ייתכן שאף יש לנסות לסייע בידה, שכן ההתחשבות באמונותיו ובצרכיו הדתיים של כל אדם היא מעקרונות היסוד של המשפט הישראלי".

בדיון בבית המשפט הבוקר (רביעי) אמר אבי אלקבץ ראש עיריית עפולה: "טעיתי בהחלטה הקודמת שהסכמתי לפשרה". עוד הוסיף "נמצאות כאן נשים רבות שקולן לא נשמע".

שדולת הנשים טוענת מנגד שיש לקיים דיון בנושא ההפרדה בלי קשר וכל עוד ולא מתקיים דיון על זה הרי שהפסיקה הקודמת עומדת בעינה והיא פוסלת את סיעת ש"ס מלעתור ביחס לאירוע הזה.

השופט העיר לנציגת שדולת אנשים ואמר לה כי אמירה שכל הפרדה פסולה היא פשטנית מדיי ואינה נכונה והאירוע הוא מיועד למגזר החרדי כי הזמר חרדי והציבור המוזמן חרדי.

עוד הוסיף השופט בנימה אישית: "אני מעדיף אירועים ללא הפרדה אבל זה פשטני מדיי ולכן כל עוד לא מוכח שיש כאן כוונות נסתרות של אפליה".

שדולת הנשים בקשו לדחות את האירוע בשבוע, השופט אמר להן שההחלטה חייבת להתקבל עוד היום וסירב לדחייה.

שדולת הנשים התקוממה נגד החלטת השופט, בטענה להעדר סמכות לביטול פסק הדין הקודם.

עו"ד של שדולת הנשים אמר, שטענת החרדים שאומרים שאם לא תהיה הפרדה הם לא יבואו, נוכל להוכיח שב'קול ברמה' הערוץ לא נסגר והחרדים ממשיכים לנוע באוטובוסים ללא הפרדה.

השופט השיב לו לו שהוויכוח הוא עקרוני, למרות שארגוני הנשים הסכימו להפרדה ואם אסור הפרדה כלל כיצד הסכימו בעבר.

עוד אמר השופט, כי כל מי שרכש כרטיס למופע, ידע שהוא מגיע לאירוע בהפרדה.

בנוסף אמר השופט, כי 'חוק יסוד - כבוד האדם וחירותו' חל גם על הציבור החרדי ולכן יש כח בידי העירייה לבצע הפרדה.

ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ בדיון: "אני מבקש להתיר לקיים את האירוע בהפרדה. מגיע לחרדים כמו שמגיע לכל האוכלוסייה. מדובר באירוע אחד מתוך 360 אירועים. תנו לנשים החרדיות להחליט מה הן רוצות. קולן לא נשמע."

בהמשך הדיון השופט נוטה לצד שדולת הנשים וטוען שיש מקום לארגוני הנשים, כיוון שבחברה החרדית ישנן נשים שקולן לא נשמע והן אינן מעוניינות בהפרדה. עם זאת השופט אומר לנציגת הנשים שעדיין לא אסרו בחוק לחיות כחרדי. "אורח החיים של הציבור החרדי חוקי, צריך לתת להם חלק מהמרחב הציבורי."

השופט מציע כי האמפי בו יתקיים האירוע יחולק לשלושה: צד של נשים, צד של גברים, "ומי שירצה לשבת עם אשתו או הבת שלו ישב במעורב". הוא הבהיר שהחלוקה לא תהיה קדימה או אחורה אלא אנכית לבמה. "זה פתרון ראוי, הוגן ומקיים את אורחות החיים".

בכירים בש"ס מגיבים על הצעת הפשרה של השופט: "לא יקום ולא יהיה. לא יהיו שום פשרות. האירוע בעפולה יתנהל אך ורק בהפרדה מלאה. כל האירוע הזה נקבע לפי הנוהל שהוציא משרד הנגב והגליל באישור דינה זילבר".

עפולה משה ארבל נצרת מוטי שטיינמץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד