י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"אמונה ויראת שמיים"

כוכב נבחרת ישראל שהפך לרב של השחקנים

הוא היה שחקן מבטיח בנבחרת הצעירה ובמכבי נתניה והפך לרב שמלמד את בכירי הכדורגלנים תורה • שניר גואטה סיפר בראיון לשמעון אלבז - 'ידיעות אחרונות' על ההחלטה להתנתק, מסביר למה משחקים בימי חול יגדילו את כמות הכוכבים ומגלה מי שומע את השיעורים שלו גם באוזניות לפני שהוא עולה לדשא

כוכב נבחרת ישראל שהפך לרב של השחקנים
שניר גואטה צילום: ידיעות אחרונות

הוא גדל במחלקת הנוער של מכבי חיפה, זומן לנבחרת הנערים ולנבחרת הצעירה, שיחק בבוגרים של מכבי נתניה והפועל אשקלון, והיום נחשב שניר גואטה בן ה־31 לאחד הרבנים ברי הסמכא בנתיבות.

לפני שבע שנים החליט הקשר המבטיח לפרוש מכדורגל, על רקע קרבתו לדת והרצון לא לחלל שבת. היום הוא נשוי למיכל ואב לשלושה, עם עוזר צמוד שמטפל בפניות הרבות של אנשים המבקשים את עצתו. מדי ערב הוא גם מעביר שיעורי תורה, מקריית־שמונה עד אילת. "הכל התחיל בזכות חן עזרא", משחזר גואטה. "ממניין של אנשים בשיעור השבועי, הגענו לעשרות רבות. כל השיעורים שאני מעביר הם בזכותו. צדיק אמיתי".

בין אלה שמגיעים לשיעוריו הוא מזכיר את איתי שכטר, אלמוג כהן, אייל גולסה, גילי ורמוט, קובי מויאל, עדן בן־בסט, שיר צדק ושובל גוזלן. "זה על קצה המזלג", אומר גואטה. "שחקן בכיר מאוד בנבחרת, חבר טוב שלי, בא אליי בסוף השיעור ואמר: 'אם הייתי יכול להתחלף איתך, הייתי עושה את זה עכשיו'. יש יצר הרע שגובר על הרבה כדורגלנים. אריאל הרוש סיפר לי בזמן ששיחק בחו"ל, שהגויים היו שומעים לפני משחקים שירים באוזניות, והוא שמע שיעורים שלי. זה גרם לי סיפוק אדיר".

איך התקבלה ההחלטה לפרוש?

"זה היה תהליך שהתבשל הרבה זמן. בשיעורי תורה של כל מיני רבנים צדיקים, הבנתי שאני לא על המסלול הנכון כיהודי. הבנתי שיש לי שתי אפשרויות. או לחכות לגיל 35, לסיים את הקריירה ולחזור בתשובה, או להיות גבר, להודות לאבא שבשמיים ולעשות את מה שהוא רוצה ממני. בסוף השנה באשקלון היו לי מלא הצעות, אבל גיבשתי את ההחלטה לפרוש. אני מצדיע לאשתי, בלעדיה היה לי יותר קשה לקבל את ההחלטה, היא הייתה מוכנה ללכת איתי לכל מקום".

לא היו רגעי חרטה שוויתרת על הכדורגל?

"אפילו לא לרגע. תמיד אמרתי לעצמי שאילו הייתי טיפה יותר מפורסם בכדורגל, בזכותו קידוש השם היה הרבה יותר חזק וגדול, כי זה היה עושה יותר רעש".

זו החלטה קשה לוותר על פרנסה ככדורגלן, ולפרוש למען הדת?

"בוודאי. בטח למי שהיה במעמד שבו הייתי. היום זו החלטה שלא מצריכה בכלל מחשבה עבורי. מי שחי עם הקב"ה, יש לו הכל בעולם הזה. כמו שנאמר: 'דורשי השם לא יחסרו כל טוב'. ברוך השם לא חסר לי כלום והקב"ה לא עוזב אותי לרגע. זוגיות, שלום בית, חינוך הילדים, שלווה ורוגע".

לא יכולת לשלב בין הדת לכדורגל?

"בהתחלה זה היה המהלך, ועשיתי את זה בהדרגה ובמחשבה עם הרב. רציתי לשלב בין הכדורגל לכולל ולשמור שבת, זה החזיק מעמד שנתיים, ואז הרגשתי שהמקום שלי רק בתורה ושאני מתבזבז סתם בכדורגל".

משחק היום לפעמים עם חברים או שהתנתקת לגמרי?

"בגדול לא יוצא לי לשחק היום. פעם עוד הייתי עושה כושר עם אברכים, היום יש לי שיעור כל יום ואני לומד ומכין את השיעור מהבוקר. הרבה מתייעצים ושואלים, אז אין לי זמן לכדורגל. הכסף שהייתי מרוויח בשבתות זה כסף של יצר הרע. חוץ לארץ, השטויות והבילויים שלא מעט שחקני כדורגל חווים, אלה חיים לא אמיתיים".

"האישה כועסת שהבעל הולך בשבת לכדורגל"

אתה רואה לפעמים משחקים?

"בהתחלה קצת עקבתי אבל הפסקתי. היחידים שאני עוקב אחריהם אלה השחקנים שמגיעים אליי לשיעורים. חן עזרא אמר לי שאחרי שיתמקם בקפריסין, נעשה גם שם שיעורי תורה. הוא ספונסר של הקב"ה, יחצ"ן".

אם הכדורגל ישוחק רק בימי חול, זה יכול להגדיל את כמות הכוכבים המקומיים?

"ברור. זו בחירה בין דת לכדורגל. חילולי השבת גורמים לקרעים בין משפחות. בין הורים שמתווים דרך של שבת לילדים שרוצים כדורגל, וגם בין זוגות, כאשר האישה כועסת שבעלה הולך בשבת לכדורגל במקום להיות עם המשפחה. למה לא לעשות את זה ביום חול? זה קורה בכל העולם".

על מה רוב ההרצאות ושיעורי התורה שלך?

"מידות, דרך ארץ, אמונה ויראת שמיים".

ספר על איזה מקרה שייעצת משהו שקשור לכדורגל?

"יש שחקן ששיחק בחו"ל והתייעץ איתי אם להישאר שם, בהרבה מאוד כסף, או לחזור לארץ בשביל פחות. אמרתי לו שאין כקדושת הארץ, ושהוא יקנה קרבה אלוקית שאין כדוגמתה. הוא באמת חזר לארץ ו־ויתר על הרבה כסף, כדי לקנות קרבה אלוקית".

אם נחזיר את הגלגל אחורה, היית מתחיל עם הכדורגל, או שהוא בכל זאת תרם לך?

"לא יודע להגיד לך מה היה קורה. בוודאי שאני מצטער על עבירות שעשיתי בחיים, אבל אני יכול להגיד שאילו לא היה לי את אורח החיים הקודם, היום לא הייתי יכול להיחשף לליבם של המון אנשים, להבין בכלל איפה הם נמצאים, ולהשפיע".

 

ידיעות אחרונות כדורגל שחקן כדורגל חוזר בתשובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד