י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

זכויותיו של עובד שכיר במקרה של פירוק חברה או פשיטת רגל של מעסיק

במקרים בהם חברה התפרקה או מעסיק פשט רגל נותרים העובדים ללא מקור פרנסה וללא פיצויי-פיטורים. לרוב הדבר קורה לאחר שהעובד המשיך לעבוד אצל מעסיקו מספר חודשים מבלי ששולם לו שכרו, מתוך תקווה שמצבו של המעסיק יתייצב ותהיה באפשרותו להמשיך ולשלם לו את שכרו וזכויותיו כבעבר

זכויותיו של עובד שכיר במקרה של פירוק חברה או פשיטת רגל של מעסיק
המוסד לביטוח לאומי צילום: יעקב נחומי

במקרים בהם חברה התפרקה או מעסיק פשט רגל נותרים העובדים ללא מקור פרנסה וללא פיצויי-פיטורים. לרוב הדבר קורה לאחר שהעובד המשיך לעבוד אצל מעסיקו מספר חודשים מבלי ששולם לו שכרו, מתוך תקווה שמצבו של המעסיק יתייצב ותהיה באפשרותו להמשיך ולשלם לו את שכרו וזכויותיו כבעבר.

במקרים אלה זכאי העובד לקבלת גמלה מהמוסד לביטוח לאומי, במקום התשלומים אשר לא שולמו לו על-ידי המעסיק.

תנאי הזכאות לקבלת גמלה מהמוסד לביטוח לאומי

התנאים הבסיסיים לקבלת הגמלה מהמוסד לביטוח לאומי הם שלושה:

  1. היותו של העובד שכיר, או פרילנסר שמתקיימים לגביו יחסי עובד מעביד.
  2. בית המשפט המחוזי הוציא למעסיק צו פשיטת רגל או צו פירוק ומונה נאמן או מפרק.
  3. המעסיק לא שילם לעובד את אחת מהזכויות הבאות (כולן או חלקן): שכר-עבודה, פיצויי-פיטורים (בתנאי כמובן שאין לפיצויים כיסוי מלא בקופת גמל), תשלומים לקופת גמל וזכויות סוציאליות כגדון חופשה, דמי הבראה ודמי חגים.

אופן מימוש הזכות

תביעה לתשלום הגמלה יש להגיש למפרק או לנאמן, ולצרף לתביעה מסמכים המעידים על החוב כמפורט באתר האינטרנט של המוסד לביטוח לאומי (שלושה תלושי משכורת אחרונים, מסמך המעיד על גובה סכומי פיצויי הפיטורים העומדים לזכותו בקופת הגמל, אישור על רצף בעבודה, מכתב פיטורים ואישור ניהול חשבון בנק).

במקרה בו אושרה התביעה על-ידי המפרק היא תועבר למוסד לביטוח לאומי, אשר יבחן את התביעה. לאחר אישור התביעה על-ידי המוסד לביטוח לאומי, יועבר התשלום לחשבון הבנק של העובד.

סכום הגמלה המקסימלי שישולם עבור שכר עבודה ופיצויי פיטורים עומד על סך של 114,114 ₪.

תביעה לקבלת תשלומים אשר לא הועברו לקופת גמלסכום זה משולם על-ידי המוסד לביטוח לאומי ישירות לקופת הגמל. לפיכך, על העובד להגיש דרישה לקופת הגמל אשר עליה להגיש את התביעה למפרק.

סכום הגמלה המקסימלי שישולם לעובד עבור תשלומים שלא שולמו לקופת גמל עומד על סך של 17,556 ש"ח

פירוט רכיבי השכר לפיהם מחושבת הגמלה

שכר – הגמלה שישלם המוסד לביטוח הלאומי כוללת תשלום בגין שכר שלא שולם לתקופה של 12 חודשים לכל היותר, והיא כוללת את רכיבי השכר המופיעים בתלוש השכר והמוגדרים כחלק משכרו לפי חוק הגנת השכר. בכלל זה מנויים הרכיבים הבאים: משכורת בסיס, גמול שעות נוספות, פרמיה, עמלות, מענקים, תוספת מאמץ, הוצאות נסיעה, תוספת מחלקתית, תוספת מקצועית, דמי חג, ביגוד וכדומה.

פדיון חופשה ודמי הבראה – ישולמו לפי תקופות ההתיישנות שבחוק (3 שנים ושנתיים, בהתאמה).

פיצויי פיטורים - רכיבי השכר שנלקחים בחשבון לצורך חישוב פיצויי הפיטורים כוללים, בין היתר, את רכיבי השכר הבאים: משכורת בסיסית, תוספת ותק, תוספת משפחה, תוספת יוקר, תוספת מקצועית.

את הליך הפירוק כדאי לבצע באמצעות עורך-דין לדיני עבודה, וכך גם את הכנת תביעת החוב והגשתה.

במקרים בהם הזכאות של העובד הינה מעל התקרה המקסימלית של המוסד לביטוח לאומי, כדאי לבדוק האם לחברה נכסים שניתן לתפוס בהליך של כינוס נכסים. במקרה כזה על העובדים לשקול בקשה למינוי כונס נכסים זמני שיתפוס את נכסי החברה וכך יתאפשר תשלום מעבר לתקרה של המוסד לביטוח לאומי, מתוך אותם נכסים שנתפסו.

ביטוח לאומי זכויות עובדים פשיטת רגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד