י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
חזר למשפחת התורם

אחרי 37 שנים: הת"ת המיתולוגי נסגר - האדמו"ר ניצח את היורשים

היסטוריה נרשמה היום בתולדות חסידות אמשינוב, לאחר שתלמוד התורה בו התחנכו מאות מבני החסידות במשך 37 השנים האחרונות נסגר והוחזר לידי משפחת התורם | 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא סביב הסיבות לסגירה, התעקשות האדמו"ר מול משפחת תורם הבניין עד לניצחונו

אחרי 37 שנים: הת"ת המיתולוגי נסגר - האדמו"ר ניצח את היורשים
תלמוד תורה אמשינוב המיתולוגי בשכונת בית וגן צילום: יוסי וינר

היסטוריה בבית וגן: החיידר החסידי הוותיק של חסידות אמשינוב, סגר היום את שעריו. גורל הבניין המיתולוגי עמד במרכז ויכוח סוער בין יורשי התורם לאדמו"ר מאמשינוב.

"בית תלמוד לתשב"ר - מיסודם של חסידי אמשינוב", כך קראו לתלמוד תורה החסידי היחיד בשכונת בית וגן הירושלמית, שהוקם בשנת תשמ"ג ע"י האדמו"ר מאמשינוב, לתת מענה לילדי החסידות שמרכזה בשכונת בית וגן, מקום משכנו של האדמו"ר.

במשך 37 שנים התחנכו בו אלפי תלמידים בעיקר מבני חסידות אמשינוב ובני משפחות חסידיות תושבי השכונה, בהם ילדי האדמו"ר ונכדיו, ילדי וצאצאי האדמו"רים מסוכטשוב, טולנא ועוד.

צילום: יוסי וינר

החיידר שכן כבוד בבניין השייך למשפחת הרמן ברחוב הפסגה 22 והושאל ע"י אבי המשפחה ז"ל למוסדות אמשינוב. המשפחה לא נמנית על חסידות אמשינוב, אולם קשר חם נוצר בזמנו בינם לבין האדמו"ר.

הבניין בעל חזות עתיקה והיסטורית, הוקם ע"י תושבי האזור הערבים טרם קום המדינה ונמכר לאחר מלחמת ששת הימים, למפעל סוכריות שפעל במקום עד שנת תשל"א, בהמשך נרכש ע"י משפחת הרמן שהקימה במקום את בית ההחלמה ליולדות הראשון בארץ, שהפך לימים לבית ההחלמה הגדול טלזסטון.

לאחר עזיבת בית ההחלמה את המבנה, מסר הבעלים ר' סנדר הרמן ז"ל, את הבנין לידיו של האדמו"ר מאמשינוב, בהשאלה תמורת 1$ לשנה וכך נחתם חוזה השאלה/השכרה ללא הגבלת זמן.

בשנים האחרונות ירדה משמעותית כמות התלמידים במקום, עקב הזדקנות הקהילה בירושלים והתפזרותו של הדור הצעיר בערי הפריפריה ביתר עילית ומודיעין עילית.

במשך מס' שנים, תלמידים רבים מבני אמשינוב, שלא ויתרו על חינוך ע"פ דרכו המיוחדת של האדמו"ר, הגיעו מידי בוקר באמצעות אוטובוסים מערי הפריפריה, ללמוד בחיידר בבית וגן.

אולם כאשר כמות התלמידים הבאים מחוץ לעיר גברה ואף עלתה על מספר התלמידים המקומיים, הוחלט על הקמת ת"ת אמשינוב חלופי בביתר עילית, עם הצוות הוותיק שעבר אט אט למוסד החדש.

מאז ייסוד החיידר בביתר החליט האדמו"ר מאמשינוב לעצור את רישום התלמידים החדשים לכיתות הגן ולמעשה לסגור בהדרגה, שנה אחר שנה את הכיתות, עד שבשנה"ל תשע"ט נותרה במקום כיתה ח' אחרונה שהפכה לכיתה החותמת את מפעל החינוך האמשינובאי הראשון.

סיפור בלתי נתפס התגלגל סביב הבניין הזה. ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשנה האחרונה פנו מספר פעמים ראשי מוסדות אמשינוב לאדמו"ר בהצעות שונות כיצד להמשיך ולהחזיק בבניין, שהלוא הושאל עבור כל צרכי החסידות ולכן יכול לאכלס גם את תלמידי הישיבה למשל או הכוללים לאברכים ועוד הצעות, אולם האדמו"ר התעקש שהנדיב ז"ל השאיל את המבנה עבור תלמוד תורה בלבד! עתה שנסגר הת"ת - עלינו להחזיר את הבניין לנדיב היקר.

כשניגשו ליורשים, סירבו הללו לקבל חזרה את המקום בטענה שרצונם להמשיך ולהחזיק במורשת אביהם, שמטרתו היתה להעניק למוסדות אמשינוב לעשות במבנה כטוב בעיניהם. אולם ל'בחדרי חרדים' נודע כי האדמו"ר ברוב יושרתו וראייתו הטהורה, טען שאין זה מורשת אביהם מאחר ויעוד ההשאלה ומטרתה - השכנת מוסד התלמוד תורה בלבד ולא אף יעוד אחר.

היורשים המשיכו לעמוד בסירובם לקבל את הבניין בחזרה והאדמו"ר בשלו המשיך להתעקש. כך הלוך ושוב עד שלבסוף "ניצח" האדמו"ר והיורשים נאלצו לקבל חזרה את מפתחות הבניין מידיו של האדמו"ר.

לציון היום האחרון של החיידר, יזמו התלמידים האחרונים שנותרו "יום שכולו תורה" -היום, לזכרו של התורם המנוח ר' סנדר הרמן ז"ל, ובשמם של אלפי התלמידים שהתחנכו בינקותם הביעו הכרת הטוב לבניו, וכן למנהל הוותיק מייסד הת"ת, הרב אלחנן רקובר שהפך ברבות השנים לגבאו ויד ימינו של האדמו"ר מאמשינוב.

אמישנוב תלמוד תורה נסגר סנדר הרמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד