ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

זוג נוסעים שהורד מטיסת אל על בשל חשש למחלה - יקבלו פיצוי

בני זוג שעלו לטיסת אל על התבקשו לתדהמתם לרדת מהמטוס, בטענה כי הם חולים ועלולים להדביק את יתר הנוסעים, ולמרות שהם הבהירו כי הם לא סובלים משום מחלה • בית המשפט קיבל את מרבית תביעתם תוך שקבע כי "הורדו מהמטוס משיקולים של זהירות יתר"

זוג נוסעים שהורד מטיסת אל על בשל חשש למחלה - יקבלו פיצוי
עורך הדין אהוד פאי צילום: יח"צ

במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב, נדונה תביעה כנגד חברת התעופה אל על, שהוגשה על ידי זוג נוסעים כבני 75 ו-78. הזוג רכש כרטיסים לטיסות מתל אביב ליוהנסבורג וחזרה במחלקת עסקים, כאשר טיסת החזרה הייתה צריכה להיות ביום 2.3.19 בשעה 21:45.

ביום טיסת החזרה הגיעו הנוסעים לשדה התעופה ביוהנסבורג, אולם לאחר שהם התיישבו במטוס שהיה אמור להוביל אותם חזרה לתל אביב, ניגשה אליהם לפתע דיילת ושאלה לשלומם. כעבור מספר דקות הגיע למקום צוות רפואי וביצע להם בדיקות רפואית, שלאחריהן ולתדהמתם של בני הזוג, נציגי חברת התעופה הורו להם לרדת מהטיסה בטענה כי הם אינם כשירים רפואית לטוס. בני הזוג הבהירו כי הם אינם חולים, אך הדבר לא עזר להם, והם נאלצו לרדת מהמטוס בבושת פנים, ומבלי שידעו כיצד ומתי הם יוכלו לטוס חזרה לישראל.

לשאלות בפורום זכויות נוסעים עקב ביטול או עיכוב טיסה לחץ/י כאן

יום למחרת הועברו בני הזוג לטיסה חלופית של אתיופיאן איירליינס, שהמריאה רק לאחר כ-16 שעות מאוחר יותר מהטיסה המקורית, וכללה עצירת ביניים באדיס אבבה. בני הזוג נחתו בתל אביב כשהם תשושים, ולאחר שנאלצו להפסיד ימי עבודה בגין העיכוב שנגרם להם.

לאחר שובם, פנו הנוסעים לחברת אל על וביקשו לקבל פיצוי על ביטול הטיסה המקורית עבורם, אולם מנגד טענה חברת אל על שהם הורדו כדין, מאחר שלא חשו בטוב. לאור זאת, פנו בני הזוג אל עורך הדין לענייני תעופה אהוד פאי, אשר סייע להם בהגשת תביעה לבית המשפט.

במסגרת כתב ההגנה שהגישה אל על, נטען בין היתר, שזוג הנוסעים אינם זכאים לקבל פיצוי כלשהו, משום שהם עלו לטיסה בידיעה שהם חשים ברע ועלולים להדביק את שאר נוסעי הטיסה. נטען שבני הזוג בחרו לסלף את העובדות בפני צוות האווירי, ושהם סירבו להישמע לבקשת הצוות לרדת מהטיסה.

עוד נטען שקברניט הטיסה התייעץ עם גורמים רפואיים שונים, לאור החשש כי הטסתם של בני הזוג ושני זוגות נוספים תחשוף את יתר הנוסעים בטיסה לנזקים בריאותיים. רק לאחר התערבותו של קברניט הטיסה, נעתרו בני הזוג יחד עם שני זוגות נוספים שחשו ברע לרדת מהטיסה.

השופט עידו רוזין מבית משפט לתביעות קטנות בתל אביב, דן בטענות הצדדים, והחליט לקבל את התביעה ברובה. בהתבסס על חוק שירותי תעופה, השופט רוזין החליט לחייב את חברת אל על לשלם לזוג הנוסעים פיצוי בסך 6,240 שקלים, בתוספת הוצאות משפט בסכום של 250 שקלים.

במסגרת פסק הדין, קבע השופט בין היתר, שחברת אל על "לא עמדה בנטל להוכיח שההחלטה על הורדתם של התובעים מהמטוס התבססה על מידע רפואי מספק", מאחר שלא הוצג מטעמה "כל מסמך רפואי אשר היה בפני קברניט המטוס בעת שהחליט על הורדת התובעים מהמטוס".

עוד ציין השופט, שהחל ממועד הורדתם של הנוסעים מהמטוס ועד למועד המראת טיסתם החלופית של חברת אתיופיאן איירליינס, לא נערכה לזוג הנוסעים כל בדיקה רפואית נוספת, דבר המעלה תמיהה, שכן כיצד אל על העבירה אותם לטיסה חלופית כעבור 16 שעות מבלי שבדקה את כשירותם הרפואית? השופט ציין בהקשר זה, כי "אם באמת התובעים היו חולים, לא היה צריך לאפשר להם לטוס בטיסה החלופית, מבלי שהציגו אישור רפואי מתאים".

לאור כל זאת, השופט קבע שהזוג הנוסעים הורדו מהמטוס משיקולים של זהירות יתר, בעוד שחברת אל על "לא עמדה בנטל להוכיח שהיה צורך בהורדת התובעים מהמטוס בשל מצבם הבריאותי".

עו"ד אהוד פאי עוסק בתביעות מכוח חוק שירותי תעופה, הידוע גם בכינויו - חוק טיבי. הכתבה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.

עוגמת נפש אל על אהוד פאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד