כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הגרי"מ לאו נאבק בתערוכת הגופות • "מזכיר את אושוויץ"

תערוכת הגופות המתקיימת בתל אביב מעוררת סערה • שני עורכי דין יצאו למאבק בתערוכה, בשל הזלזול בגוף האדם • "גם בפולין הבינו שאין להשתמש בחלקי גופות לאמנות"

אחת הגופות בתערוכה, צילום: אתר התערוכה
אחת הגופות בתערוכה, צילום: אתר התערוכה

הרב ישראל מאיר לאו, רבה הראשי של העיר תל אביב-יפו, יוצא חוצץ נגד תערוכת הגופות המוצגת בישראל.

בימים אלו מוצגת בתל אביב תערוכת BODIES, תערוכת גופות, שמטרתה ליצור 'מבט פנימי' אל גופו הפנימי והחיצוני של האדם, לרבות: מערכת השלד, השרירים, העצבים ועוד. התערוכה עלתה לראשונה בחול-המועד פסח ותישאר מוצגת עד לסוף חודש יוני.

בחודשי הקיץ אמורה לעלות מטעם עיריית תל אביב-יפו תערוכה דומה בשם HUMAN BODY.

שני עורכי דין מירושלים, דוד שונברג ואהרון שטכלברג, פנו לרב לאו, לראש העיר רון חולדאי ולסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בבקשה לנסות ולעשות כל שביכולתם בכדי להביא לסגירתן של התערוכות המהוות פגיעה בגוף האדם, ומעוררות בעיות הלכתיות קשות.

במכתבים שתוכנם הגיעה לידי 'בחדרי חרדים' כתבו עורכי הדין את הדברים הבאים: "כשנפתחה תערוכה זו בפולין בשנת 2009, הזכיר אז מזכ"ל התברואה של פולין, יאן אורגלברנד, את מחנה המוות אושוויץ בדרום פולין, מקום ששרידי הגופות של יהודים שנרצחו שמשו כחומרי גלם למוצרים שונים. הוא הביע זעזוע משימוש בחלקי גופות בכלל ובפרט לשם יצירות אומנותיות.

"אם בפולין הייתה תרעומת על התערוכה, העושה שימוש בגופות אדם, מה עלינו לומר-כאן בארץ?

"מעבר לשאלות ההלכתיות, מעבר לערכי כבוד האדם וכבודו של המת, ומעבר לקדושת החיים, קיימת שאלה של מידת ההסכמה שנתנו האנשים בחייהם להצגת גוויותיהם לאחר מותם", כתבו עורכי הדין. "מן הראוי לעשות הכל כדי להביא לסגירתה של התערוכה".

היחיד מבין הנמענים שקיבלו את המכתב והגיב עליו, הוא הרב לאו, "לעניות דעתי יש בכך ביזוי צלם האלוקים שבאדם... תורתנו אוסרת הלנת המת גם אם הוצא להורג בשל עבירות חמורות, כי הלנת גופה פוגעת בצלם האלוקים. אין שום הצדקה אמנותית או אחרת להלנת גופות בני אדם ללא קשר לזהותם הדתית, הגזעית או הלאומית. יש בכך פגיעה בכבוד האדם ובחירותו לקבוע אשר ייעשה בגופו".

בסיום מכתבו של הרב לאו שנשלח כבר בתחילת החודש נכתב: "אודה לכם אם תפעלו בכל דרך הסברתית ו/או חוקית למניעת התצוגות של גופות של אנשים, אשר בוודאי לא נשאלו בחייהם אם רשאים להשתמש בגופותיהם", כתב הרב.
תערוכה תל אביב אושוויץ תערוכת גופות הרב ישראל מאיר לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד