י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מנוחה או התפרקות

"מבוגרים משתגעים וגולשים כזאטוטי ילדים"

תלמידיו של הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל מנהיג קהילת עדת ירושלים המתמידים שנפטר בשנה שחלפה פרסמו את דבריו בגנות ימי החופש • "הרחוב של ימינו, הוא רחוב של הפקרות וזוהמה. שצריכים להתרחק ממנו. הנסיעה לחופי הימים כרוכה במעבר ערים ומראות שווקים, שכל הרואה תסמרנה שערות ראשו" • דבריהם וזכרונם

"מבוגרים משתגעים וגולשים כזאטוטי ילדים"
מגלשות מים צילום: באדיבות המצלם

מאמר של הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל מנהיג קהילת עדת ירושלים המתמידים שנפטר לבית עולמו לפני תשעה חודשים פורסם בסוף השבוע האחרון בגיליון השבועי "לוח מתמידים" על ימי החופשה, בגיליון נכתב כי בימי החופש שעבר ביקש רבי לייב לפרסם את דברים שאמר וכעת בתוך השנה הדברים מתפרסמים שוב. 

המאמר תחת הכותרת 'מנוחה או התפרקות' בגנות מי ה"חופש" מעניק הצצה לימי בין הזמנים וסגנון הרחוב של זמננו כשלדבריו "החופש נעשה זמן בו יוצאים לגמרי ממסגרת החיים הרגילה של היהודי. גם בחורים ואברכים שכל השנה מדקדקים בדקדוקי קלה כבחמורה, לפתע מקלים על עצמם". 

"אם בעבר הלכו להשתכשך בימים ובבריכות, הרי כיום נוסף עוד דבר חדש, "מגלשות מים". לא יאומן כי יסופר, אנשים מבוגרים משתגעים כתינוקות וגולשים על פני המים הזורמים. ממש, כזאטוטי גן ילדים".

"רואים בחוש כיצד הכירסום האיטי והמתמשך, יכול להרגיל את האדם לכל שטות ולכל שפלות. יותר מכך, למען ההנאה הטיפשית והקצרה הזו עומדים בתור על המדרגות, בלי לבוש ובלי כבוד. ומי אחראי על התקלות והמכשולות, וכי למקומות הללו מגיעים רק צדיקים. ומי יכול לשמור על הילדים שלא יתחברו עם ילדים שלא נתחנכו על דרכינו הטהורה. אין מדובר כאן בהידורים, אלא על איבוד המהות, כל הזהות הרוחנית שלנו נטשטשת בפחיתות זו".

רבי לייב זצ"ל מוסיף ואומר "עבור ההתפרקות הזאת, מתרשלים בתפילה ותלמוד תורה. מזלזלים בהלכות. מבזבזים ממון. בכך מאבדים את הרגש וחוש המידה שקיים כל השנה. שוקעים בהנאות למעלה ראש. כאילו בחודש הזה, התורה מעלימה עין". 

"הרחוב של ימינו, הוא הרי רחוב של הפקרות וזוהמה. שצריכים להתרחק ממנו כמטחווי קשת. הנסיעה לחופי הימים כרוכה במעבר ערים ומראות שווקים, שכל הרואה תסמרנה שערות ראשו, וכיצד יתכן שבן תורה יסע למקומות הללו. אין זאת, אלא שמחמת שכולם עושים כן, יש הרגשה שבימים אלו הותרה הרצועה וניתן להקל".

לסיום אומר הגר"ל זצ"ל,  "כל התופעה הזאת חדרה למחנינו, אט אט. וכרסמה את העקרונות החזקים שהיו תמיד. זהו כוחו של הרגל, שמשבש את שיקול הדעת. וככר נכנסו הדברים, לסדר של לכתחילה, כל מי שיעיין בדבר יראה כמה עלוב ומכוער, עצוב ומשפיל הוא החזיון".

"אשרי חלקם של בני ירושלים, ששמרו על עצמם, שלא להיסחף. וממילא מרגישים, עד כמה זרה לרוחנו אוירת החופש. בכלל, יש בהם בכני ירושלים את המידה הזו, לשמור מסורת כית אכות, ובפרט בענינים של קדושה וצניעות. הקדושה של ארץ הקודש ועיר
הקודש, היא שחחזיקה את בני ירושלים בקדושתם".

הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל. צילום: הרב ברוך אוביץ ז"ל

הרב לייב מינצברג חופש הגדול פארק מים המתמידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד