י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לא חתרו למגע

לאחר תחקיר: סמל מחלקה ושני לוחמים יודחו

סמל מחלקה ושני לוחמים יודחו, לאחר שהתברר בעקבות תחקיר, כי לא חתרו למגע ונמנעו מכניסה למרחב הלחימה • מדובר בתקרית בה חוסל מחבל לאחר שחדר את הגבול מעזה בתחילת החודש

לאחר תחקיר: סמל מחלקה ושני לוחמים יודחו
לוחמי צנחנים. אילוסטרציה צילום: אדיר סולטן, פלאש 90

שני לוחמי צה"ל וסמל מחלקה יודחו מתפקידם, זאת לאחר שהתברר בתחקיר כי מחבל הצליח לעבור את גבול עזה לישראל - ואלה לא פעלו לחתור למגע.

מדובר באירוע שהתרחש לפני כשבועיים וחצי בגבול רצועת עזה, במהלכו מחבל הצליח לחדור את הגבול ונכנס לישראל. המחבל לבוש מדים, פעיל חמאס, היה מצוייד בנשק ומספר רימונים, והוא ביצע ירי ממנו נפצע קצין באורח בינוני ושני לוחמים נפצעו באורח קל - רק אז המחבל נורה וחוסל.

בתום תחקיר מקיף שערך אלוף משנה שי קפלר מפקד חטיבת גולני, התברר כי שני הלוחמים לא חתרו למגע במהלך הפיגוע בו נפצעו כאמור, והשלושה יודחו בעקבות תפקודם. התחקיר העלה פעולות מבצעיות ראויות לצד פערים בהתנהלות אחד הכוחות.

מהתחקיר עולה, שמפקד המחלקה ולוחמי הסיור שהיו עמו וכן סגן מפקד הפלוגה שהגיע לאירוע, חתרו למגע. כמו כן, עלה בתחקיר כי כוח נוסף בפיקוד סמל שהגיע לאירוע, נמנע מלהיכנס למרחב הלחימה.

לאחר התחקיר החליט מפקד חטיבת גולני, אלוף-משנה שי קלפר, על הדחתם מלחימה ומפיקוד של סמל ושני לוחמים (מהכוח הנוסף) אשר לא פעלו כמצופה באירוע מבצעי. בנוסף, מפקד החטיבה הדרומית, אלוף-משנה לירון בטיטו, החליט להדיח את נהג הסיור מתפקידו. 

בתחקיר הראשוני באוגדת עזה עלה בין היתר כי התצפיתניות בגזרת כיסופים זיהו את המחבל במרחק כ-250 מטרים מהגדר, בהתחלה ללא נשק. "הכוחות נכנסו לזיהוי וככל הנראה הנשק זוהה כשהמחבל חצה את הגדר" אמר אז גורם בכיר באוגדת עזה. בעקבות הזיהוי במערכות, הוקפצו כוחות לאזור והוכרזה כוננות.

כוחות ראשונים הגיעו לזירת האירוע ברכבם, כולל מפקד המחלקה - הקצין שנפצע. הוא חתר למגע, פרק עם החוליה ונכנס לחילופי אש. בהיתקלות הראשונה לא ידוע עדיין מי פתח באש. הוא נפגע מירי המחבל, וגם החיילים שלידו נפגעים באורח קל. בשלב זה, כוח נוסף מצטרף לאירוע ופותח גם הוא באש מול המחבל.

"שני גדודים מכינים את המרחב והאיום הגדול הוא שכרגע המחבל נמצא בסוללה המערבית", מסביר הגורם הבכיר. "היה סבור שהוא נמצא בעמדה שלנו וכך אנחנו מארגנים את הכוחות. המח"ט מארגן את ההסתערות מאחור, הסמח"ט והמג"ד הורגים את המחבל". עם סיום האירוע, שנמשך כשעתיים, הפצועים מפונים מהזירה.

 

הדחה גבול רצועת עזה חתירה למגע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד