ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

רבבות בחורי הישיבות פתחו את 'זמן קיץ' • סיקור מקיף

כל הפרטים, השינויים והחדשות המרכזיות בישיבות והיכלי התורה • איפה חוששים מסגירה? איפה נערכים להנחת אבן פינה? ואיפה מעתירים לרפואת ראש הישיבה?

היכל ישיבת חברון. צילום: בחדרי חרדים
היכל ישיבת חברון. צילום: בחדרי חרדים



רבבות בחורי ישיבות חזרו היום (א), לאחר חודש של חופשת 'בין הזמנים', בכדי לחבוש את ספסלי עולם התורה עם פתיחת 'זמן קיץ' תשע"ב.

הזמן נפתח במקביל לדאגה הרבה לשלומו של הגרי"ש אלישיב, המאושפז עדיין בבית החולים 'שערי צדק', כשמצבו קשה מאוד.

בהוראת גדולי ישראל העתירו בכל הישיבות הליטאיות בפתיחת הזמן לרפואת רבי יוסף שלום בן חיה מושא.

אתר 'בחדרי חרדים' מגיש - כמידי תחילת זמן - סיקור מיוחד ומקיף מהיכלי התורה והישיבות, ליטאיות כחסידיות.

מה התחדש בישיבה? איזה ר"מ מונה? מי עוזב? ומי פותח ישיבה חדשה?

ישיבת 'חברון גאולה':

הישיבה המדוברת ביותר בזמן האחרון היא 'חברון גאולה'. תלמידי ובוגרי הישיבה עסקו כל העת בשאלה: האם הישיבה תעבור ממקום מושבה בשכונת גאולה?

הסיפור מתחיל בכך שלאחר פטירת ראש הישיבה, הגר"ח סרנא זצ"ל, הוא הוריש את הישיבה לחתנו הגאון רבי ברוך סולובייצי'ק, המשמש כראש ישיבת 'תורת זאב' בירושלים.

ישיבת 'חברון גאולה' המשיכה כרגיל תחת הנהגתו של ראש הישיבה, הגאון רבי אלחנן שוימר. ביום שני בשבוע שעבר התקיים כינוס, בו הודיע הגר"ב סולובייצי'ק על סגירת הישיבה. מנגד, הודיע הגר"א שוימר כי הישיבה תמשיך, אך בשכונת רמות, ותוך הקפדה יתירה על צביון מיוחד. בעקבות כך נאלצו בחורי הישיבה לחתום על טפסים שכללו שורת תקנות.

לבסוף הוחלט כי לעת עתה, מאחר שטרם אותר מקום מתאים, ולאחר שהרב בורר מהישיבה במבשרת ציון, פרש את חסותו על הישיבה, תחילת הזמן יחל מחר בשעה 17:00, בהיכל ישיבת חברון שברחוב חגי בשכונת גאולה בירושלים.

האם במהלך זמן הקיץ הישיבה תעבור? או שמא תסגר? נמשיך ונעקוב.

ישיבת חברון גבעת מרדכי:

ישיבת חברון: מאות בחורי הישיבה נכנסים לזמן החדש בתוך ימי השבעה על פטירת המשגיח הגה"צ רבי אברהם סלומון זצ"ל.

טרם הוחלט בהנהלת הישיבה האם לערוך עצרת הספד בסיום השבעה או בסיום ימי השלושים.

זמני ניחום אבלים בבית המשגיח זצ"ל ברחוב משאת משה 10 בקרית הישיבה שבגבעת מרדכי בירושלים: בבוקר בין השעות 10:00 ל-14:00 בצהריים, ולאחר הצהריים מהשעה 16:00 עד 23:00 בלילה.

ישיבת פוניבז'

בישיבת פוניבז' יחלו את זמן הקיץ עם סיום ימי השבעה על פטירת חברם הבחור צבי אריה הורביץ ז"ל, שנפטר לאחר שסבל שנים מהמחלה הממאירה.

באחת מפנימיות הישיבה הוצב קיר לזכרו של הבחור. קיר הזכרון כולל בתוכו את עשרות מודעות החיזוק שנתלו בישיבה במהלך ארבעת השנים בהם סבל מהמחלה.

מחר (ב) תתקיים בהיכל הישיבה עצרת מספד לזכרו שתשולב בפתיחת הזמן, במהלכה ישאו דברים ראשי ורבני הישיבה.

בישיבה ממשיכים להעתיר בתפילה ובתחנונים לרפואת בן הישיבה, הרב מרדכי הערץ, נאמן ביתם של גדולי ישראל, המאושפז במצב קשה בבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים. שמו לתפילה: חיים מרדכי בן חנה לרפואה שלמה בתוך שאר חולי ישראל.

הגראי"ל שטיינמןצילום: הגראי"ל שטיינמן
הגראי"ל שטיינמן


ישיבת ארחות תורה:

מעמד פתיחת הזמן החל היום (א) בשעה 17:00 אחר הצהריים. בשעה 18:00 הגיע ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן, ומסר את שיחת פתיחת הזמן, במעמד מאות בחורי הישיבה ואברכי הכולל.

עם תחילת הזמן התבשרו בחורי הישיבה, כי במהלך החודשים הקרובים יצא לאור ספר השיחות הראשון של משגיח הישיבה הגה"צ רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי. הספר ייקרא 'כאיל תערוג'. לספר מצורף מכתב הסכמה מיוחד מראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן.

במהלך זמן הקיץ יחלו בהנהלת הישיבה בסידור והכנה ובפתיחת עבודות הבניה בשטח הענק הגובל לישיבה ברחוב השומר-שלמה המלך, לקראת מעמד הנחת אבן הפינה.

על פי התוכנית יוקם במקום בית מדרש ענק שיכיל כאלף מקומות ישיבה.

ישיבת רינה של תורה:

בישיבת רינה של תורה שבעיר כרמיאל, המוכרת כסניף של ישיבת ארחות תורה, יתחדשו עם ר"מ חדש - הגאון רבי אורן אוסטרן, חתנו של הגר"נ קרליץ.

עד עתה שימש הגר"א אוסטרן כר"מ בישיבה לצעירים 'שערי תורה' בבני-ברק.

ישיבת מיר ברכפלד:

תחילת הזמן בישיבת מיר ברכפלד הייתה היום (א) אחר הצהריים. את משא הפתיחה נשא הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל, ראש ישיבת מיר.

בחורי הישיבה התבשרו כי אחד המשגיחים בישיבה, הגאון רבי אליהו גודלבסקי, ישמש כמשגיח בישיבת 'זהב מרדכי' - איתרי בשכונת בית צפפה בירושלים, במשך חצי יום, בחצי יום הנותר ימשיך לכהן כמשגיח ב'מיר ברכפלד'.

בחורי הישיבה מציינים כי בישיבה נעשה שיפוץ כללי של כל חדרי הפנימיה, שנצבעו בצבע חדש לקראת הזמן.

ישיבת סלבודקא:

בחורי הישיבה התבשרו בימי בין הזמנים על שיפור ניכר במצבו של ראש הישיבה הגאון רבי עמרם זקס, ששוחרר מבית החולים 'מעייני הישועה', שם היה מאושפז במצב קשה.

הציבור עדיין מעתיר בתפילה לרפואת רבי עמרם יצחק בן אסתר לאה לרפואה שלמה בתוך שאר חולי ישראל.

ישיבת כנסת יצחק – מודיעין עילית:

בחורי הישיבה התבשרו בסיום ימי בין הזמנים, כי הם אמורים להיכנס למבנה החדש של היכל הישיבה שנבנה ברחוב חזון דוד שבמודיעין עילית כבר בליל חג מתן תורה הקרוב. את בית המדרש יחנכו בסדר הלימוד של 'ליל שבועות'.

בתחילה דובר כי הישיבה תכנס למבנה רק בתחילת 'זמן אלול', אך לאחר שהבניה התקדמה באופן מהיר, יוכלו הבחורים לחנוך את המבנה כבר בחג השבועות.

עד היום שכנה הישיבה בקראוונים צפופים ברחוב מסילת ישרים בעיר. במהלך ימי בין הזמנים סיירו בבנין החדש של הישיבה הגאון רבי דוד מינצר, מראשי הישיבה, והרב הגאון רבי שמעון נוביק.

ישיבת תורה זאב:

הישיבה בראשות הגאון רבי ברוך סולובייצי'ק ממוקמת בשכונת רמת שלמה בירושלים, המשגיח הגאון רבי נחמיה פרידלנדר המשמש גם כמשגיח ישיבת 'גרודנא באר יעקב' יעזוב את הישיבה.

בנוסף, קבוצת בחורים מהישיבה תצא בזמן הקרוב כמידי חודשיים לז'נווה, שם ישהו בישיבה הסמוכה לביתו של הנגיד הרב רפאל הררי.

ישיבת באר יעקב:

בישיבה יפתחו את זמן הקיץ בציון שש שנים לפטירתו של ראש הישיבה הגאון רבי משה שמואל שפירא זצ"ל.

בני הישיבה יעלו ביום שלישי הקרוב לקברו בבית החיים פוניבז' בבני ברק.

בהיכל הישיבה תתקיים מחר (ב) עצרת מספד, בה ישא דברים הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי ראש ישיבת 'עטרת ישראל'.

ישיבת גבעת שאול:

בישיבה מתחדשים עם ראש ישיבה חדש - הגאון רבי יעקב אפרים ליבוביץ שסגר את ישיבתו 'שערי בינה' באשדוד.

הגר"א ליבוביץ מונה לשמש כראש ישיבה בישיבת 'גבעת שאול' לצידו של הגאון רבי אליקים געציל פשקס.

מנגד, עוזב את הישיבה הרב הגאון רבי זאב טורק, שכיהן כר"מ בשיעור ג'. הבוקר ערכו לו תלמידיו מסיבת פרידה והוא נפרד מהם בדמעות שליש.

ישיבת 'קהלות יעקב'

לישיבת 'קהלות יעקב' במודיעין עילית יתווספו עשרה בחורים חדשים. לראשונה, בתחילת הזמן מסר בנו של ראש הישיבה הרב הגאון רבי שאול קלופט את ה'שיעור פתיחה'.

ישיבת כנסת יעקב:

ישיבת 'כנסת יעקב' בראשות הגאון רבי אמיתי כהן מחדשת את פניה, לישיבה התווספו עשרים בחורים חדשים מישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות. הישיבה השוכנת ברחוב הטורים בירושלים, תעתיק את משכנה כפי המסתמן לקרית ישמח משה בגני תקוה, או לחילופין לשכונת בית וגן בירושלים.

ישיבת 'שכר שכיר' הנגב החדשה:

הישיבה שנפתחה מחדש בראש חודש אדר עם בחורים מישיבות פוניבז', 'בית מדרש עליון' וגרודנא באר יעקב, ממשיכה גם בזמן קיץ את ההצלחה. לישיבה הצטרפו עוד מספר בחורים לתחילת זמן הקיץ.

בראשות הישיבה מכהנים הגאון רבי אריה לוי והגאון רבי צבי יהודה גרשונוביץ. האחרון מונה עם ייסודה מחדש של הישיבה.

ישיבת 'נר זרח' זרועה:

לישיבה יתווספו קבוצה של 15 בחורים מישיבת בית מתתיהו.בנוסף, הגאון רבי ברוך ויסבקר יגיע למסור שיעור כללי פעם בשבוע.

בימים אלו נערכים שיפוצים להרחבת בית המדרש של הישיבה, והוספת שני קומות חדשות של חדר אוכל וחדרי שיעורים, לקראת זמן אלול הבא מתכוונים בישיבה לפתוח שיעור א' חדש לראשונה, בו ישמש כר"מ הרב גנס, חתנו של הגר"ב ויסבקר.

ישיבת המתמידים:

הגאון רבי חיים מן ההר ששימש בשלושים השנים האחרונות כראש ישיבת 'תורה ירושלים' של קהל עדת ירושלים המתמידים, עוזב את הישיבה (לאחר שעזב את הישיבה בזמן החורף האחרון ביחד עם כל צוות הרמי"ם), ופותח בתחילת זמן קיץ ישיבה חדשה עם חמישים בחורים, אך ורק לבני הקיבוץ.

הבחורים שיגיעו הם מישיבות פוניבז', כנסת יצחק חדרה ואורחות תורה. הישיבה היא בעידודו של הגר"ש אויערבך, והיא תשכון בקרית צאנז בירושלים. בנוסף ישמש בישיבה כראש הישיבה הגאון רבי משה פינקל ששימש עד עתה כר"מ בישיבת 'קול יהודה' בבני ברק.

ישיבת גבעת זאב החדשה:

ישיבה חדשה שנפתחת עם תחילת זמן הקיץ היא ישיבת גבעת זאב החדשה שתשכון בגבעת זאב, בראשות הישיבה יעמדו הגאון רבי שלום גלבר והרב מורגנשטרן משיקאגו. כמנהל הישיבה ישמש הרב שלום קולדצקי,

הישיבה תשכון בבית המדרש 'יוצאי חברון' שבשכונה וילמדו בה שלושים בחורים מישיבות מיר ברכפלד, אור ישראל ותורת זאב.

ישיבת גני תקוה:

ישיבת גני תקוה בראשות הגאון רבי איסר שפריי ששכנה עד עתה בשכונת גני תקוה, תעבור החל מתחילת זמן הקיץ למשכנה הישן של ישיבת 'אור ישראל' במרכז העיר פתח תקוה.

ישיבת דברי אמת:

ישיבת 'דברי אמת' במודיעין עילית בראשות הגאון רבי זבולון שוב השוכנת כיום ברחוב נודע ביהודה שבקרית ספר, עברה שיפוץ של כל הבנין לרגל תחילת הזמן.

בעוד כחודש יתקיים מעמד הנחת אבן הפינה לבית המדרש החדש והפנימיה שיבנו בשכונת 'גרין פארק' בעיר.

הישיבות החסידיות

מחר (ב) בלילה תתקיים בחסידות בעלזא מעמד ה'קביעות שיעור' המסורתי לאלפי תלמידי הישיבות של בעלזא כפי שהנהיג האדמו"ר מהר"א מבעלזא זי"ע.

יצויין שבישיבות בעלזא ברחבי הארץ החלו את הלימודים בשבוע שעבר, זאת לאור הוראת האדמו"ר מבעלזא לקצר את חופשת בין הזמנים של הבחורים.

מעמד ה'קביעת שיעור' יתקיים בהיכל ה'גרויסע שטיב' בהשתתפות אלפי הבחורים ואברכי הכוללים.

ויז'ניץ:

פתיחת הזמן נערכה היום בשעה 12:30 בצהריים לבחורי ישיבות ויז'ניץ בהיכל בית המדרש הגדול בקרית ויז'ניץ שבבני ברק, בראשות האדמו"ר שנשא את משא הפתיחה למאות בחורי הישיבות של החסידות.

נדבורנא:

לראשונה בנדבורנא מאז שהוכתר לאדמו"ר, פתח האדמו"ר את הזמן למאות בחורי הישיבה בהיכל בית המדרש הגדול של נדבורנא בקרית נדבורנא בבני ברק.

מחנובקא:

ישיבת 'לומדי תורה' מחנובקא תתחיל את זמן הקיץ מחר במשכנה החדש ברחוב השלושה בבני ברק, במעמד פתיחת הזמן על ידי האדמו"ר ממחנובקא, שישולב במעמד סיום מסכת ברכות שנלמד על ידי הבחורים.
עולם הישיבות חברון בעלזא גאולה זמן קיץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד